3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

آسیب های دندانی

تقریبا 50 درصد از کودکان در دوران کودکی دچار نوعی آسیب به دندان می‌ شوند که بسیاری از آن‌ها قابل پیشگیری هستند. آسیب‌ های دهانی نیز در دوران کودکی بسیار شایع هستند. آسیب‌ های دندان و دهان اغلب پس از زمین خوردن، تصادف وسیله نقلیه موتوری، آسیب ورزشی یا درگیری و دعوا بین کودکان رخ می دهد. این مقاله از بامبینو در دو قسمت تهیه شده است، در قسمت اول خواهیم خواند:

  • آسیب های دندانی چیست؟
  • آسیب دندان‌ های شیری
  • آسیب‌ دندان‌ های دائمی
  • شایع‌ ترین آسیب‌ های دندانی

آسیب های دندانی چیست؟

ترومای دندان بسیار شایع است و اغلب در کنار سایر صدمات، به ویژه صدمات صورت و سر رخ می‌ دهد. درمان آسیب دندان‌ های اولیه و دائمی متفاوت است. در بیشتر موارد، آسیب‌های دندان و دهان خطرناک نیستند و به ندرت ممکن است در کودک عوارض جدی ایجاد کند. آسیب به دندان‌ ها و دهان نیز می‌ تواند تأثیرات طولانی مدت بر ظاهر و اعتماد به نفس کودک داشته باشد.

آسیب به دندان‌ های شیری

به اولین دندان‌ هایی که معمولا از 6 ماهگی در دهان کودک می‌ رویند و رویش آن‌ها تا 2 الی 3 سالگی ادامه می‌یابد دندان‌ های شیری گفته می‌ شود. این دندان‌ ها از 6 سالگی شروع به ریخته شدن می‌ کند و جای خود را به دندان‌ های دائمی می‌ دهند. دندان‌ های شیری هرگز پر یا کاشت مجدد نمی‌ شوند.

ظاهر دندان‌ های اولیه متفاوت از دندان‌های دائمی است. کنده شدن و یا شل شدن دندان شیری شایع‌ ترین آسیب به دندان‌ های اولیه جلویی است. درمان این آسیب‌ ها بر جلوگیری از آسیب‌ های بعدی به دندان‌ های دائمی موثر است. دندان شیری که شل شده ممکن است در جای خود باقی بماند یا در صورت زبان زدن یا لمس کردن، ممکن است کنده شود. اگر این احتمال وجود دارد که دندان به قدری شل شده است که ممکن است باعث خفگی کودک شود (مثلاً هنگام خواب) در این حالت بهتر است که دندان‌ آسیب دیده کشیده شود.

از دست دادن زودرس دندان شیری جلویی، معمولاً بر گفتار کودک یا درآمدن دندان دائمی تأثیر نمی‌ گذارد. همان‌ طور که قبلا گفتیم، صدمات شدید به دندان‌ های شیری می‌تواند مشکلات بعدی را در شکل‌گیری و رویش دندان‌ های دائمی ایجاد کند. درمان صدمات به دندان‌ های شیری به منظور به حداقل رساندن خطرات احتمالی برای دندان‌ های دائمی در حال رشد است.آسیب های دندانی

‌بیشتر بخوانید: راهکارهای جلوگیری از آسیب‌های دندانی در کودکان

 

‌آسیب‌ دندان‌ های دائمی

دندان‌ های دائمی از ۶ سالگی می‌ روید و این رویش تا مدتی ادامه می‌ یابد. 30% از کودکان زیر 14 سال، معمولا دچار آسیب دندانی می‌ شوند. بسته به شدت آسیب، مراجعه به دندان پزشک ضروری می‌ شود. آسیب دندان‌ های دائمی نیاز به مراقبت‌ های طولانی مدت دارد.

حتی اگر دندان آسیب دیده سالم به نظر برسد، باز هم برای والدین مهم است که دندان فرزندان خود را توسط دندان پزشکی که در آسیب‌ های دندانی مجرب است، معاینه کنند. طول این پیگیری‌ ها بسته به سن کودک و شدت آسیب، ممکن است از هفته‌ ها تا سال‌ ها پس از آسیب متغیر باشد.

شایع‌ ترین آسیب های دندانی

آکادمی اطفال آمریکا و بخش بهداشت دهان و دندان، این گزارش بالینی را برای متخصصان اطفال و پزشکان در زمینه تشخیص، معاینه و درمان آسیب دندان در کودکان تهیه کرده است. شایع‌ ترین آسیب‌ های دندانی عبارتند از:

  • دندان‌ های حساس
  • پوسیدگی دندان کودک
  • شکستگی دندان
  • کنده شدن دندان
  • تغییر رنگ تاج

‌دندان‌ های حساس

افراد بزرگسال تنها کسانی نیستند که دندان‌ های حساسی دارند. دندان‌ های حساس در کودکان می‌ تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله مسواک زدن بیش از حد سخت، پوسیدگی یا آسیب به دندان که انتهای عصبی را در معرض فشار قرار می‌ دهد. سپس، وقتی کودک شما چیزی گرم یا سرد می‌ خورد یا می‌نوشد، ممکن است درد را تجربه کند.

برای درمان دندان‌ های حساس، ابتدا دندان پزشک دهان کوچولوی شما را مورد بررسی قرار می‌ دهد و علت اصلی آن را می‌ یابد. اگر به دلیل پوسیدگی یا آسیب باشد، دندان را ترمیم می‌ کند. در مواقع دیگر، سیلانت‌ ها می‌ توانند مینای نازک را تقویت کرده و حساسیت را کاهش دهند. همچنین ممکن است به کودک توصیه کند از مسواک با برس نرم در خانه استفاده کنند. دندان کودک

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

‌پوسیدگی دندان کودک

حدود 20 درصد از کودکان 5 تا 11 ساله، دارای حداقل یک دندان درمان نشده با حفره هستند و همین مورد در 13 درصد از نوجوانان بین 12 تا 19 سال صادق است. وقتی پوسیدگی دندان در کودکان درمان نشود، می‌ تواند منجر به درد، عفونت و مشکلات در جویدن و صحبت کردن شود.

‌شکستگی دندان

کودکانی که دندان‌ های شکسته دارند، باید فوراً به دندان‌ پزشک مراجعه کنند. دندان‌ پزشک تعیین می‌ کند که آیا اعصاب یا رگ‌ های خونی دندان آسیب دیده است یا خیر. درمان ممکن است شامل صاف کردن لبه‌ های ناهموار دندان، ترمیم آن با مواد رزین رنگ دندان، قرار دادن دندان در محل خود یا برداشتن آن باشد.سلامت کودکان

‌کنده شدن دندان دائمی

دندان دائمی که کنده می‌ شود نیاز به درمان فوری دارد. دندان باید در اسرع وقت مجدداً در حفره دندان قرار گیرد. به‌طور ایده‌ آل در عرض 15 دقیقه و حداکثر تا یک ساعت (یا اگر در شیر سرد نگه داری شود). حداقل 85 درصد از دندان‌ هایی که در پنج دقیقه در حفره دندان قرار می‌ گیرند، زنده می‌ مانند. در حالی که تعداد کمی از دندان‌ هایی که پس از یک ساعت به صورت خشک نگه داری می‌شوند و مجددا کاشته می‌ شوند، زنده می‌ مانند. کاشت موفقیت‌ آمیز دندان‌ های دائمی یا تیکه‌ های دندان نیاز به درمان فوری برای بهبود ماندگاری طولانی مدت دندان‌ ها دارد.


تغییر رنگ عاج

تغییر رنگ عاج، یک عارضه شایع پس از آسیب دندان است اما ممکن است با گذشت زمان برطرف شود. کشیدن فقط در مواردی ضروری است که عفونت پالپ دندان (عصب) وجود داشته باشد.

ممنون که تا این لحظه ما را همراهی نمودید. امیدواریم که مطالب مطرح شده در این مقاله برای شما مفید واقع گردد و بتوانید از آسیب‌ های احتمالی دندان کودک خود جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟