3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

بهترین اسباب بازی ها برای کودکان تا 5 سالگی چه چیزهایی هستند؟

شاید انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان در نگاه اول آسان باشد، اما در حقیقت، اسباب بازی‌ بچه‌ها بر اساس نوع و کارکردشان و جنسیت کودک تنوع بسیار زیادی دارند که برای همه طیف‌های سنی مناسب نیستند. والدین باید آگاه باشند که خرید انواع اسباب بازی و انواع وسایل بازی برای سرگرمی او کافی نیست، بلکه انتخاب اسباب بازی بخصوص در 5 سال اولیه زندگی کودک علاوه بر سرگرمی امکان بیان هیجانات، رشد فیزیکی، روانی و اجتماعی کودک را فراهم می آورد.

در این مقاله ایده‌هایی برای انتخاب اسباب بازی مناسب و کاربردی با جنسیت و سن کودک شما ارائه می شود، که علاوه بر سرگرمی، مهارت‌های جدیدی را به او می‌آموزد.

بهترین اسباب بازی مناسب کودکان زیر یک سال

در ماه‌های اولیه تولد، نوزادان توان گرفتن و حرکت دادن اشیا را ندارند، در این برهه‌ی زمانی مناسب‌ترین اسباب بازی بچه‌گانه خرید وسایلی است که جذابیت ظاهری دارند و نگاه و توجه او را به خود جلب می‌کنند، بنابراین خرید اسباب بازی‌هایی با رنگ‌های تند و صدا داری که سیستم حسی کودک را تحریک می کنند، بسیار مناسب است. مثل آویزهای موزیکال که بالای تخت نوزاد نصب می‌شود.

از سن 3 تا 6 ماهگی، نوزادان برای درک و شناخت اشیا پیرامون خود، آن‌ها را در دهان خود می‌گذارند، بنابراین توجه به جنس اسباب بازی از اهمیت زیادی برخوردار است، هنگام خرید اسباب بازی مطمئن شوید که آن‌ها عاری از هر گونه مواد شیمیایی مضر و سمی می‌باشند.

جغجغه ، اسباب بازی های جذابی که صدای خندیدن و لرزش دارند، کتاب‌های پارچه ای، اسباب بازی های حمام، توپ‌ رنگارنگ ابری و حیوانات پلاستیکی نرم مناسب این دوره می‌باشند.

اسباب بازی مناسب کودکان زیر یک سال

در سن نه ماهگی کودک درک می کند که می تواند اشیا را حرکت دهد، پرت کند، بچرخاند، روی هم بگذارد و یا جمع کند! در این سن برای کودک خانه سازی‌های پلاستیکی و چوبی، مخروط های حلقه و اسباب بازی هایی که می‌تواند آن ها را درون هم قرار دهد جذابیت دارد، اسباب بازی‌هایی از این قبیل باعث تقویت تخیل کودک می شود و مهارت حل مسئله را به او می آموزد.

اسباب بازی مناسب کودک یک ساله

در یک سالگی کودک توانایی ایستادن و قدم برداشتن را پیدا می‌کند، بنابراین او بیشتر از بازی با وسایلی که می‌تواند آن‌ها را هل بدهد یا به حرکت درآورد و در عین حال تعادل خود را حفظ کند، لذت می‌برد. اسباب بازی های سواری مثل واکرها ،کامیون و ماشین‌های بزرگ، تلفن‌های اسباب بازی که صدا دارند، برای سرگرم شدن او مناسب هستند.

برای  تقویت حافظه کودک یک‌ ساله خود از بازی فکری استفاده نمایید، اسباب بازی‎هایی مثل پازل‌ کودکان (مکعب ها و اسباب بازی های روی هم گذاشتنی) و بازی‌های موزیکال مناسب این دوره هستند.

اسباب بازی مناسب کودک دو ساله

سن دو سالگی یکی از مهم‌ترین دوره‌های رشد احساسی کودک است. در این سن کودک هیجانات بسیاری را درک می‌کند و بروز می‌دهد، او همچنین سعی در حرف زدن و بکار بردن جملات کوتاه و دو کلمه‌ای می‌کند و تفاوت‌ها و تضادها را درک می‌کند (مثل تفاوت شب و روز). کودک در این سن شروع به یادگیری رنگ‌ها می‌کند. در این دوره اسباب بازی‌هایی را انتخاب کنید که کودک را به  اکتشاف و حل مسئله تشویق می کنند.

اسباب بازی مناسب کودک دو ساله

بازی به کودکان این فرصت را می دهد تا مهارت های جدید را بارها و بارها تمرین کنند. اسباب بازی هایی که به بچه‌ها فرصت می دهد خودشان چیزی را کشف کنند یا با کمی مربی‌گری مهارت های منطقی تفکر را در آن‌ها افزایش می‌دهد و به آنها کمک می کند تا به طور مداوم به حل مسئله بپردازند.

وسایل بازی مثل، پازل های پیچیده، آجرخانه سازی (لگو)، مداد رنگی یا خمیر بازی، جورچین، انواع عروسک و کتاب داستان در این سن سبب تقویت دقت و تمرکز کودکان می شود.

 

اسباب بازی مناسب کودک سه ساله

در این سن مهارت‌های حرکتی کودک به سرعت رشد می‌کند و او از نقاشی کشیدن و خط خطی کردن روی کاغذ و بازی کردن با دیگران لذت می‌برد. او می‌تواند خود را جای هرکس و هرچیزی(از پادشاه تا یک تکه کیک شکلاتی) فرض کند!  آموزش از طریق بازی، در تمام دوران کودکی اتفاق می‌افتد .اما آموزش در سنینی که مغز کودک دیگر توان تفکر منطقی پیدا کرده است و می‌تواند پدیده‌ها را با یکدیگر مرتبط کند، از اهمیت بیشتری برخوردار است، او می تواند بشمارد، اشکال و رنگ‌ها را طبقه بندی کند، پس بهتر است به دنبال اسباب بازی‌هایی بگردید که باعث تقویت تخیل کودک می شوند و برای داستان پردازی‌ های ذهن او قابل استفاده باشند.

اسباب بازی مناسب کودک سه ساله

‌بیشتر بخوانید: معرفی 6 بازی ساده برای تقویت هوش کودکان

 

اسباب بازی مناسب این سن شامل:

  • اسباب بازی دخترانه: مثل انواع عروسک‌ دخترانه و خانه های عروسکی، ظروف پلاستیکی مثل فنجان و قوری برای خاله بازی و…
  • اسباب بازی پسرانه: مثل انواع کامیون‌ها و ماشین‌ها و عروسک شخصیت های کارتونی مورد علاقه ‌ی او، سربازهای پلاستیکی پیاده نظام و حیوانات جنگل و … می‌باشد.

اسباب بازی مناسب کودک چهار ساله

کودک چهار ساله نسبت به سال‌های قبل شیطنت و تحرک بیشتری دارد، فعالیت فیزیکی وی نسبت به قبل آشکارا افزایش یافته و دوست دارد بیشتر وقت خود را در پارک بدود و یا سه چرخه سواری کند، سه چرخه و اسکوتر برای کودک (پسر یا دختر) فرصتی را برای تخلیه انرژی فراهم می کند. همچنین ست های بولینگ پلاستیکی، حلقه بسکتبال در اندازه کودک، واگن برای پر کردن و کشیدن، ابزار باغبانی برای حفاری و چکش زدن برای این سن مناسب هستند.

کودک در سنین چهار تا پنج سالگی تمایل به انجام بازی‌های جدید با همسن و سالان خود دارد. قرار گرفتن در محیط های جدید مثل مهد کودک یا حتی مدرسه می تواند خلاقیت و شانس او را برای شرکت در بازی‌های گروهی بیشتر کند.

بازی فکری پیشنهادی مناسب کودک چهارساله شامل:

بازی داستان سرایی: به او تصویر و شکلی را نشان دهید و اجازه دهید که با استفاده از قوه‌ی تخیل خود برای شما داستان بسازد، در این بازی تخیل کودک رشد می‌کند.

بازی با کلمات: در این بازی حرفی را به کودک بگوید و از او بخواهید با آن کلمه بسازد.

بازی های ساختنی و لگو: بازی های ساختنی به کودک کمک می‌کند تا شکل، اندازه، تعداد، تعادل و شباهت ها و تفاوت ها را یاد بگیرد.

بازی فکری پیشنهادی مناسب کودک چهارساله

بیشتر بخوانید: مرتب کردن انواع اسباب بازی های اتاق کودک

کلام آخر: به دنبال اسباب بازی هایی باشید که با کودک شما رشد می کنند.

والدین ننها نباید به فکر پر کردن کمد بچه از اسباب بازی های مختلف باشند چرا که همه‌ی ما تجربه خرید اسباب بازی ای را داریم که کودک ما به مدت محدود با آن بازی می کند و دیگر هرگز آن را لمس نمی کند و در کمد اسباب بازی کودک خاک می‌خورد. با جستجوی اسباب بازی‌هایی که در مراحل مختلف رشد کودک برای او سرگرم کننده باشند، می توانید از این امر پیشگیری کنید. مثلا لگو برای کودک نوپا به عنوان قطعات رنگی که آن‌هارا به اطراف پرتاب می‌کند یا بی هدف روی هم می گذارد، همانقدر می‎ تواند جذاب باشد که کودک چهار ساله با آن‌ها قلعه می‌سازد و با قوه‌ی تخیل خود داستان سرایی کند.

‌ ‌

شما تا به حال کدام اسباب بازی فکری را برای کودکان زیر 5 سال خود تهیه کرده اید؟

 عکس العمل کودک شما در برابر این اسباب بازی‌ها چه بوده است؟
 لطفا اگر بازی فکری جدیدی با کودکان خود انجام داده اید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟