3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

فواید خواب به موقع و کافی در سلامتی و هوش کودک

یکی از فواید خواب به موقع و کافی کودک، حفظ سلامت و تندرستی او است. بنابراین مهم است که والدین تلاش کنند تا  کودکان به طور منظم خواب کافی داشته باشند. داشتن یک روال خواب منظم و به موقع مجموعه‌ای از پیامدهای رشدی مثبت، مانند تنظیم عاطفی و رفتاری کودک و بالا بردن هوش کودک موثر است. در این مقاله به شرح اهمیت خواب کافی و به موقع در سلامتی و ارتباط آن با هوش کودک پرداخته‌ایم.

‌فواید خواب به موقع و کافی در کودکان:

 

چرا استراحت شبانه خوب برای بچه‌ها مهم است؟

خواب بخشی ضروری از روال هر فردی و بخشی ضروری از یک سبک زندگی سالم است. مطالعات نشان داده‌اند که کودکانی که به طور منظم به میزان کافی می‌خوابند، بهره‌وری و تمرکز بهتر، توجه، رفتار، یادگیری، حافظه و سلامت کلی روحی و جسمی را بهبود می‌بخشند. عدم خواب کافی می‌تواند منجر به فشار خون بالا، چاقی و حتی افسردگی شود. چندین مطالعه وجود دارد که دانشمندان در اوایل دهه 2000 به بررسی اثرات کمبود خواب پرداختند. در طی این تحقیات، محققان به این نتیجه رسیدند، که خواب با چندین عملکرد مغز مرتبط است، از جمله:

  • تمرکز
  • بهره وری
  • شناخت

یک مطالعه جدیدتر در سال 2015 در مجله روانشناسی کودک و منابع معتبر روان‌پزشکی نشان داد که الگوهای خواب کودکان می‌تواند تأثیر مستقیمی بر رفتار و عملکرد تحصیلی آن‌ها داشته باشد.

بیشتر بخوانید: 6 دلیل دیر خوابیدن کودک و مضرات آن

 

‌تاثیر کم خوابی بر احساسات

کندیس آلفانو، روانشناس بالینی و دانشیار روان‌شناسی در دانشگاه هیوستون، می‌گوید کودکانی که خواب ناکافی یا مختل را تجربه می‌کنند، در آینده بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و اختلالات اضطرابی هستند. این مطالعه با کمک مالی موسسه ملی بهداشت روانی NIH (NIMH) به دنبال تعیین راه‌ های دقیق خواب ناکافی در دوران کودکی است که باعث افزایش خطر ابتلا به اختلالات عاطفی در سال‌های بعد می‌ شود.

آلفانو که محقق اصلی این مطالعه و مشاور خواب کودکان است، می‌گوید: “به ویژه، ما علاقه‌مند به درک چگونگی ارزیابی، بیان، تنظیم و بعداً یادآوری تجربیات عاطفی کودکان هستیم، چه زمانی که خواب کافی است و چه زمانی که ناکافی است.” ما بر دوران کودکی تمرکز می‌ کنیم، زیرا مشکلات اضطراب و افسردگی، عادات و الگو های خواب در اوایل زندگی ایجاد می‌ شود و می‌ تواند پایدار باشد.

یافته‌ های او نشان می‌دهد که خواب ناکافی نه تنها با ایجاد احساسات منفی بیشتر، بلکه با تغییر تجربیات عاطفی مثبت، بر سلامت عاطفی کودکان تأثیر می‌ گذارد. به عنوان مثال، تنها پس از دو شب کم خوابی، کودکان از چیزهای مثبت لذت کم‌تری می‌برند، کم‌تر به آن‌ها واکنش نشان می‌ دهند و کمتر احتمال دارد که جزئیات این تجربیات مثبت را بعداً به خاطر بیاورند. با این حال، زمانی که عادات خواب شبانه آن‌ ها به اندازه کافی باشد، متوجه می‌ شوند که این اثرات احساسی کم‌تر آشکار می‌ شود.

فواید خواب به موقعبیشتر بخوانید: همه آنچه درباره خواب نوزاد باید بدانید

تاثیر خواب بر هوش کودک

خواب با هوش عاطفی و اجتماعی افراد ارتباط دارد. کسی که به اندازه کافی نمی‌خوابد، به احتمال زیاد در شناخت احساسات و عواطف دیگران مشکل دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه در مجله Sleep Research Source Trusted Source به پاسخ کودکان به محرک‌ های عاطفی پرداخت. محققان، مشابه بسیاری از مطالعات قبلی، به این نتیجه رسیدند که همدلی عاطفی یک کودک زمانی که خواب کافی نداشته باشد، کم‌ تر است.

تاثیر خواب بر سیستم ایمنی بدن

خواب به ترمیم، بازسازی و بازیابی بدن کمک می‌کند. سیستم ایمنی نیز از این رابطه مستثنی نیست. برخی تحقیقات نشان می‌ دهد که چگونه کیفیت خواب بهتر می‌ تواند به بدن در مبارزه با عفونت کمک کند. با این حال، دانشمندان هنوز باید تحقیقات بیشتری را در مورد مکانیسم‌ های دقیق خواب با توجه به تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن انجام دهند.

میزان خواب توصیه شده برای کودک چقدر است؟

نیاز به خواب در کودکان و نوجوانان بسته به سن آن‌ ها متفاوت است. با بالا رفتن سن، افراد معمولاً برای عملکرد صحیح به خواب کم‌ تری نیاز دارند. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند:

  • نوزادان زیر 1 سال: 12-16 ساعت
  • کودکان 1-2 ساله: 11-14 ساعت
  • کودکان 3-5 ساله: 10-13 ساعت
  • کودکان 6-12 ساله: 9-12 ساعت
  • نوجوانان 13-18 سال: 8-10 ساعت‌

 

نکاتی که به خانواده‌ها می‌ گوید تا به کودک کمک کنند که به موقع و به مقدار کافی بخوابد:

محققان می‌ گویند که کلید یادگیری در سال‌ های اولیه عمر خواب طولانی و منظم است و کودکان برای شکل‌ گیری حافظه دراز مدت به خواب کافی احتیاج دارند. ایجاد یک برنامه منظم قبل از خواب مهم است. به طور ایده‌ آل این روال باید هر شب در یک ساعت مشخص شروع شود.

  • نور چراغ‌ ها را کم کنید.
  • حداقل یک ساعت قبل از خواب استفاده از وسایل الکترونیکی/ صفحه نمایش را متوقف کنید.
  • نوشیدن کافئین را برای کودک ممنوع کنید.
  • حمام آب گرم بگیرید.
  • یک فعالیت خانوادگی آرام مانند خواندن یک کتاب کوتاه انجام دهید. بهترین زمان برای یادگیری درست قبل از خواب است از این رو دانشمندان بر اهمیت مطالعه پیش از خواب تاکید کرده‌اند.
  • اگر کودک شما در طول شب از خواب بیدار می‌ شود، او را با کم‌ ترین آشفتگی به اتاق خود برگردانید.
  • برای زمانی که کودک اجازه خروج از اتاقش را دارد، زمان بیدار شدن را تعیین کنید. در صورت تمایل کودک می‌ تواند تا آن زمان بی سر و صدا بازی کند.

سلامتی و هوش کودک

بیشتر بخوانید: خواب کودکان چه اهمیت هایی دارد؟

‌کلام آخر: خواب سالم برای سلامت روانی و جسمی کودکان بسیار مهم است. تجربه مداوم خواب ناکافی در نهایت می‌ تواند منجر به افسردگی، اضطراب و انواع دیگر مشکلات عاطفی شود. بنابراین والدین باید به همان شیوه‌ ای که تغذیه، بهداشت دهان و دندان و فعالیت بدنی انجام می‌ دهند به خواب به عنوان یک جزء اساسی سلامت کلی فکر کنند.

فرزند شما در هنگام بیدار شدن در صبح مشکل دارد یا در طول روز خواب‌آلود است، پس احتمالاً خواب شبانه او ناکافی است. این می‌ تواند به دلایل متعددی مانند دیر وقت خوابیدن، بدخوابی در طول شب یا ناسازگاری ایجاد شود. اگر کودک شما در طول روز خواب‌ آلود یا مشکلات رفتاری در مدرسه دارد که فکر می‌ کنید ممکن است با کمبود خواب مرتبط باشد، حتماً باید به پزشک اطفال خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟