3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

روتختی نوجوان

حتما برای شما هم سوال پیش آمده که سرویس روتختی خود و فرزندانتان (شامل لحاف، ملحفه و غیره) را چگونه بشویید تا لطمه‌ای به آن وارد نشود؛ ما در این مقاله از بامبینو به بهترین روش‌های شست و شوی انواع روتختی (اعم از روتختی لحافی، روتختی کاوری و ملحفه‌ها) می‌پردازیم. البته می‌دانید که بر روی هر جنسی که شما می‌خرید، اتیکتی وجود دارد که نحوه شست و شوی صحیح مثل دمای مناسب آن پارچه، استفاده یا عدم استفاده از مواد سفیدکننده، استفاده از خشک کن و غیره را روی آن توضیح داده است؛ در انتهای این مطلب به توضیح این علائم نیز می‌پردازیم.


پتوهای مسافرتی و پشمی (پرزدار)

این پتوها که در مدل مسافرتی، مبلی و حتی روتختی استفاده می‌شوند، به علت ایجاد گرمای مطبوع، سبک و قابل حمل بودن، در فصول پاییز و زمستان بسیار پرطرفدار هستند و شاید شما چندین مدل از این پتوها را در اقساء نقاط خانه داشته باشید، اما آیا این پتوها تمیزند؟ تصور کنید بعد از خوردن شام، برای دیدن سریال مورد علاقه‌تان روی مبل می‌روید و پتوی محبوبتان را به دور خود می‌پیچید، در این حین ممکن است چای و شیرینی هم میل کنید، این یعنی پتوی شما در معرض انواع خرده‌های خوراکی، لکه‌های ناشی از نوشیدنی‌ها، چربی بدن و گرد و غبار خواهد بود که هر شب بر آن افزوده می‌گردد.

هر چند وقت باید پتو را شست؟

شاید جواب شما شستن ماهیانه باشد، ولی پتوهایی که بیشتر در معرض تماس با ما هستند، باید به صورت هفتگی شسته شوند. انسان‌ها سالانه 26 گالن عرق می‌کنند و میلیون‌ها سلول مرده از بدن آن‌ها جدا می‌شود. به علاوه ترشحات دیگر نیز می‌توانند باعث ایجاد آلودگی در پتو و ملحفه‌های شما گردد.

روتختی نوجوان

‌برای شستن بهتر روتختی لحافی یا پتوی پشمی چه کار کنیم؟

ابتدا هر لکه یا کثیفی قابل مشاهده‌ای که روی پتو می‌بینید را با مواد شوینده مناسب (مثل لکه برها) بشویید و توجه داشته باشید که دستورالعمل روی محلول پاک کننده را حتما مطالعه کرده باشید. چرا که اگر پتوی خود را با وجود این لکه‌ها در ماشین لباسشویی بیاندازید احتمالا با لکه‌های دائمی مواجه خواهید شد که دیگر امکان پاک شدن ندارند.

  • به اتیکت یا برچسبی که بر روی پتویتان وجود دارد دقت کنید. پتوها ممکن است از الیاف نخ پنبه، پشم، میکروفایبر و یا اکرلیک بافته شده باشند که نحوه شستشوی هر کدام از آن‌ها متفاوت خواهد بود ولی چیزی که می‌توان بین پتوها به صورت مشترک مشاهده کرد این است که اغلب پتوهای پشمی باید در دمای خنک (30 درجه سانتی‌گراد) شسته شده و با چرخش کم، آبگیری شوند. برای خشک شدن نیز باید به صورت افقی قرار گرفته تا از فرم اولیه خود خارج نشوند.
    همچنین توجه داشته باشید که پتو با سایر اقلام همجنس و همرنگ خود شسته شود و از مواد نرم‌کننده‌ی زیادی هم استفاده نکنید چرا که باعث پوسیدگی و پارگی زودهنگام پتوی شما می‌گردند.
  • پتوهای سنگین را باید با روشی متفاوت شست. اغلب پتوهایی که هنگام شست و شو آب زیادی به خود می‌گیرند و بسیار سنگین می‌شوند مانند پتوهای پشم شیشه، قابل شستشو هستند ولی باز هم بهتر است که به لیبل آنها دقت نمایید. شما بسته به مدل ماشین لباسشویی خود ممکن است تا وزن 10 کیلوگرم را بتوانید درون خانه بشویید ولی برای وزن‌های بیشتر حتما باید پتوی خود را به خشکشویی بسپارید. برای این که بدانید وزن پتو پس از آب گرفتن به خود چقدر می‌شود باید گفت که پتو سه برابر وزن معمولی خود می‌تواند آب جذب نماید، پس این نکته مهم را فراموش نکنید. هیچگاه پتوی پشمی و یا روتختی لحافی خود را با دستگاه خشک‌کن، خشک نکنید؛ چرا که ممکن است باعث کش آمدن و یا حتی آب رفتن پتوی شما گردد. برای خشک شدن، پتو را در یک سطح افقی پهن نموده و در معرض تابش مستقیم آفتاب آن را قرار ندهید.

‍‌

‌روش شستشوی روتختی پنبه‌ای:

رو تختی‌های پنبه‌ای بسیار نرم و ضدحساسیت هستند اما شستشوی این نوع رو تختی‌ها نیاز به دقت بالایی دارد. برای حفظ لطافت و حالت اولیه روتختی پنبه‌ای بهتر است آن را به طور جداگانه و با آب سرد و سرعت پایین خشک‌کن شست.
مواد شوینده‌ی خیلی قوی، سفیدکننده‌های شیمیایی یا شوینده‌های بی کیفیت و استفاده از دور چرخش بالای ماشین لباسشویی می‌تواند به روتختی پنبه‌ای صدمه زده و عمر آن را کوتاه کند. این روتختی‌ها زیاد چروک می‌شوند، برای پیشگیری از این مورد می‌توانید در مرحله ی آبکشی از مقدار کمی نرم کننده‌ی پارچه استفاده کنید.

روتختی نوجوان

شستشوی روتختی ساتن:

ساتن پارچه‌ای نرم، حساس و خوش رنگ و رو است که استفاده از آن به عنوان روتختی طرفداران زیادی دارد. دو نوع پارچه‌ی ساتن در بازار وجود دارد، به همین خاطر، بهتر است قبل از این که  تصمیم به شستن روتختی ساتن خود بگیرید نوع ساتن آن را مشخص کنید. برای این منظور می‌توانید، تگ یا لیبل تولید‌کننده در پایین روتختی را بررسی کنید. اگر ساتن روتختی شما شامل پلی‌استر و نایلون باشد، به راحتی می‌توانید از ماشین لباسشویی با دمای ۳۰ درجه و دور پایین خشک‌کن برای شستن استفاده کنید. این نوع روتختی‌ها نیز بسیار چروک شونده هستند و ممکن است پس از شستشو، الکریسیته داشته باشند، برای این نوع روتختی‌ها نیز می‌توانید از نرم‌کننده‌های مناسب استفاده نمایید که رایحه‌ی لطیفی نیز به پارچه می‌بخشند. در صورتی که ساتن روتختی شما حاوی استات یا ابریشم است، باید آن را به صورت دستی بشویید و همچنین مطمئن شوید که مواد شوینده‌ی شما به طور خاص برای پارچه های ظریف طراحی شده باشند. شما می‌توانید هر دو مدل ساتن را از سمت پشت آن با دمای پایین اتو نمایید تا جلوه‌ی زیباتری به تخت خواب شما ببخشند. البته ساتن ابریشمی، کمتر دچار چروک می‌گردد و پارچه‌ای مقاوم و باکیفیت می‌باشد.

طریقه شستن روتختی تور یا دانتل:

ظریف‌ترین پارچه‌ی موجود برای روتختی، پارچه‌ی تور یا دانتل است. برای شستن روتختی‌های فانتزی توری و یا دانتل، بهتر است از برنامه‌های سبک ماشین لباسشویی مانند برنامه‌ی شتشوی پرده استفاده کنید که در واقع برنامه‌ای با آب سرد و دور کند آبکشی می‌باشد.

 شستن روتختی

‌آشنایی با علائم مربوط به شست و شوی پارچه‌ها:

عکسی که مشاهده می‌کنید، رایج‌ترین علائم درج شده‌ی بین‌المللی روی تگ‌های انواع پارچه‌ها اعم از روتختی، پتو یا لباس هستند که به ترتیب از سمت بالا چپ شروع به توضیح دادن معانی آن‌ها می‌نماییم.

  • راهنمای مربوط به امکان استفاده از شست و شو
    اول: امکان استفاده از ماشین لباسشویی
    دوم: استفاده از لباسشویی با فشار ثابت
    سوم: استفاده از ماشین لباسشویی ولی با شدت کم و برای پارچه‌های ظریف
    چهارم: تنها با دست شسته شود
    پنجم: غیرقابل شستشو
  • راهنمای مربوط به دمای مناسب آب جهت شستشو که درجه حرارت مناسب برای شست و شو را مشخص می‌نماید و در عکس واضح است.
  • نشان دادن میزان حرارت آب برای شست و شو که با تعداد نقطه‌های درون ظرف آب مشخص شده است، تعداد این نقطه‌ها بیانگر امکان تحمل پارچه در دمای بالاتر است و هر نقطه‌ای که اضافه می‌شود تقریبا بیانگر 10 درجه گرم‌تر بودن آب است. این نقطه‌ها روی علامت اتو نیز وجود دارند که در صورت مشاهده با همین روند می‌توانید تفسیر نمایید یعنی:
    عدم وجود نقطه روی علامت اتو: اتو کردن در دمای پایین
    یک نقطه روی علامت اتو: اتو کردن در دمای متوسط
    وجود دو نقطه روی اتو: امکان اتو کردن در دماهای بالا
    ضربدر روی اتو: غیرقابل اتو کردن
  • بلیچ به معنای مواد شیمیایی یا همان سفیدکننده‌ها می‌باشد.
    اول: استفاده از سفیدکننده مجاز می‌باشد.
    دوم: از سفیدکننده‌ها استفاده نکنید.

سوم و چهارم: از سفیدکننده‌های بدون کلر می‌توانید استفاده نمایید.

شستشوی روتختی کودک

رعایت اصول بهداشتی، سلامت نوزاد شما را تضمین می‌کند. به این ترتیب، شما باید وسایل آن‌ها را همیشه مرتب و تمیز نگه دارید. اما وقتی نوبت به شستن روتختی بچه‌گانه و ملحفه‌های نوزاد می‌رسد، این سوال پیش می آید که هر چند وقت باید آن را شست؟ پاسخ این سوال واقعاً به سن فرزند شما بستگی دارد. برخی از والدین ملحفه‌های کودک خود را یک یا دو بار در هفته و روتختی کودک را ماهی یکبار می‌شویند، در حالی که برخی دیگر که کودک کوچک‌تر دارند، مجبورند هر روز ملحفه‌های نوزاد خود را بشویند. از آنجا که پد تشک کودک معمولا با ملحفه پوشانده می‌شود، لازم نیست آن را به اندازه ملحفه‌ها بشویید. اما لکه‌های خاصی نیز ممکن است از طریق ملحفه نفوذ کرده و به سطح تشک شما برسد.خاک، گرد و غبار، پوست و مو نیز ممکن است در امتداد درزها گیر کرده و تجمع پیدا کنند. به همین دلیل، بهتر است، ماهانه یکبار تشک تخت کودک خود را تمیز کنید تا آلودگی‌های احتمالی از بین بروند.

روتختی نوزاد۶ نکته مهمی که هنگام خرید روتختی نوزاد باید بدانید !!

‌کلام آخر: امیدواریم با مطالعه این مطلب، توانسته باشیم در حفظ و نگهداری ملزومات خواب شما، به ویژه روتختی‌هایتان کمک کرده باشیم. در صورتی که این مطلب برایتان مفید بوده، آن را با اطرافیانتان نیز به اشتراک بگذارید. هم‌چنین از سایت‌هایی مانند Bio Home Cares می‌توان برای شستن انواع روتختی‌ها نیز کمک گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟