3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

بهترین سن برای جدا کردن اتاق کودک از والدین

لذت داشتن فرزند یکی از بهترین اتفاقات زندگی هر فردی است. اما این موضوع مسئولیت زیادی برای پدران و مادران جوان به وجود می‌ آورد و آن‌ها با چالش‌ های زیادی رو به رو می‌ شوند. یکی از مهم‌ ترین چالش‌ هایی که گاهی تبدیل به یک معضل بزرگ می‌ شود، جدا کردن اتاق کودک است. این سوال در ذهن بیش‌ تر والدین شکل می‌ گیرد که بهترین سن برای جدا کردن اتاق کودک چه سنی است؟

اگر دقت کافی درباره این موضوع نداشته باشید و با زور بخواهید فرزندتان را جدا از خود بخوابانید، ممکن است خسارت جبران ناپذیری به روحیه  و آینده فرزند خود وارد کنید. این‌کار باید کاملا به صورت روانشناسی شده صورت بگیرد. در ادامه به بررسی اهمیت این مساله  و نکات مهمی که باید رعایت کنید، می‌ پردازیم.

بررسی خواب کودک توسط والدین

بیشتر بخوانید: ریسک ها و مزایای خوابیدن کنار تخت والدین

اهمیت جدا کردن اتاق کودک 

اگر فرزند کوچک دارید حتما با این موضوع برخورد داشتید و احتمالا تصمیماتی نیز راجب آن گرفته‌ اید. گاهی برخی خانواده‌ ها درباره این موضوع دچار افراط یا تفریط می‌ شوند. به عبارت دیگر برخی والدین خیلی زود اتاق کودک خود را جدا می‌ کنند و این کار حتی ممکن است در بدو تولد صورت بگیرد. برخی دیگر نیز حتی تا اوایل سنین نوجوانی این کار را انجام نمی‌ دهند. در هر دو صورت ممکن است فرزند ما آسیب ببیند.

البته نکته قابل ذکر این است که هنوز درباره این موضوع اختلافاتی بین روانشناسان مختلف وجود دارد. برخی از آن‌ ها معتقدند بهتر است قبل از دو سالگی این اتفاق بیفتد اما برخی دیگر نیز بر روی عدد دیگری پافشاری می‌ کنند. ما در این مقاله به صورت مفصل و کامل درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد اما موضوع قابل توجه این است که در هر صورت جدا کردن اتاق کودک و تدارک دیدن اتاق جدا برای آن‌ ها و حتی انجام دکوراسیون اتاق کودک از اهمیت ویژه‌ ای در مباحث تربیتی برخوردار است.

نکات طلایی برای جدا کردن اتاق کودک 

نکته‌ ای که تمام روانشناسان درباره آن اتفاق نظر دارند این است که اتاق کودک خود را قبل از شش ماهگی عوض نکنید. این کار می‌ تواند آثار روانی بسیار بدی بر روحیه کودک شما بگذارد. برخی والدین این اشتباه را مرتکب می‌ شوند و فکر می‌کنند این کار باعث عدم وابستگی کودک به آن‌ ها خواهد شد.

از همان بدو تولد اتاق نوزاد خود تدارک دیده و او را در اتاق جداگانه می‌ خوابانند و خودشان نیز شب‌ ها جدا از فرزند می‌ خوابند. اما این کار اصلا توصیه نمی‌ شود. بهتر است دکوراسیون اتاق کودک خود را بچینید اما تا شش ماهگی کنار کودک خود بمانید تا احساس امنیت در او شکل بگیرد. بعد از شش ماهگی می‌ توانید او را از خودتان جدا کرده و کم کم تخت خواب کودک خود را از جای خواب خود دور کنید.

بهترین زمان جدا کردن اتاق فرزند چه زمانی است؟

بیشتر بخوانید: چه زمانی می توانید کودک را به اتاق خود منتقل کنید

بهترین روش برای جدا کردن اتاق کودک 

حتما این نکته را به صورت ویژه به خاطر بسپارید که نباید این کار را یک دفعه‌ ای انجام دهید. بلکه باید صبوری به خرج دهید و کم کم این کار صورت بگیرد.

اگر کودک شما بالای سه سال است با صحبت کردن و توضیح دادن او را قانع کنید تا در اتاق خواب خود بخوابد. سعی کنید دکوراسیون اتاق کودک را جذاب بچینید تا او ترغیب شود در اتاق خود بماند. اگر فرزند شما نصف شب به اتاق شما آمد سعی کنید او را با آرامش به اتاق خودش برگردانید. تا زمانی که به خواب برود کنار او بنشینید تا احساس امنیت کند. البته اجازه ندهید این کار تبدیل به عادت شود. اگر هر شب این‌کار را تکرار کرد با او صحبت کنید تا این عادت را ترک کند.

البته اوایل می‌ توانید اجازه دهید کودک شما هفته‌ ای یک‌ بار در اتاق شما بخوابد.

اگر کودک شما دچار اضطراب می‌ شود بهتر است اول فاصله تخت او را با خودتان زیاد کنید. بعد کم کم اتاق او را جدا کنید. اگر شما علانم اضطراب کودک خود را نادیده بگیرید و او را به زور مجبور کنید در اتاق جدا بخوابد ممکن است دچار مشکل روحی و حمله‌ های عصبی شود. اگر کودک شما به مدت طولانی برای جدا کردن اتاق خود مقاومت کرد بهتر است از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید.

جدا کردن اتاق کودک از والدین

بیشتر بخوانید: مقابله با استرس کودکان

 

کلام آخر: در پایان فراموش نکنید شما به عنوان پدر یا مادر حتما باید شرایط روحی لازم را برای جدا کردن اتاق او داشته باشید. اگر مادر وابسته فرزند باشد ممکن است کار سخت‌ تر شود. پس در این شرایط مادر باید آرامش خود را حفظ کند و با حوصله به فرزند خود کمک کند تا در اتاق خود بخوابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟