3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

8 راهکار مفید برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

تقویت اعتماد به نفس فرزندتان تفاوت بزرگی در زندگی او ایجاد می‌کند. داشتن اعتماد به نفس سالم می‌تواند به عنوان سپری برای کودک در هنگام مواجهه با چالش‌های زندگی عمل کند. آن‌ها احساس اعتماد به نفس خواهند داشت و هر ناملایماتی که با آن روبه‌رو می‌شوند، بهترین توانایی‌هایشان را نشان می‌دهد.

ما به عنوان والدین می‌توانیم نقش مهمی در ارتقاء مهارت اعتماد به نفس فرزندانمان داشته باشیم. علاوه بر توجه و تمجید منظم از فرزندتان، چه کارهای دیگری می‌توانید برای تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس فرزندتان انجام دهید؟ در این مطلب چند راه وجود دارد که شما به عنوان والدین می‌توانید به ایجاد اعتماد در فرزندتان و افزایش عزت نفس او کمک کنید.


اهمیت تقویت اعتماد به نفس در کودکان

کودکی که عزت نفس سالمی دارد، خود را همان‌گونه که هست می‌پذیرد. او اعتماد به نفس دارد، نگرش مثبتی به زندگی دارد و قادر است بر اکثر چالش‌های زندگی غلبه کند. از سوی دیگر، کودکی که اعتماد به نفس پایینی دارد، بیشتر بر کاستی‌های خود تمرکز می‌کند و دید منفی به زندگی دارد. او همچنین ممکن است احساس کند که کنترل کمی بر تغییراتی که در زندگی او رخ می‌دهد، دارد. بنابراین تا می‌توانید اعتماد به نفس کودک را با استفاده از روش‌های زیر تقویت کنید.

1- با آن‌ها وقت بگذرانید

وقت گذاشتن برای بچه‌ها باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند برای شما مهم هستند. تفریح کنید و با هم فعالیت‌هایی مانند تماشای فیلم یا بازی با توپ انجام دهید که آن‌ها از انجام آن لذت می‌برند. هنگام وقت گذراندن با فرزندتان درباره‌ی او و خودتان چیزهای بسیاری می‌فهمید. این کار به کودک این پیام را می‌دهد: «تو آن‌قدر ارزش داری که وقتم را با تو بگذرانم! تو خیلی برای من باارزشی!» کودکان در حین بازی می‌آموزند و احساس مهم بودن و این‌که کاری را به پایان رسانده‌اند در شکل‌گیری رفتار آن‌ها مؤثر است. پس به جای تماشای بازی فرزندتان، بخشی از آن باشید.

تربیت کودک


2- به حرف‌های آن‌ها گوش دهید

به فرزندان خود توجه کامل داشته باشید و به آن‌ها گوش دهید. از آن‌ها در مورد دوستان، معلمان و فعالیت‌هایی که در مدرسه انجام می‌دهند بپرسید تا بفهمید که چگونه با آن کنار می‌آیند. در صورت لزوم به آن‌ها مشاوره یا کمک بدهید. با این کار می‌فهمید چه چیزهایی در ذهن او می‌گذرد و صحبت در مورد آن‌ها به پیوند رابطه‌ی شما کمک خواهد کرد.

3- در مورد تمجیدها سخاوتمند باشید

فرزند خود را تحسین کنید. کودکان اغلب به خاطر کارهای اشتباهی که انجام داده‌اند مورد سرزنش قرار می‌گیرند و به ندرت به خاطر رفتار خوبشان مورد تحسین قرار می‌گیرند. در نتیجه، آن‌ها ممکن است باور کنند که هرگز نمی‌توانند به اندازه کافی خوب باشند. هر وقت بچه‌ها کار خوبی انجام دادند، هر چقدر هم که کوچک باشد، تحسین و تشویق کنید.

به عنوان مثال، “شما کتاب‌های خود را به درستی نگه داشته‌اید و این کار خوب است!” این به تقویت رفتارهای مثبت در آن‌ها و بالا بردن اعتماد به نفس آن‌ها کمک می‌کند. تشویق کودکان باید صادقانه و عاری از هرگونه بزرگ‌نمایی باشد. فراموش نکنید کودکان استاد شناسایی و کشف تحسین‌های عاری از صداقت و ریاکارانه هستند. تقویت اعتماد به نفس کاذب مانند حبابی است که به زودی خواهد ترکید.

4- انتظارات واقع بینانه داشته باشید

از مقایسه بپرهیزید و کاری نکنید که فرزندانتان در زمانی که خوب عمل نمی‌کنند، احساس شکست کنند؛ مانند وقتی در مدرسه نمره خوبی نمی‌گیرند. این امر باعث کاهش روحیه و اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود که به نوبه خود ممکن است آن‌ها را کمتر مشتاق یادگیری کند و انگیزه کمتری برای تلاش بیشتر داشته باشد. در عوض، فرزندان خود را تشویق کنید و آن‌ها را به خاطر تلاش‌هایشان تحسین کنید. در مورد چگونگی بهبود عملکرد آن‌ها گام به گام بحث کنید.

تربیت کودک

بیشتر بخوانید: اهمیت خرید هدیه و تشویق کودکان

 

‌5- از برچسب زدن بپرهیزید

هنگام تنبیه فرزندان خود از به کار بردن کلمات دارای بار منفی مانند تنبل، شیطون یا احمق خودداری کنید. برچسب‌ زدن به کودک شما کمک نمی‌کند تا بفهمد رفتار قابل قبول چیست و ممکن است او را به این باور برساند که هرگز نمی‌تواند به اندازه کافی خوب باشد. درعوض، رفتارهای منفی فرزندانتان را با توضیح ناشایست بودن رفتار آن‌ها اصلاح کنید. گفتن این‌که آن‌ها را دوست دارید اما رفتار نادرست آن‌ها را تایید نمی‌کنید، می‌تواند آن‌ها را نسبت به اعمال خود بیشتر آگاه کند.

6- به آن‌ها بیاموزید که مثبت فکر کنند

مهم است که به فرزندان خود بیاموزید که در مواجهه با مشکلات مثبت و خوش‌بین باشند. این به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس آن‌ها کمک می‌کند و همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا پس از ناکامی‌ها و شکست‌ها بهبود یابند و انگیزه خود را برای کار سخت ادامه دهند.

7- روی نقاط قوت آن‌ها تمرکز کنید

به فرزندان خود کمک کنید تا نقاط قوت خود را کشف کنند. فرزندتان را تشویق کنید تا فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مختلف را امتحان کند. به آن‌ها توضیح دهید که افراد مختلف نقاط قوت متفاوتی دارند و در کارهای مختلف مهارت دارند و باید به چیزی که در آن مهارت دارند، افتخار کنند.

‌‌‌‌

‌8- تصمیم گیری و استقلال را تشویق کنید

به فرزندانتان وظایف قابل مدیریت بسپارید تا خودشان انجام دهند. هنگامی که وظایف خود را به پایان رساندند، آن‌ها را تحسین کنید. این امر باعث افزایش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود و احساس خوبی در مورد پذیرش چنین مسئولیت‌هایی در آن‌ها ایجاد می‌کند. در صورت مواجهه با مشکلات یا تصمیمات اشتباه، از حمایت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. این کمک می‌کند تا با یادگیری از تجربیات خود، اعتماد به نفس و استقلال آن‌ها را افزایش دهند.

اعتماد به نفس کودکان

بیشتر بخوانید: 10 مهارت‌ ضروری که باید به کودکان خود بیاموزید

 

‌کلام آخر: اعتماد به نفس سالم باید از دوران کودکی تلقین شود، زیرا این به فرزندان شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و توانایی‌های خود را بشناسند، از سنین کودکی دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی داشته باشند و آن‌ها را برای رویارویی با چالش‌هایی که ممکن است با بزرگ شدن برایشان پیش بیاید آماده می‌کند. کودکانی که عزت نفس پایینی دارند ممکن است در برخورد و مدیریت مشکلات مشکل داشته باشند. آن‌ها به راحتی نا امید می‌شوند و فکر می‌کنند در هیچ کاری خوب نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟