3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تخت خواب نوزاد

به عنوان والدین، وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم فرزندانمان در محیط سالم و پایدار رشد می‌کند، همانطور که از تغذیه، رشد جسمی و ذهنی آنها مراقبت می کنیم  باید کیفیت ملافه‌های تخت، روتختی و تشک که از ملزومات ضروری اتاق کودکمان است را نیز در نظر بگیریم. روتختی کودک مدل های مختلفی دارد و معمولا ست آن شامل روبالشی، کاور ملحفه و لحاف است. انتخاب از بین مدل‌ها  و جنس‌های متنوع کار سختی است، در این مقاله سعی می‌کنیم به برخی از سوالات متداول مربوط به انتخاب روتختی مناسب و باکیفیت برای نوزادان پاسخ دهیم.

بهترین جنس پارچه برای روتختی نوزاد چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم پوست نوزادان بسیارحساس است، بنابراین هنگام انتخاب وسایل پوشیدنی یا خواب نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد. یک قانون کلی این است که از پارچه‌های تهیه شده از الیاف طبیعی مانند پارچه کتان و پنبه ارگانیک، بیش از هر الیاف مصنوعی استفاده کنید. پارچه‌های تهیه شده از الیاف طبیعی دارای خصوصیات عالی و باورنکردنی هستند. پارچه کتانی و پنبه به دلیل قابلیت جذب رطوبت و تنفس(عبور جریان هوا) شناخته شده‌اند، به این معنی که کودک شما خوابی راحت و بدون تعریق خواهد داشت.

روتختی‌ ارگانیک: پارچه‌هایی از جنس الیاف پنبه یا بامبو و با بافتی ساده هستند که به تازه‌گی وارد بازار شده‌اند. این نمونه از روتختی بادوام، با قابلیت عبور هوا، نرم و همچنین مراقبت از آن آسان و کاملاً مقرون ‌به‌صرفه است. برای نوزادان و کودکانی که مشکل تنفسی دارند انتخاب بسیار مناسبی است و از طرفی دیگر فقط این روتختی‌ها در فروشگاه‌های معتبر در دسترس هستند. پنبه ارگانیک بهترین انتخاب برای انسان‌ها و محیط‌ زیست است، چراکه در هیچ مرحله‌ای از تولید آن خطری سلامتی انسان را تهدید نمی‌کند.

روتختی کتانی: از فیبر و الیاف ساقه‌ی گیاه کتان که گیاهی گلدار است تهیه می‌شود. این پارچه به خاطر مواد طبیعی تشکیل‌دهنده‌اش بسیار بادوام، انعطاف‌پذیر، جذب رطوبت بالا و خنک، بسیار دوست داشتنی است و طرفداران زیادی را در طول قرن‌ها و در سراسر جهان به دست آورده است. روتختی های نخی جزو پرفروش ترین و پرطرفدارترین نوع روتختی‌ها هستند. ست روتختی نوزاد در فصل تابستان و یا آب وهوای گرم بهتر است که از جنس کتان ونخی باشد. الیاف کتانی نسبتاً ضخیم است و نخ‌های محکم‌تری تولید می کند. به دلیل بافت چروکیده، پارچه کتانی ظاهری زیبا و زنده ایجاد می کند و در بسیاری از فضاهای داخلی به خوبی کار می کند. پارچه‌های کتان تمام ویژگی‌های پارچه‌های پنبه‌ای را دارند، با این تفاوت که زودتر خشک می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها راحت‌تر است. پارچه‌های کتانی ضد حساسیت است و اجازه نمی‌دهد باکتری‌ها، ریزگردها یا میکروب‌های در تخت نوزاد تجمع پیدا کنند و برای هر کودکی که پوست حساس یا آلرژی دارد، مناسب است.

روتختی پشمی: می تواند گزینه مناسبی برای اتاق کودک در مناطق سردسیر و فصل زمستان باشد. پشم با خاصیت تنظیم حرارتی به کودک شما کمک می‌کند تا دمای بدن خود را ثابت نگه دارد، پشم به طور طبیعی ضد آلرژی است و آن را به یک انتخاب سالم تبدیل می کند. روتختی‌های پشمی مانند پارچه‌های پلی استر چروک نمی‌شوند و شستشوی آنها آسان است.

روتختی پلی استر: این پارچه‌ها می‌توانند حساسیت زا باشند و باعث تحریک پوست شوند. این الیاف در برابر آب مقاوم هستند و رطوبت را به خود جذب نمی‌کنند. همچنین اجازه جریان هوا را نمی‌دهند و این مسئله برای پوست مضر است، ناسازگاری با محیط زیست از دیگر خصوصیات منفی این پارچه‌ها است. از نکات مثبت این پارچه‌ها می‌توان به بادوام بودن، مقاومت در برابر چین‌وچروک، خشک شدن سریع و روش نگهداری آسان اشاره کرد. اگرچه ممکن است الیاف مصنوعی از لحاظ طرح تنوع بیشتری داشته باشند یا نرم تر به نظر برسند، اما همیشه الویت باید ایجاد احساس خوب و راحتی کودک باشد.

‌‌

تخت خواب نوزاد

‌‌

‌‌ملزومات تخت خواب نوزاد چه مواردی هستند؟

یک اشتباه که بیشتر والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، زیاده‌روی در لوازم جانبی است. قرار دادن وسایل بیش از حد در تخت خواب نوزاد می تواند خطرناک باشد و منجر به خفگی شود. آکادمی اطفال آمریکا ادعا می کند که امن‌ترین راه برای خواباندن نوزاد، خوابیدن به پشت و روی یک سطح سفت است و چیزی مانند عروسک‌های اضافی و یا لحاف و پتو در اطراف نوزاد نباشد. بنابراین اگر در حال تهیه لیستی از وسایل ضروری تخت نوزاد هستید، آنچه در واقع شما باید بدست آورید این است:

  • یک تشک گهواره‌ای محکم و یک کاور(محافظ تشک ضد آب) برای محافظت از تشک در برابر رطوبت، میکروب‌ها، گرد و غبار و سایر مواد حساسیت زا.
  • یک تخت گهواره استاندارد با تشک سایز مناسب خواب کودک را تقویت می کند. اطمینان از محکم بودن ملحفه در اطراف تشک و باز نشدن آن هنگام خوابیدن کودک بسیار مهم است.
  • دامن تخت خواب نوزاد را می توان برای اهداف تزئینی در نظر گرفت. آنها همچنین فضای ذخیره سازی زیر تخت را می پوشانند و ظاهر زیباتری به اتاق کودک می دهند.

واقعاً تمام چیزی که تخت نوزاد لازم دارد همین چند تکه است. هر چیز دیگری می تواند به طور بالقوه یک محیط خواب ناامن ایجاد کند. اسباب بازی، بالش، پتو و ست روتختی بهتر است برای سالهای بعد استفاده شوند. برای گرم نگه داشتن کودک در طول شب و بدون خطر خفگی، می‌توانید نوزاد تازه متولد شده خود را در یک پتو یا یک حوله وافل نرم بپیچید. قنداق کردن نوزاد، استراحت او را طولانی کرده و رشد عصبی عضلانی را بهبود می‌بخشد.

تخت نوزادبیشتر بخوانید: 3نکته مهمی که هنگام خرید روتختی نوزاد باید بدانید

سوالات متداول دیگر

برای اتاق کودک چند ملحفه لازم دارم؟

ملحفه‌های تخت کودک از ضروری‌ترین وسایل خواب در اتاق کودک شما هستند. به همین دلیل ضروری است که شما ملحفه‌هایی را انتخاب کنید که محکم، با دوام و مراقبت از آنها آسان باشد. بهتر است به صورت چرخشی 2-4 ملحفه برای تخت نوزاد داشته باشید تا در صورت کثیف شدن و یا نیاز به تعویض همیشه ملحفه‌ی اضافی داشته باشید .

هر چند وقت یک بار باید ملحفه‌های تخت را بشویم؟

بهترین توصیه برای شستن ملحفه کودک 1-2 بار در هفته است. محافظ تشک باید حداقل یک بار در هفته شسته شود .

چه زمانی کودک نوپا می تواند از بالش استفاده کند؟

وقتی صحبت از بالش و سایر وسایل خواب و روتختی می شود، کودک باید بتواند خودش حرکت کند، به این معنی که او بتواند خودش غلت بزند، بنشیند یا بایستد. به این ترتیب آنها با پارچه‌های شل درگیر نخواهند شد، که معمولاً بعد از یک سالگی کودک است.

ست روتختی نوزاد

کلام آخر: طبق گزارش انجمن اطفال کانادا، امن‌ترین مکان برای خوابیدن کودک، تخت خواب خود او است. بنابراین علاوه بر تخت و تشک استناندارد توجه به ملزومات تخت مانند روتختی، پتو، بالش و … برای ایجاد یک فضای راحت، نرم و امن برای کودک از ضروریات است. امیدواریم راهنمای ما در مورد انتخاب بهترین روتختی، تمام پاسخ های لازم را برای کمک به شما در آماده سازی اتاق کودک داده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟