3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

خواباندن نوزاد سه ماهگی

پس از گذشت 9 ماه زمان‌ ­های پر استرس و پر هیجانی که تجربه مادر شدن را به همراه دارد، حالا که نوزاد شما پا به دنیا گذاشته، می­ خواهید مقداری استراحت کنید اما این موجود کوچک علی‌ رغم خوابیدن زیاد که بین چند دقیقه تا چند ساعت طول می­‌ کشد نیاز به توجه و مراقبت­‌ های خاصی نیز دارند، به خصوص که معده‌­ های کوچکشان دائماً در انتظار شیر مادر است.

البته گاهی پیش می‌ ­آید که مادران از زیاد خوابیدن کودک خود نگران می ­‌شوند که باید گفت ساعت خواب نوزاد تازه متولد شده تا سه ماهگی می‌ ­تواند حدود 17 ساعت در شبانه روز باشد، اما این 17 ساعت به طور پیوسته اتفاق نمی ­‌افتد. هم چنین تحقیقات نشان داده که یک ساعت خواب اضافی نوزادان خطر اضافه وزن را در آن ها 26 درصد کاهش می دهد.

خواب نوزاد تازه متولد شده در اغلب موارد در آغوش مادر و در هنگام شیر خوردن اتفاق می­‌ افتد و نیازی به گذاشتن او در تخت ننویی یا گهواره نمی‌ باشد؛ اما توجه داشته باشید که همواره وسایلی مانند بالش مناسب نوزاد، پتو، تشک و یا آغوشی ­‌ای که به طور کامل از ستون فقرات و استخوان­‌ های نرم نوزاد محافظت نماید (حتی زمانی که در آغوش پدر و مادر خود می ­‌باشد) از الزامات خوابیدن نوزاد می‌­ باشد.

خواب نوزاد سه ماهه

خبر خوب این که در سه ماهگی، نوزاد علاوه بر اینکه اندکی از آب و گل درآمده و بیشتر متوجه اطراف و اطرافیان خود می‌ ­شود، حدود 6 تا 8 ساعت در طول شب می‌­ خوابد و تازه متوجه تفاوت شبانه روز می­‌ گردد. در سه ماهگی کودکان در طول روز حدود دو تا سه مرتبه چرت می‌­زنند ولی عمده خوابیدن آنها در زمان تاریکی شب اتفاق می ­‌افتد. بهتر است از خوابیدن نوزاد و کودک خود در زمان­‌ های نزدیک به خواب اصلی و شبانه او ممانعت به عمل آورید تا هنگام خواب شب دچار بی خوابی های شبانه نشود و شما اذیت نشوید.

اگر کودک شما هنگام خواب در این دوران دچار مشکل است و عادت کرده در آغوش شما به خواب برود، بهتر است کم کم او را به خوابیدن در جای خودش (که یا تخت چسبیده به تخت شما می­‌ باشد و یا تخت ننویی جدا از تخت شما) عادت دهید؛ قبل از هر چیز باید بدانید که کودک به سرویس خواب نوزاد که شامل تخت، محل مناسب تعویض لباس و پوشک، کمد لباس و سایر لوازم می‌ ­باشد نیازمند است و خوابیدن در آغوش مادر یا در تخت پدر و مادر کاری بسیار خطرناک بوده که به هیچ وجه توصیه نمی ­‌گردد.

برای خواباندن کودک در جای مخصوص به خودش باید به این صورت عمل کنید که کودک را تا هنگام خسته و خواب‌ آلود شدن در آغوش خود نگه­دارید ولی در لحظاتی که مطمئن هستید کودک به خواب خواهد رفت، او را در جای مخصوص خودش قرار دهید. مزیتی که تخت­‌ های ننویی و گهواره دار برای کودکان دارند این است که پس از خارج شدن کودک از آغوش شما و احساس بیداری، با تکان دادن ننو می­‌ توانید به عمیق شدن خواب نوزاد و کودک خود کمک نمایید.خواب نوزاد

اما اخیرا سازمان بهداشت جهانی مقاله ­‌ای درباره عدم استفاده دائم از تخت ­‌های گهواره دار و ننویی منتشر کرده، مبنی بر اینکه حرکات دائم و یکنواخت ننو یا گهواره باعث اثرات سوء در شکل ­‌گیری سلول‌­ های مغز کودک و نوزاد می ­شود، پس بهتر است همیشه کودکتان را با تکان دادن ننو نخوابانید.

خواب نوزاد شش ماهه

همین طور که نوزاد شما روز به روز بزرگ­ تر و بازیگوش‌ ­تر می ­شود، غذاهایی غیر از شیر مادر را امتحان می ­کند و شاید دیر به دیرتر نیاز به تعویض پوشک داشته باشد. در این سن از میزان خواب او هم کاسته می­ شود. یعنی نوزاد شش ماهه تا نه ماهه شما حدود 15 ساعت در شبانه روز می ­خوابد که حدود 10 ساعت از آن در طول شب رخ می‌­ دهد، اما در این سنین به یاد داشته باشید که هنوز کودک شما نیازمند شیر خوردن ­‌های شبانه است. نکات مهم درباره خواب نوزاد

بیشتر بخوانید: الگوی اولیه خواب نوزادان تا یک سالگی

 

خواب کودک نه ماهه

از نه ماهگی تا یک سالگی کودکان 14 تا 15 ساعت را در خواب سپری می ­کنند که 10 تا 11 ساعت آن از خواب شبانه تشکیل شده، در این سنین کودک می ­‌تواند 8 ساعت بدون خوردن شیر بخوابد و احساس گرسنگی هم نداشته باشد، پس نگران گرسنه ماندن کودک خود در طول شب نباشید. بقیه زمان خواب او نیز به صورت خواب کوتاه عصرگاهی در بعد از ظهر اتفاق می­‌ افتد.

خواب کودک یک ساله تا سه ساله

روند خواب کودک از یک تا سه سالگی تغییر خاصی نمی ­‌کند، تنها شاید چرت زدن‌ ­های صبحگاهی او کم یا حذف شده باشد ولی احتمالاً به خوابیدن بعد از ظهر خود تا سال ­‌های بعدی نیز ادامه خواهد داد. بعد از دو سالگی کم کم می‌ ­توانید اتاق کودک خود را از اتاق خودتان جدا کنید البته این کار نیاز به زمینه سازی ­‌هایی دارد.

همه آنچه درباره خواب نوزاد باید بدانید

بیشتر بخوانید: بهترین سن برای جدا کردن اتاق کودک از والدین

 

‌کلام آخر: لحظات بزرگ شدن نوزاد و کودک به قدری سریع می­‌ گذرد که خودتان هم باور نمی­‌ کنید تا یک ماه پیش زندگی­تان و یا حتی کودکتان چه شکلی بوده و کم کم آرامش و نظم به زندگی شما بر خواهد گشت. بی­‌ خوابی­‌ های شبانه که در این مدت تجربه کردید کم شده و عشق و محبت روز به روز میان شما و فرزند عزیزتان بیشتر می ­‌گردد.

از تک تک این لحظات شیرین نهایت لذت را ببرید، هرچند که این دوران عاری از سختی نیست و نیاز به همدلی و همراهی اطرافیان شما دارد ولی همواره این نکته را به یاد داشته باشید که این تصمیم خود شما بر این بوده که کودکتان به دنیا بیاید و در کنار شما باشد، پس این تنها شما هستید که مسئول نگه داری مناسب و تضمین سلامت جسم و روح فرزندتان می‌ ­باشید.

از همراهی شما تا انتهای این مطلب سپاس گزاریم و امیدواریم این خواندن مقاله برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟