3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

روانشناسی کودک با یافتن ویژگی‌ های ذاتی و کشف استعداد کودک

هر کودکی با ویژگی های ذاتی و استعداد منحصربفرد خود متولد می‌شود که برای رشد و بروز نیاز به یافتن دارد. والدین و معلمان پیش دبستانی می‌توانند در پرورش و کشف استعدادهای ذاتی و خارق‌العاده کودکان در سنین پایین کمک کنند. با رشد و درک پتانسیل درونی کودکان، اعتماد به نفس آن‌ها افزایش می‌یابد و به آن‌ها در رشد و تکامل شناختی مناسب کمک می‌کند.

در واقع، این برای والدین خوشحال کننده است که می‌بینند بچه‌های کوچک‌شان در حال شکوفایی و تقویت مهارت‌ها و علایق خود هستند. اما همیشه برای کودکان آسان نیست که بدانند استعدادهای واقعی آن‌ها در چه چیزی نهفته است، به ویژه وقتی که این روزها گزینه‌ها زیاد و متنوع هستند. در این مقاله، دکتر مایرز روانشناس بالینی کودک و نوجوان 5 روش را بیان کرده که با انجام آن‌ها به عنوان والدین و سرپرستان می‌توانید استعدادهای طبیعی کودک خود را شناسایی کرده و به پرورش آن‌ها کمک کنید.


زیر نظر گرفتن علایق کودک برای یافتن ویژگی‌ های ذاتی و کشف استعداد او

کودکان معمولاً استعدادهای خود را نمی‌ شناسند، اگرچه آن‌ ها را به طور غریزی دنبال می‌کنند. به عنوان مثال، اگر فرزند شما علاقه خاصی به جعبه مداد رنگی نشان می‌ دهد، می‌‎تواند نشانه این باشد که او یک هنرمند در حال رشد است. او ممکن است هنوز با قلم موی خود کار زیادی انجام ندهد -جدا از ایجاد آشفتگی- اما با هدایت و رشد استعدادش، تلاش شما نتیجه خواهد گرفت. برای کشف استعدادهای خارق ‎العاده فرزند خود، باید علایق و چیزهایی را که کودک شما به آن تمایل دارد، مشاهده کنید و زیر نظر بگیرید.

مهم است که طیف وسیعی از فرصت‌ ها را برای فرزند خود فراهم کنید تا هرگونه استعداد پنهان ظهور کرده و شکوفا شود. شما می‌ توانید این کار را با معرفی موضوعات، بازی‌ها، مهارت‌ها و فعالیت‌های مختلف و کمک به او برای پیگیری آن‌ها انجام دهید. اما به خاطر داشته باشید، این فرزند شما خواهد بود که در نهایت تصمیم می‌ گیرد که آیا می‌خواهد در دراز مدت آن را ادامه دهد یا خیر.

استعدادهای خارق العاده

‌به کودک زمان بدهید!

اگرچه مهم است که نشانه‌ها و علایق کودک را برای شناسایی و توسعه استعداد کودک دنبال کنید، اما بهتراست بدانید که کودکان نیز ممکن است دچار بی‌ نظمی شوند. علی رغم استعداد ذاتی‌ شان آن‌ها ممکن است نظر خود را تغییر دهند و پس از مدتی از آموزش و تمرین خودداری کنند. برخی از کودکان با استعداد ممکن است تحت تأثیر بهترین دوستان خود قرار گیرند و بخواهند خود را برای فعالیت‌ هایی که ممکن است در توانایی آن‌ ها نباشد ثبت نام کنند.

چنین مواردی نیاز به رسیدگی دقیق توسط والدین دارد. اگر فکر می‌ کنید فرزند شما مهارت‌ های لازم برای پیشرفت در یک فعالیت خاص را دارد اما از ادامه آن امتناع می‌ ورزد، باید راه‌هایی را برای اطمینان از این که فرزند شما به فعالیت مشابه علاقه دارد، در نظر بگیرید. در صورت لزوم، یک استراحت موقت بگذارید و به او فرصت دهید.

‌فرزند خود را تحسین کنید

استعدادهای طبیعی فرزند خود را رعایت کرده و به او احترام بگذارید. هم‌چنین، بر این اساس او را به سمت تقویت مهارت‌ های خاص و استعدادهای خارق العاده‌ اش راهنمایی کنید. تحسین کودک باعث افزایش عزت نفس کودک شما می‌ شود و او را تشویق می‌ کند تا از پتانسیل کامل خود استفاده کند. هنگامی که متوجه سختی‌ های انجام شده توسط کودک کوچک شدید، او را به خاطر تلاش‌ های صادقانه او ستایش کنید.

 

‌اطلاع‌ رسانی و غنی‌ سازی کنید

هنگام پرورش استعداد فرزند خود، از هر فرصتی برای گسترش و غنی‌سازی درک او از موضوع استفاده کنید، زیرا این کار انگیزه او را هدایت می‌ کند و الهام می‌ بخشد. او را با دستاوردها و تکنیک‌ های متخصصان آشنا کنید و بگذارید در عمل شاهد آن‌ها باشد.

به عنوان مثال، اگر او نوازنده ساکسیفونیست جاز است، او را به چند کنسرت جاز ببرید. اگر او بازیگر جوان است، رفتن به یک تئاتر را ترتیب دهید. اگر شنا از نقاط قوت اوست، او را به مسابقات محلی ببرید و مسابقات بین‌المللی را با هم در تلویزیون دنبال کنید. این درها را هر جا که می‌ توانید برای او باز کنید. دنبال کردن یک استعداد تنها در صورتی ارزش دارد که بتوان از آن لذت برد.

به عنوان مثال، قهرمان شطرنج بودن هیچ مزیتی برای زندگی یک کودک نخواهد داشت اگر او مسابقات را به طرز غیر قابل تحملی کسل کننده و یا بسیار استرس‌زا بداند. علاوه بر این استعداد او در چنین شرایطی شکوفا نمی‌ شود و می‌تواند بازی را برای همیشه کنار بگذارد. اگر مشکلات عمده‌ ای به‌وجود آمد و راه حلی برای آن یافت نشد شاید لازم باشد تعقیب جدی یک استعداد برای چند سال متوقف شود. اما اگر شادی فرزند شما بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد، آن را به او هدیه دهید!

موسیقی و کودک

به آن‌ها کمک کنید بفهمند چه چیزی را دوست دارند

ممکن است یک کودک استعدادهای متعددی داشته باشد، دیگری ممکن است برای کشف استعدادهای طبیعی خود به زمان نیاز داشته باشد. نیازی به نگرانی نیست، زیرا هر کودک منحصر به فرد است. این‌که چگونه بزرگسالان می‌ توانند به کودکان در شناسایی و تقویت استعداد خود کمک کنند، بهترین راه این است که درها را برای کشف فرصت ‎های مختلف برای آن‌ ها باز کنند.

والدین باید سعی کنند فرزندان با هوش و استعداد ذاتی خود از تجربیات متفاوتی لذت ببرند، اعم از هنر، ورزش، آشپزی و یا علاقه به طراحی دکوراسیون داخلی. این به کودکان کمک می‌ کند تا کاری را که بیشتر از انجام آن لذت می‌ برند، دنبال کنند.

استعدادیابی

بیشتر بخوانید: بهترین رنگ اتاق خواب کودک که باعث افزایش خلاقیت می شود!

‌کلام آخر: هنگامی که کودک شما به پیش دبستانی می‌ رود و در محیط جدید مستقر می‌ شود، بهتر است از نزدیک مشاهده رفتار کودک خود را آغاز کرده و علایق و استعدادهایی او را که به تدریج در حال رشد است، درک کنید. دوران کودکی قطعاً مرحله خوبی برای درک و هدایت کودک به سمت استعدادهای ذاتی و خارق‌ العاده او است، به طوری که او قبل از شروع فشار تحصیلی در انتخاب فعالیت خود آموزش ببیند و از انجام آن لذت ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟