3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

راهنمایی کودک

مشکلات روانی واقعی هستند و می‌توانند بر هر فردی در هر سنی حتی کودکان تاثیر بگذارند. کودکان نیز مانند بزرگسالان مستعد مشکلات روانی، از افسردگی گرفته تا اضطراب هستند. اگرچه ممکن است به فرزندتان نزدیک باشید، اما این امکان وجود دارد که او همه چیز را به اشتراک نگذارد. این جایی است که کودک درمانگر وارد عمل می‌شود. پذیرش این‌که آن‌ها به کمک نیاز دارند، مهم است و دادن فرصت شنیده شدن به آن‌ها نیز ضروری است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اگر فرزند شما تغییرات شخصیتی را نشان دهد، به درمان نیاز دارد یا خیر. گاهی اوقات این تغییرات نتیجه یک تجربه ترومایی است. در مواقع دیگر، آن‌ها ممکن است از جایی دیگر ظاهر شوند. این تغییرات، صرف نظر از علت آن‌ها، چیزی است که باید از آن آگاه باشید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا و چه زمانی فرزندتان به مشاوره نیاز دارد یا خیر. برای کشف 7 نشانه که کودک شما به روانشناس نیاز دارد به خواندن این مطلب ادامه دهید.

1- رفتار سرکشی

اگر فرزند شما در داخل و خارج از خانه رفتار درستی ندارد، این می‌تواند نشانه‌ای از نیاز به مشاوره باشد. بسیاری از کودکان احساسات خود را از طریق رفتارهای منفی، مانند مشاجره، بازی کردن، داد زدن، یا دعوا کردن با دوستان ابراز می‌کنند. قبل از این‌که آن‌ها را تنبیه کنید، به این فکر کنید که آیا صحبت با یک روانشناس ممکن است راه حل بهتری باشد. این پاسخ‌ها ممکن است بیشتر از حد معمول تاثیرگذار باشد، پس به دقت به آن‌ها توجه کنید. گاهی اوقات کودک شما درخواست کمک می‌کند، بدون این‌‌که شما حتی متوجه شوید. با معلمان و والدینی که هر روز با فرزندتان در ارتباط هستند، در ارتباط باشید. به آن‌ها بگویید که نگران رفتار فرزندتان هستید و اگر متوجه رفتارهای غیرعادی نافرمانی شدند، به شما اطلاع دهید.

2- تغییر ناگهانی در علایق و عادات معمول آن‌ها

هرگونه تغییر در علایق یا عادات روزانه فرزند شما، مانند تغییر رفتار، می‌تواند نشان دهنده این باشد که او ممکن است به مشاوره نیاز داشته باشد. بیشتر اوقات، به راحتی قابل توجه است و به احتمال زیاد مفیدترین علامت است. اگر این تغییرات بیش از دو هفته ادامه داشت، برنامه‌ریزی ملاقات با پزشک کودکتان را در نظر بگیرید. اگر به عوامل استرس‌زای عاطفی مشکوک شوند، ممکن است بتوانند شما را در مسیر درست راهنمایی کنند.

3-  نگرانی و غم بیش از حد

واضح‌ترین و مستقیم‌ترین نشانه‌ای که نشان می‌دهد کودک شما به کمک نیاز دارد، نگرانی و ناراحتی بیش از حد است. اگرچه نگرانی و غمگینی احساساتی طبیعی هستند، به ویژه در دوران گذار در زندگی، نگرانی و غم بیش از حد باید نشانه‌ای از نیاز فرزند شما به کمک باشد. ممکن است ندانید که آیا فرزندتان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد یا مشکلات مدرسه، غم و اندوه یا هر موقعیت عاطفی دیگری را پشت سر می‌گذارد، زیرا بچه‌ها سعی می‌کنند این چیزها را برای خودشان نگه دارند، زیرا احساس خجالت می‌کنند. اما به‌عنوان والدین، همیشه می‌توانید آن را بفهمید، زیرا این موارد منجر به اضطراب غیرعادی، غم و اندوه بیش از حد، تنهایی، گریه یا نگرانی می‌شود.

راهنمایی کودکبیشتر بخوانید: عوامل استرس‌زا در کودکان و راه‌های مقابله با آن

‌4- در خود فرورفتن

در خود فرو رفتن زمانی رخ می‌دهد که یک خواهر یا برادر به دنیا می‌آید یا زمانی که تغییرات عمده‌ای مانند طلاق و یا مرگ یکی از والدین در زندگی رخ می‌دهد. این‌ها برخی از رایج‌ترین علائمی هستند که نشان می‌دهد کودک شما ممکن است به مشاوره نیاز داشته باشد.

‌5- خودآزاری

اگر کودک شما افکار یا احساس آسیب رساندن به خود را دارد، باید فورا به دنبال کمک باشید. گاهی اوقات، این ممکن است ظریف و همراه با احساس درماندگی و تنهایی باشد. گاهی اوقات آشکارتر است و می‌توان آن را از طریق بروز افکار خودکشی تشخیص داد. برای کودکان کوچک‌تر، افکار خودکشی یا بریدن ممکن است افراطی به نظر برسد. با این حال، خودآزاری را می‌توان به طرق مختلف بیان کرد. خود آزاری در کودکان خردسال می‌تواند با ضربه زدن به خود، کوبیدن سر به چیزی و فرو بردن ناخن در پوست خود بیان شود. در این شرایط کمک گرفتن از یک روانشناس کودک می‌تواند موثر باشد.

6- انزوای اجتماعی

گوشه‌گیری از همسالان، اطرافیان و شاید از والدین نیز، همیشه نشانه این است که چیزی درست نیست. همچنین باید متوجه کناره‌گیری فرزندتان از موقعیت‌های اجتماعی شوید. کودکان معمولاً زمانی که مضطرب یا غمگین هستند، از موقعیت‌های اجتماعی کناره‌گیری می‌کنند. این امر به ویژه اگر بر خلاف شخصیت همیشگی کودک باشد، بسیار قابل توجه است. اگر کودک شما خجالتی یا درونگرا است، این ممکن است نشانه‌ای از انزوای اجتماعی باشد.

روانشناسی

‌7- افزایش مشکلات جسمی

گاهی اوقات مشکلات روحی در کودکان به صورت علائم فیزیکی، مانند معده درد و سردرد ظاهر می‌شود. بعد از این‌که با پزشک کودک خود برای هرگونه مشکل پزشکی مشورت کردید، قدم بعدی مراجعه به یک روانشناس کودک است. بهتر است بدانید که برخی از تجربیات زندگی ذاتا دشوار، استرس‌زا و یا دارای بار عاطفی هستند. صحبت با یک فرد حرفه‌ای می‌تواند برای فرزند شما مفید باشد.

به فرزندتان کمکی که شایسته آن است بدهید

طبیعی است که کودکان در شرایط دشوار احساس سردرگمی، غمگینی یا ناامیدی کنند. با این حال، آن‌ها ممکن است مهارت‌های لازم برای مقابله با این احساسات را نداشته باشند. کودکان ممکن است در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا و تغییرات زندگی، به تنهایی مشکل داشته باشند. اگر به نظر می‌رسد فرزندتان در مواجهه با تغییرات عمده زندگی، مانند طلاق، نقل مکان، تغییر مدرسه، مرگ، خواهر یا برادر جدید یا حتی جدایی مشکل دارد، حمایت بیشتری دریافت کنید.

تربیت کودکبیشتر بخوانید: چه زمانی به روانشناس کودک و نوجوان مراجعه کنیم؟

کلام آخر: این طبیعی است که اگر کودک و نوجوان شما خارج از شخصیت رفتار می‌کند، نگران باشید. اما همچنین مهم است که فعال باشید و موقعیت‌هایی را در اختیار کودک خود قرار دهید تا احساسات خود را پردازش کند. راهنمایی یک مشاور یا روان‌شناس که در مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان متخصص است، می‌تواند برای کودکانی که دوران سختی را پشت سر می گذارند بسیار مفید باشد. درمان فضایی امن برای به اشتراک گذاشتن احساسات و راهنمایی برای کمک به آن‌ها برای مقابله با چالش‌ها ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟