3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تکان دادن نوزاد

شما برای اولین‌ بار مادر شدن را با به دنیا آمدن فرزندتان تجربه می‌ کنید و جزو مادران تازه وارد هستید. تا پیش از آن نیز با حس ناب مادری آشنا شده بودید اما اکنون دیگر کودکتان را تنها از چرخش‌ ها و لگد هایش در درون شکم خود در دوران بارداری احساس نمی‌ کنید؛ او پیش روی شماست و با چشمانی باز و کنجکاو منتظر کشف دنیا است و به زودی با خنده‌ هایش دل شما را بیش از پیش خواهد برد. اما قطعا مادر شدن در دنیای واقعی با تصورات ما تفاوت هایی دارد.

بدون شک این حس قشنگی ‌است اما واقعیت این است که نوزاد همیشه مانند داخل عکس‌ ها و فیلم‌ ها فقط در حال بازی و خنده نیست؛ به زودی شما در خواهید یافت که به اندازه‌ ی تمام عشق مادری خود، مسئولیت‌ های جدید و سنگینی روی دوش شما و همسرتان قرار خواهد گرفت. در این مقاله با ما همراه باشید تا با افزایش اطلاعات و آگاهی خود، بتوانید از بار مسئولیت‌ های خود مقداری بکاهید:

 

۱. شرایط روحی مادران تازه وارد

بعد از زایمان به دلیل نوسانات هورمونی که در بدن اتفاق می‌ افتد، به احتمال زیاد ممکن است شما احساسات مختلفی مثل دلتنگی، بی‌ حوصلگی، هیجان، شادی، غم و یا … را در زمان کوتاهی از هم تجربه کنید. این حالت کاملا طبیعی است و ممکن است تا چند روز این نوسانات خلقی و احساسی شما را درگیر خود کند؛ اما جای نگرانی نیست، بعد از دوره کوتاهی این مشکل برطرف خواهد شد. در غیر این صورت شما می‌ توانید با پزشک خود در این‌ باره مشورت کرده تا در صورت نیاز شما را به متخصص مورد نیاز ارجاع دهد.

 

در این زمان با خودتان بیشتر مهربان باشید؛ با آمدن نوزاد تازه متولد شده، زندگی‌تان دگرگون شده، بدنتان در حال التیام یافتن از زخم و درد های مرتبط با بارداری‌تان است، با کمبود خواب شدید مواجه شده‌ اید و احساسات مختلفی به شما هجوم می‌ آورند. پس سعی کنید که با زندگی در زمان حال، خود را از دغدغه‌ ها و نگرانی‌ ها فاصله دهید تا به مرور زمان شرایط بهبود پیدا کند و بتوانید خودتان را با شرایط جدید تطبیق دهید.

8 نکته ضروری که مادران تازه وارد باید بدانند!!

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج مادر در آرام کردن گریه نوزاد

 

۲. گریه نوزاد

گریه، زبان تمام نوزادان برای ارتباط با محیط اطراف است و تمام خواسته‌ هایشان را با گریه می‌ توانند به شما منتقل کنند. در ابتدا ممکن است صدای گریه نوزادتان گوش‌ خراش و آزار دهنده به نظرتان بیاید. نگران نباشید قطعا با گذشت چند روز شنیدن این صدا به نظرتان عادی جلوه خواهد کرد. شما به زودی قادر خواهید بود که این زبان جدید را یاد بگیرید و تفسیر کنید که اکنون معنی گریه نوزاد شما چیست یا چه نیازی دارد؛ گرسنه است، احتیاج به خواب دارد،‌ جایش را کثیف کرده یا نیاز است که آروغش را بگیرید؟ به خاطر داشته باشید که گریه زیاد نوزاد تا سه ماه اول زندگی او امری کاملا طبیعی است.

 

۳. خواب نوزاد

همان‌ طور که می‌ دانید نوزاد تازه متولد شده میانگین ۱۷ – ۱۸ ساعت از شبانه‌ روز را به خوابیدن مشغول است. خیلی شرایط ایده‌ آلی است اگر در ساعت‌ های استراحت و خواب کودک خود، شما هم به خواب و استراحت بپردازید تا کمبود انرژی و خستگی‌تان جبران شود.

بهتر است که نوزاد را با شکم سیر بخوابانید تا به دلیل گرسنگی به صورت نیمه از خواب بیدار نشود. برای جلوگیری از به خواب رفتن او در هنگام شیر خوردن گونه‌ ها یا کف پای او را با نوک انگشتان خود نوازش کنید تا بتواند تا به شیر خوردن ادامه دهد. استفاده از تخت‌ های گهواره‌ ای نوزاد که با حرکاتی آرامش‌ بخش باعث راحت به خواب رفتن نوزاد شما خواهد شد. برای دانستن مزایای تخت‌ های گهواره‌ دار اینجا را کلیک کنید.

 

در هنگام خواب نوزاد اطراف او را خلوت از وسایل و اسباب‌ بازی‌ ها نگه‌ دارید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. همیشه او را به پشت خوابانده و به هیچ وجه کودکتتان را به روی شکم نخوابانید. نوزادان در ابتدا ریتم تنفس نامنظمی دارند؛ ممکن است آن‌ها در طول تنفس چند ثانیه (تا ۲۰ثانیه) مکث کنند سپس با سرعت بیشتری نفس بکشند. این امر کاملا طبیعی و جای نگرانی ندارد.

خواباندن نوزاد

۴. برای زردی نوزاد چه باید کرد؟

معمولا نیمی از نوزادان متولد شده دچار عارضه زردی هستند. زردی ممکن است از چند روز پس از تولد نوزاد ظاهر شده و معمولا طی دو هفته از طریق ادرار خارج می‌شود. زردی به معنی افزایش بیلی روبین در بدن نوزاد است که روی رنگ دانه‌ های پوستی و رنگ سفیده‌ ی چشم اثر می‌ گذارد و به دلیل این‌که رشد کبد نوزاد هنوز کامل نشده است،‌ بدن او در این روند کمی دچار مشکل می‌ شود.

زردی نوزاد به دلایل دیگری نیز به ممکن است به‌ وجود آید:

  • تولد زود هنگام نوزاد
  • تغذیه ناقص نوزاد
  • کبد نابالغ نوزاد

 

برای تشخیص زردی در نوزاد، به آرامی قسمتی از بدن او را فشار دهید،‌ اگر ردی زرد بر جای ماند ممکن است نشانی از زردی باشد؛ هم‌چنین ادرار تیره، مدفوع روشن (زرد یا نارنجی باشد) و دمای بدن بالاتر از ۳۶ – ۳۷/۵ از نشانه‌ های دیگر وجود زردی است.

در صورت از بین نرفتن زردی نوزاد در طی دو هفته، ممکن است که پزشک شما نور درمانی را برای او تجویز کند. گاهی ممکن است که پزشک تشخیص دهد زردی از خوردن شیر مادر به وجود آمده یا تشدید شده است که معمولا در این مورد پیشنهاد به قطع کردن شیر مادر برای مدت معینی و جایگزینی آن با شیر خشک را می‌ دهند. البته در این موقعیت پیشنهاد ما به شما مشورت با چند پزشک متخصص است.

 

اقدمات برای تسریع بهبود زردی نوزاد در خانه با مشورت پزشک:

  • قرار دادن نوزاد در معرض نور غیر مستقیم خورشید در درمان زردی موثر است.
  • مصرف آب جوانه‌ ی گندم توسط مادر باعث سم‌ زدایی و درمان زردی بدن نوزاد شیر خواره می‌ شود.
  • شیردهی نوزاد به طور منظم سبب بهبود کارکرد کبد او و تسریع بهبود زردی او خواهد شد.
  • ترکیب ترنجبین، گزانگبین و شیرخشک روشی سنتی و متداول در درمان زردی است.
  • استفاده از مکمل‌ های شیر خشک که توسط پزشک برای نوزادی که شیرخشک مصرف می‌ کند مفید واقع می‌ شود.

 

۵. از کجا بفهمیم نوزاد گوش درد دارد؟

بیشتر نوزدان معمولا از بدو تولد تا شش ماهگی دچار گوش درد به دلیل عفونت‌ می‌ شوند. از علائم آن، می‌توان به دست بردن نوزاد به سمت گوش، گریه بیش از حد و بی‌ قرار و تغییر رنگ مدفوع نام برد. اما جای نگرانی نیست، ‌بسیاری از پزشکان معتقدند که این درد طبیعی است و حتی روند تکامل رشدی کودک را کامل می‌ کند. در این مورد بهتر است با پزشک خود در ارتباط بوده و از درمان خانگی خودداری کنید.

شیردهی نوزاد

بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره خواب نوزاد باید بدانید

 

۶. شیردهی نوزاد تازه متولد شده

شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که شیر تولید شده در سینه‌ ی مادر تا ۷۲ ساعت پس از زایمان خارج می‌ شود. تا پیش از آن ماده‌ ای به نام کلستروم یا آغوز در سینه تولید شده و در ابتدا نوزاد از آن تغذیه خواهد کرد.

نحوه شیر خوردن نوزاد کاری ذاتی نیست؛ پس اگر در روزهای اول برای شیردهی به نوزادتان دچار مشکل شدید نگران نباشید. در این مدت در زمان بهتر است شخصی برای کمک همراه شما باشد و با امتحان کردن روش‌ های مختلف بهترین روش را یاد بگیرید. هم‌چنین به دلیل تولید مقدار زیادی شیر،‌ به احتمال زیاد شما در این ناحیه احساس درد خواهید داشت و ممکن است در اوایل شیردهی سینه شما زخم شود.

 

با استفاده از روش‌ های زیر از درد سینه در زمان شیردهی خود بکاهید:

  • ماساژ سینه‌ ها زیر دوش آب گرم
  • قرار دادن حوله‌ ی گرم روی سینه پیش از شیردهی
  • خارج کردن مقداری شیر پیش از شروع شیردهی
  • استفاده از لباس زیر مخصوص شیر دادن
  • استفاده زیاد از آب و مایعات
  • استفاده از هر دو سینه برای تغذیه نوزاد

 

۷. پوست نوزاد

پوست جنین در رحم مادر از ماده سفید رنگ و مومی پنیری شکل به نام ورنیکس که به عنوان محافظ برای بدن او عمل می‌ کند پوشیده شده است. معمولا پس از تولد نوزاد نیز این لایه روی پوست او دیده می‌ شود. دلیل پوست‌ پوست شدن بدن نوزاد به علت از بین رفتن این پوشش پس از تولد او است؛ پس امری کاملا طبیعی است. اما به هیچ عنوان سعی در کندن این پوسته‌ ‎ها نکنید، زیرا باعث آسیب دیدن بدن نوزادتان خواهد شد. معمولا این پوسته‌ ها بعد از دو هفته از بین خواهند رفت.

 

۸. عطسه نوزاد

نوزادان تازه معمولا تعداد دفعات زیادی را عطسه می‌ کنند، اما جای نگرانی نیست زیرا آن‌ ها نشانه‌ ای از سرماخوردگی نیستند. عطسه‌ ی آن‌ ها موجب تمیز شدن دهان، مجرای تنفسی و باز شدن راه بینی او خواهد شد.

تجربه‌ مادر شدن برای اولین‌ بار هم شیرین است و هم ممکن است کمی استرس‌ زا باشد. معمولا با انبوهی از اطلاعات درست یا غلط از سوی اطرافیان مواجه خواهید شد. در این زمان بهترین کار برای پیدا کردن پاسخ صحیح سوالات خود، مطالعه و مشورت با پزشک است. ممنون که تا این لحظه ما را همراهی نمودید، امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟