3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تربیت کودک

بسیاری از والدین واقعا نمی‌دانند که چگونه فرزندانی شاد را در دنیای امروز تربیت کنند! پرورش کودکان شاد به معنای لذت لحظه‌ای یا لذت فوری آن‌ها نیست، در حقیقت کاملاً برعکس است. کودکان شاد، مجموعه مهارتی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد از شادی طولانی مدت در زندگی لذت ببرند. آن‌ها می‌توانند در تلاش برای رسیدن به اهداف خود، از لذت‌های زودگذر چشم پوشی کنند. شما می‌توانید با اتخاذ عادات سالم و مادام‌العمر به فرزندان خود در پرورش این مهارت‌ها کمک کنید. در این مقاله از بامبینو چند نکته‌ی کلیدی برای تربیت فرزندان شاد آورده شده است.


بازی در فضای باز را تشویق کنید

قدرت بازی در فضای باز را دست کم نگیرید. دویدن روی چمن، بالا رفتن از درختان، نشستن روی تاب و حفاری در خاک برای بچه‌ها خوب است. مطالعات نشان می‌دهد که رایحه‌های مرتبط با طبیعت مانند درختان کاج، چمن و اسطوخودوس می‌تواند روحیه کودک شما را افزایش دهد. بنابراین بهتر است کودک خود را تشویق کنید تا در خارج از خانه کتاب بخواند یا تکالیف خود را در ایوان یا تراس انجام دهد تا فقط شادی را افزایش دهد. بازی در فضای باز هم‌چنین می‌تواند مهارت‌های اجتماعی را در کودکان تقویت کند. مطالعه‌ای که در سال 2017 در مجله Science and Medicine in Sport منتشر شد نشان داد کودکانی که زمان بازی خود را در بیرون افزایش می‌دهند، رفتارهایی مثبت مانند همدلی، تعامل و خودکنترلی در آن‌ها تقویت می‌شود، که مهارت‌های اجتماعی بسیار مهمی هستند. کودکانی که مهارت‌های اجتماعی بهتری دارند، احتمالاً از روابط سالم‌تری برخوردار خواهند بود. یک مطالعه نشان داده است که کودکانی که مهارت‌های اجتماعی بهتری دارند، دو برابر بیشتر به کالج و دانشگاه می‌روند و کم‌تر دچار سوء مصرف مواد، چاقی و خشونت می‌شوند. بنابراین بازی در فضای باز را به یک عادت روزانه تبدیل کنید.


محدود کردن مدت زمان استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی

استفاده زیاد از وسایلی دیجیتالی برای سلامت روان کودک شما مضر است. مطالعه‌ای که در سال 2018 در مجله Emotion منتشر شد، نشان داد که نوجوانانی که زمان کم‌تری را در دستگاه‌های دیجیتالی خود صرف می‌کردند و زمان بیشتری را صرف فعالیت‌هایی مانند ورزش، انجام تکالیف و سایر فعالیت‌های حضوری می‌کردند، شادتر بودند. محدودیت‌های مشخصی را برای مدت زمان تماشای تلویزیون فرزند خود تعیین کنید. اگر او تلفن هوشمند دارد، هنگام دورهمی‌های خانوادگی، سوار شدن در اتومبیل یا هنگام بازی در بیرون، دسترسی او را محدود کنید و دستورالعمل‌های روشنی در مورد مدت زمان بازی‌های ویدئویی و استفاده از رایانه تنظیم کنید.


 تربیت کودک از چه سنی بهتر است بچه‌ها موبایل داشته باشند

‌سپاس‌گزاری را تمرین کنید

گنجاندن قدردانی در زندگی روزمره شما می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا افراد شادتر و سالم‌تری شوند. اما به خاطر داشته باشید که تفاوت زیادی بین اجبار به “تشکر” و معنای واقعی آن وجود دارد. مطالعه‌ای در سال 2012 در مورد شکرگزاری نشان داد که افراد سپاسگزار از روابط بهتری برخوردارند و این می‌تواند کلید زندگی شادتری باشد. وقتی از شخص دیگری سپاسگزار هستید، صمیمانه تشکر کنید. ابراز قدردانی از کارهایی که فرزندان شما انجام می‌دهند، به آن‌ها یاد می‌دهد که همین کار را انجام دهند. صحبت کردن در مورد چیزهایی که برای آن‌ها سپاسگزار هستید را به یک عادت خانوادگی تبدیل کنید.


انتظارات زیاد اما منطقی داشته باشید

شاید صرف ساعت‌ها برای مطالعه برای کلاس‌های فوق برنامه یا تمرین یک ساز موسیقی خسته کننده باشد، اما کودکانی که برای انجام کارهای سخت تلاش می‌کنند، شادتر زندگی می‌کنند. انتظارات شما تأثیر زیادی بر تمایل فرزند شما برای به چالش کشیدن خود دارد. تا زمانی که انتظارات شما منطقی باشد، فرزندان شما سخت تلاش خواهند کرد تا انتظارات شما را برآورده کنند. مطالعات نشان می‌دهد وقتی والدین انتظارات تحصیلی بالایی از فرزندان خود دارند، بچه‌ها در مدرسه بهتر عمل می‌کنند و در کارهای سخت مدت بیشتری به تلاش ادامه می‌دهند. اما مهم است که توجه داشته باشید که نباید انتظار کمال داشته باشید. قرار دادن فشار بیش از حد برای کودک شما احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داشت. انتظار داشتن کودک بی عیب و نقص می‌تواند خطر مشکلات روانی فرزند شما را افزایش دهد. اگر احساس کند که شما به طور غیرقابل قبول سطحی را تعیین کرده‌اید، فرزند شما نیز ممکن است از اهداف تعیین شده خود دست بکشد.


خودکنترلی را آموزش دهید

خوردن یک کوکی اضافی، کنار گذاشتن تکالیف برای سرگرمی با دوستان و تماشای زیاد تلویزیون به جای مرتب کردن اسباب بازی‌ها، ممکن است به بچه‌ها لذت لحظه‌ای بدهد. اما در درازمدت عدم کنترل خود، بیش از آن‌که به آن‌ها کمک کند، بیشتر صدمه می‌زند. مطالعه‌ای که در سال 2014 در مجله شخصیت منتشر شد، نشان داد که افرادی که دارای خویشتن داری بهتر هستند، خلق و خوی بهتری دارند و آن‌ها اساساً خود را برای شاد بودن آماده کرده‌اند. آموزش نظم و انضباط به کودک را از سنین پایین شروع کنید.

کودک شاد

‌تقسیم مسئولیت

فرزندان شما دوست ندارند که میز را تمیز کنند یا گرد و خاک اتاق کودک را گردگیری کنند. اما تعیین وظایف می‌تواند عامل کلیدی در دستیابی به شادی طولانی مدت باشد. یک مطالعه نشان داد که دادن مسئولیت در سن 3 و 4 سالگی بزرگ‌ترین تضمین کننده موفقیت طولانی مدت است. تقسیم کارهای خانه هم‌چنین می‌تواند انواع مختلف درس‌های زندگی، مانند مسئولیت‌پذیری و خدمات اجتماعی را به کودکان آموزش دهد. آن‌ها هم‌چنین ممکن است بیاموزند که می‌توانند با کارهای خسته کننده کنار بیایند یا حتی در صورت ناامیدی قادر به ادامه کار هستند. مرتب کردن تخت خواب کودک و نظافت آشپزخانه نیز می‌تواند به آن‌ها حس موفقیت را بدهد و به آن‌ها نشان دهد که با وجود این‌که جوان هستند، اما می‌توانند تغییر ایجاد کنند.


شام را با هم بخورید

وقتی بچه‌ها تمرینات ورزشی، بازی و سایر فعالیت‌های فوق برنامه دارند، ممکن است وسوسه شوند بیرون از خانه غذا بخورند، اما اگر می‌خواهید فرزندانی شاد تربیت کنید، غذا خوردن به صورت خانوادگی یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. یک مطالعه نشان داد که فراوانی بیشتر وعده‌های غذایی خانوادگی، به شدت با خلق و خوی مثبت در نوجوانان ارتباط دارد. وعده‌های غذایی خانوادگی نیز ممکن است سلامتی را افزایش دهد. کودکانی که با والدین خود غذا می‌خورند کم‌تر احتمال دارد اضافه وزن داشته باشند یا دچار اختلالات خوردن شوند. هم‌چنین نوجوانانی که با والدین خود شام می‌خورند کم‌تر دچار سوء مصرف مواد می‌شوند یا مشکلات رفتاری از خود بروز می‌دهند.

تربیت کودکی شاد

‌کلام آخر: به خاطر داشته باشید که کودکان نیازی ندارند همیشه شاد باشند. در واقع آن‌ها نیز باید احساسات ناراحت کننده‌ای مانند غم، عصبانیت، ترس و ناامیدی را تجربه کنند. وقتی بچه‌ها احساسات ناراحت کننده‌ای را تجربه می‌کنند، نیازی به روحیه بخشیدن به آن‌ها یا انجام اقدامات خاص لازم نیست. در عوض، آن‌ها را راهنمایی کنید و به آن‌ها کمک کنید تا راه‌هایی برای آرامش خود و کنار آمدن با احساسات خود بیابند. اگر آن‌ها در هر دقیقه از روز خوشحال نباشند، تقصیر شما نیست. وظیفه شما این نیست که مسئول شادی فرزندان خود باشید. در عوض این وظیفه شماست که به فرزندان خود مهارت‌های لازم برای مدیریت احساسات خود را به شیوه‌ای سالم بدهید. در نهایت، بهترین کاری که می‌توانید برای تربیت فرزندان شاد انجام دهید این است که به آن‌ها محیطی دوست داشتنی بدهید. کودکانی که می‌دانند دوست دارند و از آن‌ها مراقبت می‌کنند، حتی در شرایطی که در زندگی با شرایط سختی روبه‌رو هستند، بهتر رشد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟