3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

بهترین سازها برای کودکان زیر 9 سال

نواختن و یادگیری موسیقی برای افراد در هر سنی، از جمله کودکان مفید است و ثابت شده است که سرگرم‌کننده نیز می‌باشد. مزایای آموزش موسیقی فراتر از دوران کودکی است و مادام‌العمر است. تحقیقات نشان داده که آموزش موسیقی باعث پیشرفت مهارت‌های آکادمیک، پرورش مهارت‌های اجتماعی و حتی تقویت مهارت‌های فیزیکی در کودکان می‌شود. کودکانی که از نظر موسیقی آموزش دیده‌اند، مهارت‌های شنیداری قوی‌تری دارند.

موسیقی هر دو نیم کره‌ی مغز را درگیر می‌کند و کودکان را به چالش می‌کشد تا به طور همزمان روی چندین کار تمرکز کنند. اما در بین این حجم از آلات موسیقی که در دنیا وجود دارد، کدامیک را باید انتخاب کرد؟ بهترین سازها برای کودکان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا بتواند این مهارت‌ها را در آن‌ها تقویت کند؟

برای رسیدن به پاسخ این سوالات ما در این مقاله بهترین سازها برای کودکان زیر 9 سال را معرفی کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

کودکان خردسال و پیش‌دبستانی

از سن 3 سالگی، کودکان می‌توانند شروع به یادگیری سازها کنند. نکته کلیدی در این سن، سرگرم کردن آن‌ها است! کلاس گروهی را به جای کلاس‌های خصوصی انتخاب کنید، زیرا تجریه ثابت کرده، مجبور کردن کودکان خردسال به محیط درس خصوصی بی‌اثر و ناکارآمد است.

همانطور که می‌دانید، کودکان با یک رویکرد غیر آکادمیک و مبتنی بر بازی ارتباط برقرار می‌کنند و از این طریق بهتر یاد می‌گیرند و موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این گروه سنی همه چیز در مورد سرگرمی و کاوش شگفتی‌ها، تنوع صدا و حرکات است و بقیه‌ی چیزها مانند آموزش قوانین، تئوری‌ها و تکنیک‌های موسیقی در درجه دوم اهمیت قرار خواهند داشت. هنگام انتخاب بهترین ساز برای کودکان به نکاتی چون، سن، شخصیت و توانمندی بدنی او باید توجه کنید.

اما در نهایت مهم‌ترین عامل علاقه‌ی کودک به صدای ساز و نواختن آن است. اگر احساس می‌کنید که آن‌ها برای یادگیری یک ساز آماده نیستند یا به نظر نمی‌رسد علاقه‌ی به نواختن ساز داشته باشد و از آن لذت نمی‌برد، منتظر بمانید و بعداً دوباره ایده یادگیری آن را امتحان کنید. اگر کودک شما آماده است تا کمی سرگرمی موسیقی داشته باشد. در اینجا چند ساز وجود دارد که مناسب کودکان خردسال است.

سرگرمی

‌معرفی بهترین سازها برای کودکان

 

سازهای کوبه‌ای: ساز‌های کوبه‌ای ساز‌هایی هستند که تولید صدا در آن‌ها از طریق ضربه زدن انجام می‌شود و امکان ایجاد صدای هر نت در آن‌ها وجود دارد. سازهای کوبه‌ای قطعات مهمی از آلات موسیقی هستند. این سازها برای بچه‌های کوچک‌ بسیار عالی هستند، زیرا دست‌ گرفتن و کنترل آن‌ها برای دست‌های کوچک آن‌ها آسان است و به آن‌ها هماهنگی و حفظ ریتم و ضرب را آموزش می‌دهند. کودکان اغلب قبل از اینکه کلمات را بفهمند، ملودی آهنگ‌ها را تشخیص می‌دهند. مناسب‌ترین سازهای کوبه‌ ای برای کودکان در این رده‌ی سنی بلز، زایلافون، طبلک و کاخن است.

  • بلز: ساز بلز شکل کوچک و ساده‌شده ساززایلوفون است و یک ساز کوبه‌ای ملودیک مخصوص کودکان است. در این ساز همه‌ی نت‌های موسیقی به اندازه یک، یک و نیم یا دو اکتاو به صورت تیغه‌های رنگی پشت سر هم قرار می‌گیرند.  بچه‌های سه سال به بالا می‌توانند این ساز را آموزش ببینند. بلز را بهترین ساز از سازهای موسیقی کودک می‌شناسند و معمولا هنگام خرید سیسمونی به عنوان اسباب‌بازی برای کودک خریداری می‌شود.
  • زایلوفون: این ساز برای کودکان خردسال توصیه می‌شود. کودکان اغلب قبل از اینکه کلمات را بفهمند، ملودی آهنگ‌ها را تشخیص می‌دهند.زایلوفون ابزاری است که هر کودکی می‌تواند آن را بردارد و بنوازد. این روزها اکثر زایلوفون‌ها با رنگ‌های شاد و یا انیمیشن‌هایی طراحی می‌شوند که کودک شما به‌طور خودکار به سمت آن جذب می‌شود.
  • طبلک: طبلک به معنای طبل کوچک، از سازهای موسیقی کودک و سازی کوبه‌ای کوچک و مناسب برای درک ریتم است. برای نواختن این ساز با دست و یا در طبلک‌های پلاستیکی با مضراب به آن ضربه می‌زنند. از این طبلک‌ها برای آموزش ریتم در کودکان ۴ سال به بالا و یا در کلاس‌های مادر و کودک (کودکان زیر ۴ سال) که در آن والدین برای ضربه زدن به کودک کمک می‌کنند استفاده می‌شود.
  • کاخن: کاخن یک ساز بسیار مناسب برای کودکان است. چرا که نواختن آن هم سرگرم‌کننده است و هم سبک و قابل حمل است. هر زمان که کار با آن تمام شد به‌ راحتی می‌توانید آن را در گوشه‌ای قرار دهید. می‌توان کاخن را با دست یا چوب نواخت. همچنین با تغییر نوع و جایگاه ضربه می‌توانید صداهای متفاوتی را از آن بشنوید.

‌‌

‌ویولن: انتخاب ویولن برای کودکان پیش دبستانی می‌تواند چالش برانگیز باشد. شاید اولین انتخاب شما برای یک کودک پیش دبستانی ویولن نباشد، اما سایز کوچک آن توسط کودکان کوچکتر قابل کنترل است و به آموزش اصول اولیه در لحن و صدای زیر کمک می‌کند. استفاده از آرشه همچنین به آموزش هماهنگی کودکان کمک می‌کند.

‌پیانو: پیانو و کیبورد برخی از مزایای مشابه ویولن را دارند. آن‌ها به کودک کمک می‌کنند که چگونه به لحن و صدای نت‌ها گوش دهد، اما اگر فکر می‌کنید کودک شما نمی‌تواند آرشه در ویولن را به خوبی در دست بگیرد، پیانو ممکن است گزینه بهتری باشد. پیانو یک ابزار عالی است که می‌تواند با رشد مهارت‌ها و علایق کودک شما همراه با او رشد کند. نواختن پیانو برای نوازندگان در هر سنی مزایایی از جمله افزایش تمرکز، کاهش استرس، بهبود عزت نفس و افزایش مهارت‌های حرکتی ظریف دارد.

مناسب ترین ساز ها

بیشتر بخوانید: بهترین سن برای آموزش موسیقی کودکان

‌کودکان ابتدایی تا 9 سال

مانند کودکان نوپا و پیش‌دبستانی، موسیقی برای کودکان تا محدوده سنی کلاس سوم باید بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشد تا رسمی. بچه‌های این گروه می‌توانند سازهای فوق را کمی رسمی‌تر یاد بگیرند. اندازه بدن بزرگ‌تر و توانایی بهبود یافته برای پیروی از مسیر، انتخاب یادگیری گزینه‌های دیگر را پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.

‌فلوت ریکوردر: این ساز بسیار سبک و کوچک است و به درک کشش نت‌ها و ارزش زمانی هر نت کمک می‌کند. از آنجایی که برای تولید صوت در این ساز، باید درون آن فوت و روی آن انگشت گذاری کرد، کودک باید توانایی فوت کردن و تفکیک انگشت‌های خود از یکدیگر را داشته باشد؛ برای ایجاد نت نیاز به هماهنگی بین دمیدن و قرار دادن انگشت به روی سوراخ‌های ساز دارد، اما نسبت به سایر سازهای بادی آسان‌تر است، زیرا سوراخ‌های کمتری برای تمرکز دارد. همچنین یک راه بسیار مقرون به صرفه برای آشنایی کودک با سازهای بادی است.

‌ویولا: در حالی که این ساز بسیار شبیه به ویولن است، اندازه آن کمی بزرگتر است. ویولا سیم‌های ضخیم‌تری دارد، تفاوت صدای این دو ساز کاملاً مشهود است، زیرا به هنگام آرشه‌کشی نیاز به وارد کردن نیروی بیشتری دارد. مفاهیم اساسی در مورد ویولا به عنوان ویولن صدق می‌کند، اما آهنگ‌های ویولا عمیق‌تر و نرم‌تر است.

‌یوکللی:یوکللی یا یوکولیلی سازی از خانواده گیتار است.  یوکلل یک ساز عالی برای یادگیری نواختن است. سیم‌های نایلونی نواختن آن را آسان کرده و خود ساز را می‌توان با هزینه کم خریداری کرد. یوکللی در چند مدل اصلی سوپرانو، کنسرت، تنور و باریتون ساخته می‌شود. تفاوت این مدل‌ها در سایز یوکللی است که با بزرگ‌تر شدن ساز یوکللی حجم و گرمی صدا هم افزایش پیدا می‌کند. یوکللی سوپرانو کوچک‌ترین و البته محبوب‌ترین مدل یوکللی است.

‌گیتار: گیتار همچون پیانو یکی دیگر از سازهای پایه است. اغلب بچه‌ها به این دلیل که خواننده محبوب آن‌ها این ساز را می‌نوازد به آن علاقه می‌شوند. گیتار یکی از بهترین سازها برای کودکان است. نه تنها اصول موسیقی را به کودک می‌آموزد، بلکه آن‌ها را برای یادگیری سایر سازها آماده می‌کند.اموزش موسیقی

بیشتر بخوانید: اهمیت پرورش خلاقیت کودکان

کلام آخر: آموزش موسیقی، به کودکان نظم را یاد می‌دهد و کارشناسان موسیقی باور دارند که بهترین ساز برای کودکان سازی است که خود کودک آن را متناسب با علایق و توانمندی‌هایش انتخاب کند. در این مقاله به معرفی چند سازی که برای کودکان تا رده‌ی سنی نه سال مناسب هستند، پرداختیم. اگر ساز دیگری متناسب با این رده سنی می‌شناسید در قسمت نظرات با ما به ‌اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟