3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

مضرات موبایل برای چشم کودکان

 

این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی، شاهد تغییرات غیر قابل انکار در روش زندگی‌هایمان شده‌ایم. اکنون شاهد آن هستیم که گوشی موبایل که روزی کالایی لوکس و غیر ضروری به حساب می‌آمد، جز اقلام مهم و ضروری برای هر فرد محسوب می‌شود. اکنون که این موضوع فراتر رفته است و کودکان نیز از این قائده مستثنی نیستند و از سنین نوجوانی یا حتی جلوتر برای داشتن موبایل اشتیاق نشان می‌دهند. اما سوال همیشگی این است که آیا این وسیله را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دادن کار درستی است؟ از چه سنی موبایل گرفتن برای آنان کار درستی است؟ براساس تحقیقات مرکز PewResearch، میانگین سنی مناسب بین ۱۲ و ۱۳ سال است. اما همواره به این نکته توجه کنید که این تصمیم‌گیری امری کاملا شخصی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در نتیجه از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. در این مقاله با ما همراه باشید تا پی ببرید که بهترین زمان خرید گوشی برای بچه‌ها چه موقع است؟

شرایط اجتماعی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بعضی از والدین برای رهایی از نگرانی‌های حاصل از رفت و آمد کودکان خود به مدرسه یا کلاس‌های متفرقه، ترجیح می‌دهند که از سنین کودکی تلفن همراهی در اختیار فرزندان خود قرار دهند تا از ساعات رفت و آمد و اوضاع و احوال او به راحتی باخبر شوند. از این جهت نمی‌توان اشکالی در این عمل دید. در این مورد اگر سن فرزندانتان کم است، می‌توانید از گوشی‌های ساده‌ و غیرهوشمند تنها برای رفع نیاز تماس گرفتن و امکانات ساده‌ی دیگر استفاده کنید.

مضرات موبایل برای چشم کودکان۵ نکته مهم که والدین نوجوانان باید بدانند

سوال‌ها و جواب‌ها

در خصوص خرید گوشی همراه برای کودک خود سوالاتی را مطرح کنید، اگر به جواب مناسب برای آن‌ها رسیدید، آن‌گاه می‌توانید اقدام به خرید نمایید. در ادامه برخی ازین سوالات ضروری را ملاحظه می‌فرمایید:

  • آیا فرزند من در زندگی روزمره و رفت و آمدهای خود نیاز به همراه داشتن تلفن دارد؟
  • آیا او به درک نگهداری از شیء قیمتی رسیده است؟
  • آیا او کودکی مسئولیت‌پذیر برای استفاده نکردن از گوشی به هنگام انجام تکالیف یا فراگیری درس است؟
  • داشتن تلفن همراه او را تبدیل به کودکی منزوی و تنبل خواهد کرد؟
  • در صورت داشتن تلفن همراه به عنوان والدین قادر هستیم فعالیت‌های او با گوشی را کنترل کنیم؟
  • آیا او بچه‌ای است که به استفاده از گوشی اعتیاد پیدا کرده و دل‌کندن از آن برایش دشوار خواهد بود؟
  • آیا شما به عنوان پدر و مادر به اندازه‌ای بر کودک خود تسلط دارید که در صورت مشاهده‌ی موردی نامناسب، با آن برخورد کنید یا آن را برطرف کنید؟

والدین اولین الگوی بچه‌ها

به خاطر داشته باشید که پدر و مادر اولین و تاثیرگذارترین الگو برای بچه‌ها هستند، پس بهتر است همین حالا رفتار خود را بازبینی کنید و ببینید که آیا خود شما در استفاده از این تکنولوژی به درستی رفتار می‌کنید؟ استفاده صحیح از موبایل یعنی بتوانیم در مهمانی‌ها، هنگام غذا خوردن، هنگام تماشای تلویزیون و… استفاده از گوشی را به جز مواقع اضطراری به حداقل برسانیم. اگر خود شما نیز وابسته به استفاده‌ی مکرر از این وسیله هستید، پس ممکن است الگوی خوبی در این زمینه برای فرزند خود نباشید و او با مشاهده‌ی رفتار شما، این عمل را در برخورد با تکنولوژی و اسمارت فون یا همان گوشی هوشمند تکرار کند.

قوانین استفاده از موبایل برای کودکانبهترین اسباب بازی ها برای کودکان تا ۵ سالگی چه چیزهایی هستند؟

توجیه کودک

در مورد داشتن تلفن همراه، مسئولیت‌ها، کارایی و کاربرد آن، قوانین، عوارض موبایل برای کودکان و مضرات استفاده‌ی بیش از حد از آن و مضرات موبایل برای چشم کودکان با او خود به طور شفاف و صادقانه صحبت کنید. کودکان نیز به اندازه‌ی درک خود از قدرت منطق برخوردارند و حرف‌های شما را درک خواهند کرد. به خاطر داشته باشید که بعد از در اختیار گذاشتن گوشی، تعیین این حد و حدودها بسیار دشوار خواهد بود. در ضمن می‌توان با تعیین خط قرمزهایی، استفاده از این وسیله را برای کودکان سنین پایین‌تر محدود کرد؛ به طور مثال تنها به کودک خود اجازه دهید که ۲ ساعت از موبایل به صورت روزانه استفاده کند. تعیین قوانین استفاده از موبایل برای کودکان، بستگی به سن و شخصیت او دارد؛ مثلا برای فرزند شما که در سن ۱۵ سال به بالا قرار دارد ممکن است احتیاجی به تعیین این محدودیت‌‌ها نباشد.

گوشی برای سرگرمی

برخی از والدین برای سرگرم کردن کودک خود، گوشی موبایل را در اختیار او قرار می‌دهند، در این صورت کودک قطعا به سرگرم شدن با گوشی معتاد خواهد شد و جدا کردنش ازین وسیله‌ی جادویی بسیار سخت و حتی غیر ممکن خواهد بود. حتما شما هم در اطراف خود، در میهمانی‌ها و یا جمع‌های دیگر، کودکانی را دیده‌اید که از سنین پایین غرق در دنیای مجازی و بازی‌ هستند، حتی سر خود را از گوشی بلند نمی‌کنند و کاملا از اتفاقات اطراف خود غافل‌اند. با این کار کودک از یادگیری آداب و معاشرت، ارتباط برقرار کردن و لذت بازی‌های فیزیکی با دوستان و همسالان خود جا می‌ماند، حتی می‌توان گفت که بزرگترین اشتباه در شکل‌گیری شخصیت او، رها کردنش با گوشی هوشمند است. برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند بهتر است برای سرگرم کردن کودک خود وقت بگذارید، برایش ارزش قائل شوید و حتی گاهی نیز او را در بازی کردن همراهی کنید و اجازه دهید که کودک درون شما نیز از همراهی دنیای کودکانه‌ی او لذت ببرد.

عوارض موبایل برای کودکانخلاقیت کودک با نقاشی کشیدن روی دیوار اتاق خواب

کمک از روانشناس کودک

در دنیای امروزی هر خانواده‌ای با توجه به صلاح دید خود امکاناتی را در اختیار فرزندانش در سنین مختلف قرار می‌دهد، در این زمان ممکن است کودک شما مانند بسیاری از بچه‌های دیگر با دیدن این امکانات بهانه بگیرد و از شما بخواهد تا این امکانات را برای او فراهم کنید، هر چند که شما صلاحی در این کار نمی‌بینید. می‌توان گفت این لحظه موقعیتی چالش برانگیزی برای هر پدر و مادری محسوب می‌شود. در این زمان بهتر است با کودک خود به صورت منطقی و با زبان خودش صحبت کنید و او را آرام کنید. در این زمینه کتاب‌ها و مقالات زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مشاوره‌ و روانشناس کودک نیز می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند. با بررسی موارد فوق می‌توانید به این موضوع پی ببرید که آیا خرید گوشی برای کودکتان به نفع او خواهد بود یا این‌که آیا او در سنی است که توان این مسئولیت را داشته باشد یا خیر. امیدواریم که این مطالب برای تربیت هر چه بهتر فرزندتان مفید واقع شود و ممنون که تا این لحظه ما را همراهی نمودید.

1 نظر در “از چه سنی بهتر است بچه ها موبایل داشته باشند

  1. صبا قبادی گفت:

    هر پدر و مادری که فرزندی داره حتما باین چالش مواجه میشه چرا که تو دورانی داریم زندگی میکنیم که خیلی از مسائل حتی تحصیل فرزندانمون هم تحت تاثیر موبایل قرار گرفته. ولی این جا پدر و مادر اگه ب جای پاک کردن صورت مسئله دانش و اگاهیشون رو با استفاده از نوشته های معتبر مثل محتواهایی که سایت هایی مثل فوربز و دانشگاه کسب و کار و…. منتشر میکنن بالا ببرند و سعی کنن از مقالات و کتاب های بیشتری تو این زمینه استفاده کنند میتونن به خوبی فرزندشون رو مدیریت کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟