3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

سلامت کودک

آبله‌ مرغان در کودکان یک بیماری خفیف و شایع دوران کودکی است که اکثر کودکان در مقطعی به آن مبتلا می‌شوند. ویروس واریسلا زوستر عامل ایجاد این بیماری است، این بیماری روی پوست دانه‌های قرمز ایجاد می‌کند، برخی از کودکان فقط چند لکه دارند، اما سایر کودکان ممکن است لکه‌هایی داشته باشند که تمام بدن آن‌ها را می‌پوشاند. این دانه‌ها روی صورت، گوش‌ها و پوست سر، زیر بازوها، روی سینه و شکم و روی بازوها و پاها ظاهر می‌شوند. در این مطلب خواهیم خواند:

  • آبله‌ مرغان در چه سنی رایج‌تر است؟
  • علائم آبله‌مرغان چیست؟
  • آبله‌ مرغان چه مدت طول خواهد کشید؟
  • درمان آبله‌مرغان
  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
  • چه کسی در معرض خطر ویژه ابتلا است؟
  • آبله‌ مرغان در بارداری
  • آبله‌ مرغان و زونا
  • واکسن آبله‌مرغان


آبله‌ مرغان در چه سنی رایج‌تر است؟

آبله‌ مرغان بیشتر در میان کودکان شایع است، اما گاهی بزرگسالان را هم مبتلا می‌کند. آبله مرغان در کودکان زیر 10 سال شایع‌تر است. کودکان معمولاً در زمستان و بهار، آبله‌ مرغان می‌گیرند. اگر در بزرگسالی اتفاق بیفتد علائم شدیدتری خواهد داشت. این بیماری ویروسی در 48 ساعت اول قابلیت واگیری بسیار بالایی دارد.

آبله‌ مرغان بیشتر در کودکی و نوجوانی و معمولا یک بار فرد را درگیر می‌کند. البته همیشه اینطور نیست و با احتمال پایینی افراد در بزرگسالی دچار این بیماری می‌شوند. ممکن است برخی افراد در کودکی این بیماری را نگرفته باشند و یا واکسن آن را نزده باشند. در این صورت احتمال دارد تا در بزرگسالی مبتلا به این بیماری شوند. این عفونت ویروسی در صورتی که در بزرگسالی اتفاق بیفتد ممکن است عوارض جدی در فرد به جای بگذارد.


علائم آبله مرغان در کودکان چیست؟

علائم معمولاً در بین کودکان خفیف است، اما ممکن است برای نوزادان سالم، کودکان و بزرگسالان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند تهدید کننده‌زندگی باشد. موارد زیر شایع‌ترین علائم آبله‌مرغان است. با این حال هر کودکی ممکن است علایم مجزایی را تجربه کند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس عمومی کسالت و مریضی
  • لک‌‌های خارش دار و قرمز که به تاول‌‌های ریز پر از مایع روی تنه، صورت، پوست سر، زیر بغل، روی بازوها و پاها و داخل دهان تبدیل می‌شود.
  • تب
  • احساس بیماری
  • کاهش اشتها
  • درد عضلانی و/یا مفاصل
  • سرفه یا آبریزش بینی
  • سردرد
  • ایجاد زخم در حفره دهان و لوزه‌ها که ممکن است دو تا سه روز قبل از بروز تاول‌های اصلی آبله‌مرغان مشاهده شود.

علائم آبله‌ مرغان ممکن است شبیه سایر مشکلات پوستی یا شرایط خاص پزشکی باشد. اگر فردی که در برابر این بیماری واکسینه شده است در معرض این بیماری قرار گیرد، ممکن است همچنان به بیماری خفیف‌تری با لک‌های محدود و کمتر شدید و تب خفیف یا بدون تب مبتلا شود. برای تشخیص همیشه با پزشک کودک خود مشورت کنید.

همه نکاتی که درباره آبله مرغان در کودکان باید بدانیدبیشتر بخوانید: ۶ بیماری شایع در کودکان و نوزادان که باید بدانیم 


آبله‌ مرغان چه مدت طول خواهد کشید؟

آبله‌ مرغان به طور معمول 2 هفته طول می‌کشد. به مدت 3 تا 5 روز پس از شروع اولین باری که در کودک شما یک لک‌های قرمز قرمز ایجاد می‌کند، لکه‌های جدیدی در نقطه‌های دیگر از بدنشان ظاهر می‌شود. با گذشت زمان، معمولاً 5 تا 10 روز، این لکه‌ها خشک می‌شوند و زخم‌ها تشکیل می‌شوند و سپس از بین می‌روند.

روزهای اول این بیماری بدترین حالت است. قبل از شروع پوسته پوسته شدن و تشکیل زخم، خارش فراوانی در ناحیه جوش‌ها احساس می‌شود. در نتیجه 3 تا 5 روز اول معمولاً بدترین حالت را دارند. دلیل این امر این است که تاول‌ها هنگام پر شدن از مایع، مواد شیمیایی را آزاد می‌کنند که باعث خارش پوست می‌شوند. هرچه تاول‌ها بهبود یابند و از بین بروند، این ماده شیمیایی متوقف می‌شود و کمتر باعث تحریک پوست می‌شود.  بنابراین از زمان قرار گرفتن فرد در برابر ویروس آبله، امکان دارد تا 21 روز طول بکشد که ویروس خود را در بدن فرد نشان دهد و دوره درمان آبله بین 5 تا 10 روز می باشد.


درمان آبله‌ مرغان در کودکان

هیچ درمان خاصی برای آبله‌ مرغان وجود ندارد، اما داروهای دارویی وجود دارند که می‌توانند علائم را کاهش دهند. پاراستامول و استامینوفن برای تسکین تب و لوسیون کالامین، ژل‌های خنک‌کننده، حمام آب گرم برای کاهش خارش کمک می‌کنند. در بیشتر کودکان، تاول‌ها به طور طبیعی در عرض یک تا دو هفته پوسته می‌شوند و می‌ریزند.

سلامت روان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برای اکثر کودکان، آبله‌ مرغان یک بیماری خفیف است که به خودی خود بهبود می‌یابد. با این حال، برخی از کودکان ممکن است با آبله‌ مرغان به شدت بیمار شوند و باید به پزشک مراجعه کنند.در صورتی که کودک شما علائم غیرطبیعی مانند موارد زیر را بروز داد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • اگر تاول‌های روی پوست آن‌ها عفونی شود .
  • اگر کودک شما در قفسه سینه خود درد دارد یا در تنفس مشکل دارد.


چه کسی در معرض خطر ویژه ابتلا است؟

برخی از کودکان و بزرگسالان در صورت ابتلا به آبله‌مرغان در معرض خطر ویژه مشکلات جدی هستند. آن‌ها عبارتند از:

  • زنان حامله
  • نوزادان تازه متولد شده
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

این افراد باید به محض قرار گرفتن در معرض ویروس آبله مرغان یا بروز علائم آبله‌ مرغان به پزشک مراجعه کنند. آن‌ها ممکن است نیاز به  آزمایش خون داشته باشند تا بررسی شود که آیا در برابر آبله‌ مرغان مصون هستند یا خیر.


آبله‌ مرغان در بارداری

آبله‌مرغان تقریباً در 3 مورد از هر 1000 بارداری رخ می‌دهد. هم برای زن باردار و هم برای جنین او می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. خطرات ابتلا به آبله‌ مرغان در دوران بارداری را باید جدی گرفت. ابتلا به آبله‌ مرغان در این دوره هم با بروز عوارض جدی برای مادر مانند ذات‌الریه همراه است و خطر ابتلای جنین به سندرم آبله‌ مرغان مادرزادی را به دنبال دارد.


آبله‌ مرغان و زونا

پس از ابتلا به آبله‌ مرغان، معمولاً آنتی‌بادی هایی در برابر عفونت ایجاد می‌شود که نسبت به ابتلای مجدد به آن مصونیت ایجاد می‌کند. با این حال، ویروسی که باعث آبله‌ مرغان می‌شود، ویروس واریسلا زوستر، در بافت‌های عصبی بدن غیرفعال (خفته) می‌ماند و می‌تواند بعداً در زندگی به عنوان یک بیماری به نام زونا بازگردد. ممکن است از فردی که زونا دارد آبله‌ مرغان بگیرد، اما نه برعکس. 


واکسن آبله‌ مرغان

واکسن آبله‌ مرغان واکسنی است برای محافظت در مقابل بیماری آبله‌ مرغان در بچه‌ها وبزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. واکسن‌ها با هدف محافظت از شما و فرزندانتان در مقابل بیماری‌ها استفاده می‌شوند. واکسن آبله‌ مرغان می‌تواند برای افراد یکساله به بالا مورد استفاده قرار بگیرد. تخمین زده می‌شود که دو دوز توصیه شده واکسن 98 درصد از آبله‌ مرغان در کودکان و 75 درصد در نوجوانان و بزرگسالان محافظت کند.

بنابراین ممکن است بعد از واکسیناسیون عفونت ایجاد شود. ۲ درصد از کودکان واکسینه شده، به آبله‌ مرغان مبتلا می‌شوند. اما نشانه‌های آبله‌ مرغان در آن‌ها خفیف است و بیماری زودتر خوب می‌شود. به طور مشابه، این احتمال وجود دارد که فردی که واکسن را دریافت کرده است، پس از تماس نزدیک با فردی که زونا دارد، به آبله‌ مرغان مبتلا شود.

ممکن است بسیاری از والدین فرزند را در معرض این بیماری قرار می‌دهند تا کودک مبتلا شود و بدن او در بزرگسالی به این ویروس مقاوم باشد. اما بهتر است بدانیم دریافت واکسن و مصونیت ناشی از آن بهتر از یکبار مبتلا شدن به آن است. تزریق واکسن آبله‌ مرغان قبل از بارداری جهت خانم‌های غیر ایمن در سنین باروری ضروری است تا از عوارض وخیم این ویروس بر روی جنین بخصوص در سه ماه اول بارداری جلوگیری شود.

سلامت روان

کلام آخر: بیماری آبله‌ مرغان معمولا جایی برای نگرانی نیست و با واکسیناسیون به راحتی پیش‌گیری می‌شود. این بیماری معمولا پیچیدگی خاصی ندارد. نوشیدن مایعات استراحت و استفاده از دارو های ضد تب به درمان آبله‌ مرغان کمک زیادی می‌کنند. در موارد شدید این بیماری دکتر ممکن است داروهای ضد ویروسی تجویز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟