3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

کتاب خواندن و مطالعه در کودکان

خواندن به ما این امکان را می‌دهد که از دنیای خودمان به دنیای دیگری منتقل شویم. در بین صفحات یک کتاب، می‌توانیم در زندگی شخصیت‌های داستانی غرق شویم و در مورد فرهنگی کاملاً متفاوت از فرهنگ خودمان بیاموزیم. ما همچنین می‌توانیم کلمات و عبارات جدید را یاد بگیریم، طیف وسیعی از احساسات را تجربه کنیم و مهارت‌ها و دانش‌هایی کسب کنیم.

به دلیل پتانسیل یادگیری، اثرات خواندن بر رشد کودک بسیار گسترده است و مطالعات متعدد مزایای آن را برجسته کرده‌اند. به این ترتیب، معلمان و والدین در موقعیت بسیار خوبی قرار دارند تا مطمئن شوند که خواندن بخشی کلیدی از برنامه روزانه کودکان است.

ما در این مقاله اطلاعات بیشتری را در مورد فواید کتاب و مطالعه در کودکان چرایی اهمیت این موضوع به شما می‌دهیم و نکاتی را ارائه می‌کنیم که می‌توانید در کلاس درس و خانه از آن‌ها استفاده کنید.

مزایای کتاب خواندن و مطالعه در کودکان چیست؟

اهمیت مطالعه برای کودکان را نمی‌توان نادیده گرفت. خواندن برای لذت بردن می‌تواند به آموزش، رشد اجتماعی و شناختی کودک، رفاه و سلامت روان آن‌ها کمک کند.

تأثیر کتاب خواندن بر رشد کودک چیست؟

تحقیقات متعددی که توسط BookTrust انجام شده ، مزایای عمیق کتاب خواندن برای رشد کودک را کشف کرده است. کتاب خواندن بر تقویت مهارت‌های سوادآموزی بعدی، تسهیل تعامل اجتماعی بین بزرگسالان و کودکان و تشویق کودکان به تعامل با دنیای اطرافشان موثر است. همچنین می‌تواند به عنوان «منبع پایدار اطلاعات» در طول زندگی کودک باشد. این ثبات به آن‌ها اجازه می‌دهد به طور مداوم به متون دسترسی داشته باشند و به ویژه برای کودکانی که در شرایط چالش‌برانگیز رشد می‌کنند، مفید باشد. مزایای متعدد دیگری نیز وجود دارد که خواندن می‌تواند بر رشد کودک داشته باشد، از جمله:

  1. کمک به رشد شناختی: رشد شناختی به نحوه درک و تفکر ما درباره جهان خود با توجه به هوش، استدلال، رشد زبان و پردازش اطلاعات اشاره دارد. با کتاب خواندن برای کودکان، درک عمیقی در مورد دنیای خود به آن‌ها می‌دهید و مغز آن‌ها را با دانش پیش زمینه پر می‌کنید. آن‌ها سپس از این دانش پس زمینه به دست آمده برای درک آن‌چه می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند، استفاده می‌کنند که به رشد شناختی آن‌ها کمک می‌کند.
  2. توسعه همدلی: وقتی برای کودک کتاب می‌خوانید، آن‌ها خود را به جای شخصیت‌های قرار می‌دهند. این به آن‌ها امکان می‌دهد تا زمانی که زندگی شخصیت‌ های دیگر را تجربه می‌کند، همدلی ایجاد کند و می‌تواند با احساس آن‌ها آشنا شوند. سپس کودکان می‌ توانند از این درک برای همدلی در دنیای واقعی با افراد دیگر استفاده کنند. علاوه بر این، کودکان درک بیشتری از احساسات به دست خواهند آورد که می‌ تواند به آن‌ها در درک احساسات خود و دیگران کمک کند. این به طور چشمگیری به رشد اجتماعی آن‌ ها کمک می‌ کند.
  3. به دست آوردن درک عمیق تر: یک کتاب می‌ تواند ما را به هر جایی ببرد: به شهر دیگری، به کشوری دیگر یا حتی به دنیایی فانتزی. با خواندن کتاب، کودک در مورد افراد، مکان‌ ها و رویدادهایی که در غیر این صورت نمی‌ توانست یاد بگیرد، می‌ آموزد. این به کودکان درک عمیق‌ تری از دنیای اطراف و فرهنگ‌ های متفاوت با فرهنگ خود می‌ دهد.
  4. ایجاد روابط قوی‌ تر: اگر والدینی به طور منظم با کودک کتاب بخوانند، بدون شک رابطه قوی‌ تری با او برقرار خواهند کرد. کتاب خواندن برای کودک فرصتی را برای والدین فراهم می‌کند تا ارتباطی منظم و مشترک داشته باشند که هم والدین و هم فرزند می‌ توانند از آن لذت ببرند. علاوه بر این، احساس توجه، عشق و اطمینان را برای کودکان فراهم می‌ کند که کلید پرورش و رفاه است.

4 فایده کتاب و مطالعه در کودکان

همچنین بخوانید: چگونه کودکان را به درس خواندن و نوشتن تکالیف علاقه‌مند کنیم؟

 

‌اهمیت داستان در تربیت کودک چیست؟

کتاب خواندن با کودکان می‌ تواند به ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه در کودکان را افزایش می‌ دهد. مطالعات متعدد رابطه‌ ای بین خواندن برای لذت و پیشرفت تحصیلی بالاتر در هر موضوعی را نشان می‌ دهد.

 

مزایای مطالعه با کودکان در تحصیل آن‌ ها بسیار گسترده است:

  • کتاب خواندن برای کودکان حتی در اولین ماه‌ های زندگی آن‌ ها می تواند به فراگیری زبان و تحریک بخشی از مغز که زبان را پردازش می‌ کند، کمک کند.
  • واژگان بیشتر، شنیدن کلمات با صدای بلند می‌ تواند کودکان را در معرض طیف وسیعی از واژگان و عبارات جدیدی قرار دهد که ممکن است در غیر این صورت نشنیده باشند. با خواندن روزانه برای کودک، آن‌ ها هر روز کلمات جدیدی یاد می‌ گیرند.
  • تمرکز بیشتر خواندن منظم و مداوم می‌تواند به بهبود توانایی‌ های تمرکز کودک کمک کند. علاوه بر این، به کودک کمک می‌ کند تا بی‌ حرکت بنشیند و برای مدت طولانی گوش دهد، که برای رفتن به مدرسه مفید خواهد بود.
  • تقویت خلاقیت و تخیل. خواندن یک کتاب به مهارت ما بستگی دارد که از تخیل خود برای به تصویر درآوردن شخصیت‌ ها، تجسم تنظیمات و محیط آن‌ها و حدس زدن آنچه در آینده است، استفاده می‌ کنیم. اگر می‌ خواهیم درباره افراد، مکان‌ ها، رویدادها و زمان‌‌ های دیگر بیاموزیم، باید از تخیل خود استفاده کنیم. به نوبه خود، این تخیل توسعه یافته منجر به خلاقیت بیشتر می‌ شود، زیرا کودکان از ایده‌ های موجود در سر خود برای بیان کار خود استفاده می‌ کنند.

بر اساس آن چه در بالا به آن پرداختیم، مزیت اصلی مطالعه برای کودکان به شرح زیر می‌ باشد:

  • دایره لغات آن‌ ها بزرگ‌ تر و گسترده‌ تر می‌ شود.
  • از نظر تحصیلی عملکرد بهتری دارند.
  • تخیل آن‌ ها می‌ تواند تقویت شود.
  • مهارت‌ های خلاقیت آن‌ ها رشد می‌ کند.
  • آن‌ ها همدلی را توسعه می‌ دهند.
  • آن‌ ها درک عمیق‌ تری از دنیای خود به دست می‌ آورند.
  • پیوند والدین و فرزند بهبود می‌ یابد.
  • رشد شناختی آن‌ها بیشتر می‌ شود.
  • مهارت‌ های اجتماعی و تعامل آن‌ ها بهبود می‌ یابد.

چطور کودکان را به کتاب خواندن علاقمند کنیم؟

‌چگونه با فرزند خود بخوانیم؟

کتاب خواندن با صدای بلند یک فعالیت لذت بخش است که هم والدین و هم فرزندان می‌ توانند از آن لذت ببرند. علاوه بر این، این فعالیتی است که معلمان آن را برآورده می‌ کنند و باید  انجام آن را به طور منظم چه در مدرسه و چه در خانه تشویق کنند.

چگونه والدین می‌ توانند با فرزند خود کتاب بخوانند؟

اگر با فرزندتان در خانه مطالعه می‌ کنید، در این صورت در حال تکمیل آموخته‌ های او در کلاس و همچنین حمایت انفرادی اضافی هستید که کلاس نمی‌ تواند ارائه دهد. برای داشتن جلسات مطالعه موفق و موثر، موارد زیر را در نظر بگیرید:

از کودکی شروع کنید: حتی در دوران نوزادی کودک می‌ تواند به تصاویر نگاه کند و به صدای شما گوش دهد. با صدای بلند برای فرزندتان بخوانید و به تصاویر موجود در صفحه اشاره کنید و نام اشیایی که می‌ بیند را بگویید. این دو منبع اطلاعاتی را برای کودک شما فراهم می‌ کند: درک اشیاء دنیای واقعی و درک اهمیت زبان. حتی زمانی که فرزندتان می‌ تواند به تنهایی بخواند، برای تمرین باید با صدای بلند بخوانید.

آن را بخشی از روال خود قرار دهید: تمام تلاش خود را بکنید که هر روز برای فرزندتان کتاب بخوانید و آن را ثابت نگه دارید. این را در برنامه روزانه خود و فرزندتان بگنجانید تا زمانی که به عادت مسواک زدن آن‌ ها تبدیل شود. با این حال، سعی کنید اگر یک روز را از دست دادید نا امید نشوید، فقط در صورت داشتن زمان، برنامه روتین خود را به حالت عادی برگردانید.

تنوع ببخشید: سعی کنید کتاب‌ هایی را که برای فرزندتان می‌ خوانید تا حد امکان متنوع کنید. این امر چشمان آن‌ ها را به روی طیفی از جهان‌ ها، فرهنگ‌ ها و شخصیت‌ های مختلف باز می‌ کند و به تخیل آن‌ ها اجازه می‌ دهد تا گسترش یابد و شکوفا شود.

صبور باشید: گاهی اوقات می‌ توانیم فراموش کنیم که در آن سن و سال بودن چگونه بودیم. ما به عنوان یک بزرگسال مطالعه را امری بدیهی می‌ دانیم، اما وقتی به یاد می‌ آوریم که کودک هنوز چقدر چیزها را نمی‌ داند، همگام بودن با کودک آسان‌ تر خواهد بود. به عنوان مثال، چگونه یک کودک می‌ تواند از راست به چپ بخواند تا زمانی که در حین حرکت به کلمات اشاره کنید؟ آن‌ ها چگونه می‌ توانند بفهمند که هر خط روی صفحه نشان دهنده یک کلمه است؟ وقت بگذارید و اگر آن‌ ها متوجه نشدند، صبور باشید.

مکالمه را ادامه دهید: پس از پایان خواندن داستان برای فرزندتان، سعی کنید آن را ادامه دهید. بسته به سن، می‌ توانید از آن‌ ها در مورد مطالبی که به تازگی خوانده اند سوال بپرسید. به عنوان مثال، “آیا از آن داستان لذت بردید؟”، “شخصیت مورد علاقه شما چه کسی بود؟” یا “به نظر شما چرا شاهزاده در پایان خوشحال بود؟” با این حال، احساس نکنید که این کار برای تک تک داستان‌ هایی که می‌ خوانید ضروری است. اگر کودک شما از کتاب لذت می‌ برد، به هر حال حتی بدون مکالمه، به خواندن علاقه پیدا می‌ کند.

تربیت کودک کتابخوان

بیشتر بخوانید: اهمیت پرورش خلاقیت کودکان

 

کلام آخر: در نهایت هر چه بیشتر برای کودک کتاب بخوانید و یا او را تشویق به کتاب خواندن کنید، پیشرفت تحصیلی و مهارت‌ های اجتماعی او، مانند همدلی، بهتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟