3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

10 ماده غذایی که بهتر است در دوران بارداری نخورید

یکی از مهم‌ ترین مواردی که برای سپری کردن بارداری سالم باید رعایت کنید، تغذیه صحیح است. در این مقاله به 10 ماده‌ غذایی خطرناک و غذاهای ممنوعه بارداری می‌ پردازیم که خوردن آن‌ ها می‌ تواند برای جنین خطرناک باشد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید‌:

در مصرف ادویه ها دقت کنید

  • زعفران در سه ماهه اول ممنوع!

در مصرف ادویه‌ها به خصوص در سه ماهه اول بارداری دقت کنید. مصرف زعفران ممکن است باعث سقط جنین (به ویژه در 3 ماهه اول بارداری) شود. زعفران دارای خاصیت رقیق‌سازی خون بوده و این باعث پاره شدن رگ‌های جنین و مرگ او می‌گردد. آویشن و گلپر جزو ادویه‌های محرک حساب می‌شوند، بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند.

مصرف بیش از 2 گرم گلپر در روز در دوران بارداری به خصوص 3 ماهه اول جایز نیست. زنان باردار باید از مصرف دارچین در بارداری، حتی به مقدار خیلی کم خودداری کنند؛ چرا که می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. مصرف پونه و بابونه هم بهتر است قطع شود. هیچ نوع داروی گیاهی یا عرقیجاتی که توسط دوستان، آشنایان و یا حتی مادر و مادربزرگتان تجویز شده نخورید، تأثیراتی که ممکن است بر جنین بگذارند، جبران‌ناپذیر خواهد بود.‌

 

  • مصرف غذاهای تند و ادویه‌هایی با بوها و مزه‌های قوی و تیز

خیلی از زنان باردار، در طول دوران بارداری خود از سوزش معده، رفلاکس، حالت تهوع و استفراغ رنج می‌برند، برای جلوگیری از این علائم و همچنین اذیت نشدن جنین، بهتر است مدتی از خوردن ادویه و غذاهای تند و تیز خودداری کنید.

 

لبنیات پاستوریزه مصرف کنید

  • شیر باز، ماست و پنیر محلی

دور خامه و پنیرهای محلی و نرم را خط بکشید، چرا که اغلب پنیرهای محلی از شیر غیرپاستوریزه تهیه می‌شوند و ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشند. این باکتری با سقط، زایمان زودرس و مرگ جنین ارتباط مستقیم دارد. برای اطمینان از سالم بودن لبنیات فقط از محصولات لبنی پاستوریزه با بسته بندی بهداشتی استفاده کنید.

غذای نوزاد

‌بیشتر بخوانید: برای وزن گیری جنین در ماه آخر بارداری چه بخوریم؟


ماده غذایی خام نخورید!

  • گوشت خام

از خوردن گوشت نیم پز یا گوشتی که به خوبی مغزپخت نشده است، به خصوص گوشت‌های کبابی یا استیکی بپرهیزید زیرا ممکن است انگل توکسوپلاسموز در گوشت وجود داشته باشد. جگر نیز از آن دسته محصولات گوشتی است که نباید در دوران بارداری بخورید. خرید محصولات فریز شده و منجمد ممکن است آلوده به لیستریا باشند. به همین دلیل، گوشت‌ها را در آب جوش انداخته و بجوشانید تا باکتری‌های آن کشته شود و حتماً انواع گوشت را کامل بپزید.

  • حبوبات نیم‌پز

از آنجایی که ممکن است شما هم در دوران بارداری خود به ویژه در سه ماهه دوم و سوم از نفخ و یا یبوست رنج ببرید، بهتر است به صورت خودجوش این عارضه را تشدید نکنید. سعی کنید تمام مواد نفاخ را به میزان کمتر مصرف کرده و حبوبات را هم به خوبی بپزید.

  • تخم مرغ خام

تخم مرغ نپخته می‌تواند حاوی میکروبی به نام سالمونلا باشد. این میکروب برای زنان باردار خطرناک است و توصیه می‌شود از خوردن تخم مرغ عسلی یا نیمروی شل، خودداری کنید. همچنین باید از مصرف تمام موادی که تخم مرغ خام در آن به کار رفته مثل سس مایونز هم دوری کرد. فقط تخم مرغی را خریداری کنید که در یخچال گذاشته شده است و هر کدام که شکستگی یا ترک داشت را دور بیندازید. بهتر است خمیر پخته نشده کیک و شیرینی را هم مزه نکنید.

غذای نوزاد

  • کافئین

مقدار زیاد کافئین در روز از هر طریقی (نوشیدن قهوه، چای، نوشابه، شکلات یا نوشابه‌های انرژی‌زا) در تمام ماه‌های بارداری با خطر سقط جنین همراه است. اگر قبل از بارداری هر روز قهوه می‌نوشیدید باید با پزشکتان مشورت کنید تا نوشیدنی جایگزین به شما معرفی کند. خوردن 163 میلی گرم کافئین در روز معادل یک یا دو فنجان قهوه، خطر سقط جنین را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

  • ماهی جیوه‌دار

ماهی‌های اقیانوسی و دریای یا کلاً ماهی آب شور نخورید. ماهی‌های اقیانوسی به دلیل وجود آلودگی‌های حاصل از نفت کش‌ها و سایر آلودگی‌ها در آب به جیوه آلوده هستند. مصرف این ماهی‌ها باعث تجمع جیوه در بدن شده و برای جنین مضر است.

سعی کنید از ماهی‌های پرورشی (ماهی‌های آب شیرین مانند سالمون و قزل‌آلا) یا ماهی‌هایی که از رودخانه‌ها صید می‌شوند، استفاده کنید. جیوه یک نوروتوکسین است که رشد مغز جنین را مختل می‌کند. ماهی‌هایی که بیشترین مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذاهای ممنوعه شما قرار گیرند، ماهی‌هایی مثل: کوسه، شمشیر ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه ماهی خالدار. سوشی هم نخورید.

هرچند غذاهای دریایی منبع بسیار خوب پروتئین و امگا 3 هستند اما غذاهای دریایی خام می‌توانند منبع انگل و باکتری باشند. محققان معتقدند زنان باردار باید فقط گوشت ماهی یا سایر غذاهای دریایی که به طور کامل پخته شده، میل کنند.

  • غذای کنسروی و فریز شده

بهتر است در این دوران از غذاهای فست فودی، کنسروی و غذاهای فریزی دوری کنید. مصرف این قبیل غذاها در دوران بارداری به دلیل نمک زیاد، مواد نگهدارنده و کالری بالا مناسب نیستند. بدن یک زن باردار به انواع غذاهای تازه و مقوی، انواع میوه‌ها، سبزیجات و به طور کلی تمام مواد مغذی موجود در هرم غذایی نیاز دارد. مصرف غذاهای کنسرو شده و غذاهایی که تحت تاثیر امواج رادیویی مانند مایکروویو قرار گرفته‌اند خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

غذای بارداری

بیشتر بخوانید: 8 عادت غذایی نامناسب مادر در دوران شیردهی

 

‌تا حد خیلی زیادی از فست‌فودها دوری کنید

مواد استفاده شده در فست فود از سلامت و تمیزی کافی برخوردار نیستند، به ویژه اگر مواد گوشتی مثل همبرگر مصرف می‌کنید، بهتر است اینگونه غذاها را در خانه تهیه نمایید. از غذاهایی مانند سوسیس و کالباس هم که به صورت کلی برای همه‌ی انسان‌ها مضر هستند و پر از مواد نگهدارنده می‌باشند با جدیت تمام دوری کنید.

ما هم می‌دانیم که ممکن است برخی از این موارد جزئی از ویار شما محسوب شوند و شما به صورت ناخودآگاه و یک باره هوس خوردن چیزی را کرده باشید اما سعی کنید تا حد امکان این موارد را رعایت کنید تا هم خودتان و هم فرزند عزیزتان به سلامت دوران بارداری و جنین را طی کرده و در ادامه زندگی شاد و سالمی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟