3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

روانشناسی

رنگ آمیزی و انتخاب رنگ مناسب، یکی از مهم‌ترین بخش‎های دکوراسیون اتاق کودک است. انتخاب رنگ برای اتاق کودک می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد، زیرا این فضا آزادی خلاقیت بیشتری را فراهم می‌کند. چه فرزندان شما بازیگوش و پرانرژی باشند، چه آرام و شیرین یا ترکیبی از این دو، شخصیت آن‌ها را کشف کنید تا طرح رنگی مناسب برای اتاقشان را پیدا کنید. در این مطلب نکاتی برای انتخاب طرح‌های رنگی اتاق خواب کودکان را بخوانید.

1- چرا رنگ اتاق کودک مهم است؟

هنگام طراحی داخلی منزل، اولین موضوعی که باید به آن توجه کرد طراحی و رنگ آمیزی فضای اختصاصی کودک – خواه اتاق خواب باشد یا اتاق بازی یا اتاق مطالعه – می‌باشد. بی تردید رنگ‌ها روی خلق و خو و روان انسان اثرگذار هستند و تصمیماتی که در این زمینه گرفته می‌شود، می‌تواند در بهبود یا تضعیف روحیه نقش مهمی داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که رنگ می‌تواند بر رفتار و ظرفیت یادگیری کودک شما تأثیر بگذارد و حتی می‌تواند بر الگوهای خواب آن‌ها تأثیر بگذارد.‌ کودکان بسیار کنجکاو و عاطفی هستند، آن‌ها به راحتی با افراد، لوازم و رنگ‌های اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنند و به فضای آرام و دنجی برای خودشان نیاز دارند که در آن احساس امنیت و خوشبختی کنند، انتخاب مناسب این فضا به رشد و نمو کودکان کمک زیادی می‌کند. برای فراهم کردن چنین فضای آرامش بخشی لازم است به نکات روانشناسی در انتخاب رنگ مورد استفاده برای دیوارها و لوازم کودک توجه شود.

2- چگونه رنگ‌ها بر رفتار تأثیر می‌گذارند

روانشناسان دریافته‌اند که رنگ‌ها بر رفتار و خلق و خوی بزرگسالان و کودکان به طور یکسان تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل، بهتر است رنگ‌هایی را انتخاب کنید که ملایم و آرامش را برای طرح رنگ اتاق خواب فرزندانتان ایجاد کنند. قرمز به عنوان یک رنگ محرک شناخته شده است که می‌تواند هیجان را تحریک کند و به بچه‌ها انرژی بدهد. اگرچه به عنوان یک رنگ برجسته خوب است، اما از افزودن بیش از حد قرمز به فضا خودداری کنید. این رنگ باعث هیجان و انرژی بیشتر کودک می‌شود و به طور بالقوه تمرکز را بهبود می‌بخشد به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان یکی از رنگ‌های مورد استفاده برای کلاس‌های درس نیز بهره برد. توصیه می‌شود از این رنگ به عنوان رنگ لهجه به خصوص برای ایجاد تعادل در رنگ‌های سرد استفاده کنید. در عوض، رنگ‌های آرام‌بخش مانند آبی را انتخاب کنید که می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را کاهش دهد. این رنگ عملکرد ذهنی کودکان را افزایش می‌دهد و به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نقاشی اتاق خواب‌هایی است که از آن‌ها به عنوان فضای مطالعه و درس خواندن نیز استفاده می‌شود. رنگ زرد نیز گزینه خوبی است، زیرا می‌تواند به کودکان کمک کند تا تمرکز کنند و حافظه را تقویت کند. رنگ زرد به عنوان رنگ لهجه در کنار رنگ‌های خاکستری، آبی یا سبز جلوه زیبایی دارد و تعادل ایجاد شده به برجسته شدن زردی آن – بدون آن که کودک آشفته یا عصبی شود – کمک می‌کند. اگر به دنبال طرح رنگی خنثی‌تری هستید، قهوه‌ای را انتخاب کنید که به کودکان احساس ثبات می‌دهد.

3- انتخاب رنگ اتاق خواب مناسب برای بهبود خواب

رنگ آبی به عنوان رنگی که برای خواب خوب مناسب‌تر است، شناخته شده است. اما آبی بیش از حد می‌تواند خلق و خوی کودک را پایین بیاورد. با اضافه کردن رنگ‌های دیگری که برای خواب مفید هستند، از جمله سبز، نقره‌ای یا نارنجی، طرح رنگ را ترکیب کنید. مطالعات نشان می‌دهد که این رنگ‌ها زمانی که رنگ غالب در اتاق هستند، خواب خوب را در شب ایجاد می‌کنند.

روانشناسیبیشتر بخوانید: چه رنگ هایی در دکوراسیون به خواب بهتر کودک کمک می کند؟

4- رنگ‌هایی که با کودک شما رشد می‌کنند

رنگ اتاق خواب نوزاد دختر اغلب صورتی است و برای اتاق خواب پسران طرح‌های رنگ آبی یا سبز طرفدار بیشتری دارد. اما همان‌طور که همه والدین می‌دانند، بچه‌ها در یک لحظه بزرگ می‌شوند. اگر علاقه‌ای به رنگ آمیزی اتاق هر چند سال یکبار ندارید، ممکن است بخواهید طرح رنگی را انتخاب کنید که بتواند با کودک شما رشد کند. رنگ‌های خنثی مانند طوسی، سیاه، سفید و بژ شاید بیش از حد برای اتاق خواب کودکان بزرگسالانه به نظر برسد، اما به اندازه کافی انعطاف‌پذیر هستند تا اتاق کودک را سرگرم‌کننده و جذاب کنند. سرمه ای تیره یا سبز مریم گلی از دیگر رنگ‌هایی هستند که می‌توانند به راحتی با کودک شما رشد کنند.

5- انتخاب رنگ اتاق کودک: چگونه شروع کنم؟

برای انتخاب رنگ اتاق کودک به طرح‌ها نگاهی بیاندازید. برای مثال اگر یک طرح پرده اتاق خواب کودک را بسیار دوست دارید یکی یا دو رنگ از آن بیرون بکشید و این رنگ‌ها را در جای جای اتاق استفاده کنید. تخت‌ها هم می‌توانند جای مناسبی برای شروع فرایند انتخاب رنگ اتاق کودک باشند. لحاف جدید اتاق ممکن است الهام بخش خوبی برای رنگ‌های دیوار باشد، مجبور نیستید حتما از همان رنگ استفاده کنید فقط باید رنگ‌ها را طوری انتخاب کنید که با هم در هارمونی و هماهنگی باشند. انتخاب همان رنگ در طیف‌های متفاوت کمی روشن‌تر و یا کمی تیره‌تر هم فکر خوبی است. یک پیشنهاد دیگر اگر از قبل تم اتاق را انتخاب کرده‌اید این است که از تم الهام بگیرید و رنگ‌ها را مشخص کنید. شاید صورتی مناسب یک تم هنری، سبز مناسب تم باغ و آبی و زرد مناسب تم ساحلی باشند. حتی می‌توانید رنگ متفاوتی را با رنگ اصلیتان ترکیب کنید و یک ایده‌ی نو خلق کنید.

دکوراسیون اتاق کودک

‌6- وقتی خواهر و برادر در یک اتاق مشترک هستند

آیا بچه‌هایی دارید که در یک اتاق مشترک هستند؟ اگر چنین است، شما بهتر است یک طرح رنگی برای اتاق خواب کودکان انتخاب کنید تا هر دو طرف را خوشحال کند. هنگامی که پسران و دختران در یک اتاق مشترک هستند، پیدا کردن یک طرح رنگی مناسب می‌تواند چالش برانگیز باشد. سعی کنید رنگ‌ها را متناسب با سبک هر دو کودک ترکیب کنید، مانند نارنجی روشن و سبز نعنایی، قرمز و آبی، یا صورتی و آبی.

دکوراسیون اتاق نوجوان

‌کلام آخر: امیدواریم با خواندن این مقاله، به خوبی آماده شوید تا بهترین رنگ اتاق خواب را متناسب با خانه و سبک فرزندتان انتخاب کنید. طرح‌های رنگی اتاق خواب کودکان می‌تواند تأثیر بیشتری از آنچه تصور می‌کنید روی آن‌ها بگذارد، بنابراین مطمئن شوید که عاقلانه انتخاب می‌کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟