3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تربیت فرزند با مسئولیت پذیری اجتماعی

مسئولیت‌ اجتماعی به کودک و نوجوان کمک می‌کند تا هویت خود را به‌عنوان عضوی از جامعه تثبیت کنند. به عبارت دیگر، پرورش مسئولیت پذیری اجتماعی در کودکان و نوجوانان به رشد مهارت‌های اجتماعی آن‌ها مربوط می‌شود. به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌عنوان یک شهروند عضوی فعال و مسئول باشند. والدین که مسئولیت‌پذیری اجتماعی اهمیت می‌دهند، تلاش می‌کنند بچه‌هایی را تربیت کنند که نگران نیازهای دیگران و خودشان باشند.

آنها همچنین سعی می‌کنند آنها را با مهارت‌های زندگی آماده کنند تا تأثیر مثبتی بر جامعه را برای آنها آسان‌تر کنند. فرزندپروری با وجدان اجتماعی صرفاً به آموزش دادن به فرزندتان ختم نمی‌شود که چگونه وقتی کسی را آزار می‌دهد، عذرخواهی کند. این یک فرآیند مداوم است که شامل معرفی و مشارکت دادن فرزند شما در فعالیت‌های بشردوستانه است. فرزندپروری با وجدان اجتماعی فقط به این معنا نیست که به بچه ها یاد دهیم چگونه دلسوز باشند. همچنین با تشویق آنها به فکر کردن فراتر از خانواده و دوستان خود، آنها را همدل‌تر می‌کند.

 

مسئولیت‌ پذیری اجتماعی چیست؟

مسئولیت‌پذیری اجتماعی مهارتی است که از نقطه نظر اسکیلز، بلیث، برکاس و کیلزمیر این‌گونه تعریف می‌شود: “مسئولیت‌پذیری اجتماعی دغدغه فرد در مورد رفاه دیگران، نگرش مسئولانه نسبت به آن‌ها، احساس وظیفه، مشارکت مدنی، جلوگیری از رفتارهای مخرب است.

مسئولیت‌پذیری اجتماعی به کودک و نوجوان کمک می‌کند تا هویت خود را به‌عنوان عضوی از جامعه تثبیت کنند. به عبارت دیگر، پرورش مسئولیت پذیری اجتماعی در کودکان و نوجوانان به رشد مهارت‌های اجتماعی آن‌ها مربوط می‌شود. به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌عنوان یک شهروند عضوی فعال و مسئول باشند.”

تربیت فرزند با مسئولیت

بیشتر بخوانید: چگونه مسئولیت پذیری را به کودکان بیاموزیم

 

راه‌هایی برای تربیت فرزندان مسئولیت پذیر اجتماعی

 

1.بچه‌ها را به داوطلب شدن تشویق کنید

والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که کمک به دیگران در جهان و جامعه ما به طور کلی تفاوت ایجاد می‌کند. شما می‌توانید با مشارکت دادن آنها در کار داوطلبانه، فرزندان خود را تشویق کنید که در مورد دیگران فکر کنند. می‌توانید آنها را برای کمک به خانه‌ سالمندان یا پناهگاه حیوانات ببرید یا به آنها اجازه دهید در برخی از فعالیت‌های اجتماعی شما کمک کنند. نکته اینجاست که وقتی وقت و انرژی خود را به چیزی فراتر از خودشان اختصاص می‌دهند باعث می‌شود، برای اطرافیانشان ارزش بیشتری قائل شوند.

 

2.بچه ها را درگیر کنشگری کنید

حتی اگر پولی برای اهدا ندارید، همچنان می‌توانید به ایجاد تغییرات کمک کنید. فرزندپروری با وجدان اجتماعی شامل آموزش به فرزندتان می‌شود که چگونه می‌تواند بر تغییرات اجتماعی حتی بدون منابع مالی تأثیر بگذارد. حتی اگر پولی برای اهدا ندارید، همچنان می‌توانید به ایجاد تغییرات کمک کنید.

به اندازه کافی آسان است که گروهی از بچه‌ها قوطی‌های آلومینیومی جمع‌آوری کنند تا برای یک موسسه خیریه پول جمع کنند، اما حتی اگر این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که والدینشان به آنها گفته‌اند، هنوز می‌آموزند که چقدر آسان است که دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید:   ۵ مورد که نشان می دهد فرزندم مسئولیت پذیر است

 

3.به جای تنبیه، بر آموزش تمرکز کنید

تعیین حد و مرز برای فرزندتان ضروری است، اما همچنین به این معناست که به او بفهمانید که مورد محبت و مراقبت است. والدین به جای تنبیه رفتار بد، به کودکان می آموزد که مسئولیت اعمال خود را بپذیرند و کارهایی را انجام دهند که دنیا را به مکانی بهتر تبدیل می‌کند.

فرزندپروری با وجدان اجتماعی به این معناست که شما باید حد و مرزها و دستورالعمل هایی را تعیین کنید و زمانی که فرزندتان مرتکب اشتباه می شود، همچنان از او حمایت کنید. او را تشویق کنید که حقیقت را بگوید و مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد. وقتی از او می خواهید حقیقت را بگوید، خودتان هم همیشه رفتار صادقانه داشته باشید.

 

4.اجازه دادن به بچه‌ها برای دیدن واقعیت

به عنوان والدینی که به مسئولیت اجتماعی اهمیت می‌دهید، مهم است که فرزندان خود را از همه چیز آگاه کنید. اگر از روی ترس و نگرانی همه چیز را آز آن ها مخفی می‌کنید، آنها فراتر از آنچه از آنها انتظار دارید رشد نخواهند کرد. در عوض، مسئولیت‌ پذیری اجتماعی شامل آموزش به فرزندان شما در مورد چیزهایی است، حتی اگر آنها را ناراحت یا غمگین کند.

 

5.الگوی مثبت باشید

والدین خوب بودن صرفا به معنای موفقیت در همه‌ی جنبه‌های زندگی و اینکه فرزندانتان هرگز نباید شکست شما را ببینند، نیست. در عوض به این معنی است که شما باید الگوی مثبتی در موقعیت‌های حساس، نحوه برخورد دیگران با اشتباهات و قضاوت های نادرست باشید. یادتان باشد که کودکتان شما را می بیند. وقتی قصد شرکت در فعالیت‌های اجتماعی دارید، کودکتان را همراه خود ببرید. می توانید برای افراد نیازمند لباس گرم یا غذا تهیه کنید.

 

6.تربیت مسئولیت اجتماعی مستلزم نظم و انضباط است

نظم و انضباط همیشه بخش مهمی از فرزند پروری است. والدین مسئولیت‌پذیر اجتماعی می‌دانند که چه زمانی باید اجازه دهند فرزندانشان از عواقب اعمال خود رنج ببرند، والدین مسئولیت‌پذیر اجتماعی فرزندان خود را از عواقب طبیعی نجات نخواهند داد. والدین مسئولیت پذیر اجتماعی به کودک می آموزند که احساس مسئولیت در قبال انتخاب‌ها و اعمال خود را درونی کند تا فرزندپروری با وجدان اجتماعی به کودک شما کمک کند تا بیشتر به خود متکی باشد.

 

اهمیت پرورش مسئولیت پذیری اجتماعی

کودکان و نوجوانان آینده‌سازان یک کشور هستند. همانطور که کودک رشد می‌کند، حس مسئولیت پذیری اجتماعی نیز باید در او رشد کند. مطالعات متعددی بر روی کودکان و نوجوانان امریکایی توسط ونزل، اسکیلز، بلیث، برکاس و کیلزمیر در سال ۲۰۰۰ انجام شد. این مطالعات نشان می‌دهند:

کودکان و نوجوانانی که مسئولیت‌ پذیری اجتماعی بالایی دارند، کمتر دچار رفتارهای مخرب در جامعه می‌شوند. تمایل دارند افراد موثری در جامعه باشند. دوست دارند نسبت به دیگران به موفقیت بیشتری در این زمینه دست یابند.

6 راه برای تربیت فرزند با مسئولیت پذیری اجتماعی

بیشتر بخوانید: 10 مهارت‌ ضروری که باید به کودکان خود بیاموزید

 

کلام آخر: صبور باشید و رفتار نامتناقص نداشته باشید. نهادینه کردن ارزش ها و مسئولیت، زمان بر است. برخی کودکان مسئولیت‌پذیر نیستند، اگر کودک به سن نوجوانی رسیده باشد هم این مساله را دست کم نگیرید. از امروز شروع به ایجاد تغییر کنید. برای این کار ابتدا باید رفتار خود را تغییر دهید. حواستان به کارهایتان باشد و این مفهوم را از درون خود بپذیرید. این مساله فوق العاده مهم است چون کودکان از والدین خود الگوبرداری می کنند و کارهای آن ها را تقلید می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟