3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

نکات مهم در شستشوی لباس نوزادان

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مادرها، شستشوی صحیح و مناسب لباس نوزادان و کودکان است. نوزادان، خصوصاً در سال اولیه زندگی، پوست نازک و حساسی دارند و باید هنگام شستن لباس‌هایشان، این نکته را در نظر گرفت. مواد شیمیایی قوی و معطر می‌توانند باعث ایجاد آلرژی یا حساسیت در کودک شوند، از طرفی لباس کودکان معمولاً لکه‌های پررنگی می‌گیرد و به‌سادگی تمیز نمی‌شود. در این مقاله با راه‌های شستشوی لباس نوزاد و کودک آشنا شوید.


اهمیت شستشوی لباس کودکان و نوزادان

سیستم ایمنی نوزادان در بدو تولد ضعیف است، بنابراین نباید در معرض آلودگی قرار بگیرند. بسیاری از کتاب‌های والدین و بارداری به شما توصیه می‌کنند که لباس‌های نو را قبل از پوشاندن حتماً آبکشی و ضدعفونی کنید. چون لباس‌ها قبل از خرید بارها دست‌به‌دست شده‌اند و ممکن است آلوده باشند. این کار باعث از بین رفتن هرگونه گرد و غباری که ممکن است باعث تحریک پوست حساس نوزاد شود از بین روند. حتی اگر اجناس کاملا نو باشند. آنها در انبارها و قفسه‌های فروشگاه‌ها مانده‌اند و احتمالاً در طول فرآیند تولید با مواد شیمیایی آلوده شده‌اند.

روش شستشوی لباس‌های نوزادان و کودکان با بزرگسالان متفاوت است. پوست آسیب‌پذیر و نازک نوزاد، ممکن است در مقابل مواد شوینده شیمیایی واکنش نشان دهد و سلامتی کودک به خطر بیفتد. برخی والدین ترجیح می دهند از مواد شسشتوی شیمیایی برای  شستن لباس کودک استفاده کنند این  مواد شوینده زیستی دارای آنزیم‎هایی است که باعث می‌شود لکه‌ها کاملا از بین روند. اما از طرفی نگران هستند که این مواد باعث تحریک پوستی نوزاد شود البته شواهدی برای اثبات اینکه مواد شوینده باعث تحریک پوستی شوند وجود ندارد اما برای امنیت و اطمینان بیشتر شما می‌توانید پس از شستن لباس از یک نرم کننده استفاده کنید تا لباس حین استفاده موجب ایجاد خارش و حساسیت در سطح پوست نشود.

نکات مهم در شستشوی لباس نوزادان

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای مراقبت از نوزاد یک ماهه

 

آنچه برای شستن لباس نوزاد نیاز دارید

ماشین لباس شویی و خشک‌ کن برای شستن لباس‌ های کودک بسیار کار آمد هستند. جدا از این وسایل، شما به یک شوینده ملایم فرموله شده برای پوست‌ های حساس کودکان نیاز دارید. خرید مواد شوینده‌ ای که به طور خاص برای نوزادان عرضه می‌ شود ضروری نیست، اما به دنبال شوینده‌ ای باشید که فاقد عطر، ضد حساسیت و آنزیم باشد. شوینده‌ های غیر استاندارد و معطر، سلامتی پوست کودک را به‌خطر می‌اندازند، همچنین باعث پوسیدگی و از بین رفتن لباس می‌شوند. همچنین توصیه می‌شود برای لباس‌ های کودکان، از شوینده‌ های مایع استفاده کنید، چون سریع‌ تر از پودر های جامع از الیاف لباس جدا می‌شوند.

علاوه بر این، بهتر است قبل از شستشو لکه‌ ها را تمیز کنید تا از پاک شدن باکتری‌ ها و تمیز شدن لباس مطمئن شوید. اگر ترجیح می‌دهید از یک محصول تجاری استفاده نکنید، بهتر است لباس را در محلولی که 50 درصد سرکه و 50 درصد آب دارد خیس کنید. برای از بین بردن لکه‌ های مختلف، به نکات زیر توجه کنید:

  • برای از بین بردن لکه‌ های پروتئینی مانند شیر، آب دهان و لکه‌ های غذا، می‌توانید لباس‌ها را در آب سرد یا محلول آب گرم و صابون خیس کنید.
  • برای از بین رفتن لکه‌ های روغنی مانند روغن‌بچه، پماد، کرم و… از نشاسته یا پودر تالک استفاده کنید.  اگر لکه پررنگ است، می‌ توانید از فرچه‌ های مخصوص لباس کودک کمک بگیرید.
  • برای پاک کردن لکه‌ های میوه‌ها، آب‌میوه‌ ها و مرباها، از محلول آب و سرکه‌ سفید یا آب و الکل استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن لکه ادرار و مدفوع می‌توانید از محلول آب گرم و صابون یا آمونیاک کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: 8 نکته ضروری که مادران تازه وارد باید بدانند!!

 

نکاتی برای شستشوی لباس نوزاد که باید حتما رعایت کنید

  • حتماً از شوینده‌ های مخصوص کودک استفاده کنید.
  • درجه لباس شویی را روی دمای مناسب کودک (baby care) تنظیم کنید تا الیاف پارچه آسیب نبیند.
  • اگر نوزاد مبتلا به اگزما یا سایر بیماری‌ های پوستی است، از پزشک متخصص دستور العمل شستشو بگیرید.
  • قبل از شستن لباس‌ ها، برچسب رویشان را مطالعه کنید؛ بعضی لباس‌ ها با توجه به نوع پارچه، دستورالعمل خاصی برای شستشو دارند.
  • لباس نوزاد را قبل از شستشو در آب سرد خیس کنید تا لکه‌ های شیر یا ادرار راحت‌ تر شسته شوند.
  • در مرحله‌ی آب‌ کشی اطمینان حاصل کنید که اثری از شوینده‌ ها روی لباس نمانده است؛ لباس‌ هایی را که مستقیم با پوست کودک در تماس هستند، دوبار آب کشی کنید.
  • هنگام خرید سیسمونی نوزاد به جنس لباس و نوع الیاف توجه کنید و لباس‌ های ضد حساسیت بخرید، الیاف لباس‌ های ضد حساسیت هنگام شستشو مواد شیمیایی را جذب نمی‌کنند.
  • اگر پوست کودک دچار جوش، خشکی خارش و سوزش شد، بعد از مشورت با پزشک مواد شوینده را تغییر دهید.
  • از نرم‌ کننده و سفید کننده استفاده نکنید.
  • بهتر است لباس‌ ها را در معرض هوا و آفتاب خشک کنید.
  • قبل از استفاده از مواد شوینده، حتماً دستورالعمل رویش را بخوانید.
  • لکه‌ها را بلافاصله با آب سرد بشویید و تا شستن لباس صبر نکنید، چون به‌ مرور به الیاف پارچه نفوذ می‌کنند و تمیز کردنشان سخت‌تر می‌شود.
  • هرگز برای سفید کردن لباس نوزاد و کودک، از وایتکس استفاده نکنید؛ برای این کار می‌توانید از سفید کننده‌ های طبیعی مانند جوش شیرین یا آب‌ لیمو استفاده کنید.
  • بهتر است در هر شستشو، اول لباس‌ های نوزاد را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، بعد لباس بزرگسال‌ها، چون ممکن است باکتری‌ها منتقل شوند.
  • می‌توانید لباس‌ ها قبل از انداختن در ماشین لباسشویی، در محلول آب و صابون خیس کنید تا بهتر شسته شوند.
  • لباس‌های مرطوب کودک را روی هم پهن نکنید تا عفونت‌های قارچی ایجاد نشوند.
  • وقت شستشو جوراب‌ها و لباس‌های کوچک را در یک کیسه‌ ی توری قرار دهید.

نگهداری و شستشوی لباس کودک و نوزاد

بیشتر بخوانید: انتخاب لباس مناسب پوست نوزاد

 

کلام آخر: برای شستشو لباس حتما برچسب روی لباس ها را بخوانید تا متوجه شوید روش شستشو و نگهداری هر لباس به چه صورت است. دسته بندی لباس‌ ها یکی از مهمترین اقدامات در شستن لباس است. بیشتر لباس‌ ها دستور العمل شستن مشابهی دارند، آن‌ ها را با هم بشویید؛ و لباس‌ هایی را که شیوه شستشوی خاص دارند کنار بگذارید و بعداً جداگانه بشویید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟