3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

بهترین و بدترین نوشیدنی های کودکان را بشناسید

با وجود این همه تنوع برای نوشیدنی های کودکان، انتخاب نوشیدنی‌های سالم و جذاب که بچه‌ها آن را دوست داشته باشند و بخواهند بنوشند، می‌تواند سخت باشد. نوشیدنی‌های قندی، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و آبمیوه‌ها مورد علاقه‌ی بیشتر کودکان است، با این حال همه‌ی آن‌ها برای کودکان مفید نیست.

کودک شما در مرحله‌ای از رشد نیاز به دریافت طیف وسیعی از املاح و مواد مغذی دارد، اما متاسفانه بسیاری از کودکان با مصرف نوشیدنی‌‌های ناسالم، خطر کمبود مواد مغذی در بدنشان را افزایش می‌دهند. بنابراین ما در این مطلب نکات لازم برای انتخاب نوشیدنی‌های مناسب کودک را برایتان ارائه داده‌ایم.

چگونه کودکان خردسال به نوشیدنی‌های ناسالم علاقه‌مند می‌شوند؟

کودکانی در سنین کم بیشتر آب و شیر می‌نوشند و با افزایش سن به نوشیدن آن‌ها ادامه می‌دهند. اما با بزرگ‌تر شدن و آشنا شدن با سایر نوشیدنی‌ها و غذاهای ناسالم عادت‌های بد غذایی شکل می‌گیرند. کودکان خردسالی که در سنین پایین با نوشیدنی‌های شیرین آشنا می‌شوند، تمایل زیادی به نوشیدن آن‌ها پیدا می‌کنند و همین امر علاقه‌ی آن‌ها را به نوشیدن آب و شیر را کمتر می‌کند.

نوشیدنی‌‌های سالم برای کودکان کدامند؟

برنامه غذایی کودک باید حاوی مواد مغذی اساسی باشد زیرا کودک در طول روز فعالیت جسمی دارد و  میزان انرژی صرف شده توسط کودک بیش از یک فرد بالغ است. هر نوشیدنی که برای بدن مفید باشد و حاوی مواد معدنی و مغذی باشد یک نوشیدنی سالم برای کودکان است. نوشیدنی‌هایی که بچه‌ها می‌نوشند می‌تواند بر میزان کالری مصرفی و میزان کلسیم (که برای ساختن استخوان‌های قوی لازم است) در بدنشان تاثیر بگذارد.

 تقویت بندی

بیشتر بخوانید: چرا مصرف زیاد شکر برای کودکان مضر است؟

برخی از سالم ترین نوشیدنی های کودکان:

 

1. آب

آب از نوشیدنی‌های سالم برای کودکان است و نوشیدن آن برای کودکان در طول روز مفید و ضروری می‌باشد. آب علاوه بر داشتن کالری صفر، یک رفع کننده تشنگی بدون قند است. نوزادان زیر ۶ ماه باید فقط شیر مادر یا شیرخشک بخورند. کودکان ۶ تا ۱۲ ماه نیز می‌توانند در طول روز علاوه بر شیر مادر و تغذیه تکمیلی، مقداری آب هم بنوشند. اگر آب لوله کشی برای آشامیدن مناسب است می‌توانید از آن استفاده کنید. برای کودکان بالای دو سال نیازی به ادامه جوشاندن و خنک کردن آب نیست.

2. شیر

برای بچه‌ها در هر سنی، شیر بهترین انتخاب است، بنابراین آن را همیشه ادامه دهید. شیر پرچرب باید به کودکان زیر 2 سال داده شود. شیر کم چرب را می‌توان از 2 سالگی به کودکان داد و شیر بدون چربی برای کودکان زیر 5 سال مناسب نیست. 1 فنجان شیر 300 میلی‌گرم کلسیم دارد، بنابراین کمک زیادی به تامین نیازهای روزانه کودک می‌کند. در اینجا مقدار کلسیم مورد نیاز کودکان در روز آمده است:

  • کودکان نوپا (1 تا 3 سال): 700 میلی گرم کلسیم در روز
  • بچه‌ها (4 تا 8 سال): 1000 میلی گرم
  • بچه‌های بزرگتر (9 تا 18 سال): 1300 میلی گرم

 انتخاب نوشیدنی

3‌. سویا و شیرهای گیاهی

کودکانی که حساسیت به شیر ندارند باید شیر گاو بنوشند. اگر کودکتان به شیر گاو حساسیت دارد، می‌توانید شیر سویا بدهید که باید شیرین نشده و با کلسیم غنی باشد. شیرهای گیاهی دیگر برای کودکان در گروه سنی 1 تا 4 سال مناسب نیستند. آن‌ها عمدتاً آب هستند و منابع غذایی خوبی محسوب نمی‌شوند. این شامل:

  • شیر بادام
  • شیر نارگیل
  • شیر جو دوسر
  • شیر برنج
  • شیر بادام
  • شیر نارگیل
  • شیر جو دوسر
  • شیر برنج

یکی دیگر از دلایلی که شیر برنج برای کودکان خردسال توصیه نمی‌شود این است که ممکن است حاوی آرسنیک باشد. مصرف روزانه شیر یا محصولات لبنی معادل یا نوشیدنی‌های سویای غنی شده عبارتند از:

  • کودکان 2 تا 3 ساله باید هر روز 2 فنجان (480 میلی لیتر) بنوشند.
  • کودکان 4 تا 8 سال باید 2 و نیم فنجان (600 میلی لیتر) در روز مصرف کنند.
  • کودکان 9 سال و بزرگتر باید 3 فنجان (720 میلی لیتر) در روز مصرف کنند.

 

4. آبمیوه

برای آبمیوه محدودیت ایجاد کنید، زیرا برای سلامت دندان‌های کودک شما خوب نسیت. اگر کودک شما آبمیوه دوست دارد، حتما آب میوه خالص سرو کنید و آن را با آب رقیق کنید. تا حد امکان سعی کنید فرزندتان، خود میوه را میل کند. آب میوه فیبر و مواد معدنی که در خود میوه است را ندارد. همچنین این محدودیت‌های توصیه شده را دنبال کنید:

  • تا 6 ماهگی: آب میوه ممنوع
  • 6-12 ماهگی: حداکثر 2-4 اونس (120 میلی لیتر) در روز
  • 1-6 سال: 4-6 اونس (120-180 میلی لیتر) آبمیوه در روز
  • 7-18 سال: 8-12 اونس (240-360 میلی لیتر) آبمیوه در روز

 

5. آب پرتقال

ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. منابع عالی ویتامین C عبارتند از:

  • قطعات پرتقال یا ماندارین
  • انواع توت‌ها
  • کیوی

آهن یک ماده مغذی مهم برای کودکان خردسال است. خوب است به فرزندتان ویتامین C همراه با غلات صبحانه حاوی آهن (12 میلی گرم در 100 گرم) بدهید. اگر کودک شما یک تکه میوه همراه صبحانه نمی‌خورد، 100 میلی لیتر آب پرتقال شیرین نشده به او بدهید.

نوشیدنی‌های مضر برای کودکان

  1. نوشیدنی‌های انرژی‌زا
  2. قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار
  3. لیموناد
  4. نوشیدنی‌های ورزشی

نوشابه‌های گازدار معمولاً برای بچه‌ها سرو می‌شوند، اما ارزش غذایی ندارند و قند بالایی دارند. نوشیدن نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود. نوشیدنی‌های شیرین شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ها مانند دیابت  و بیماری کبد چرب غیر الکلی در کودکان مرتبط هستند.

به علاوه ، نوشیدن بیش از حد بسیاری از نوشیدنی‌های شیرین شده می‌تواند به افزایش وزن و چاقی در بچه‌ها کمک کند .نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا اغلب حاوی کافئین هستند که بچه‌ها به آن نیازی ندارند. کافئین می‌تواند باعث لکه‌دار شدن پوست، ضربان قلب سریع ، فشار خون بالا ، اضطراب و اختلال در خواب در بچه‌ها شود، به همین دلیل نوشیدنی‌های حاوی کافئین باید بر اساس سن محدود شوند. سازمان‌های بهداشتی کودکان مانند AAP نشان می‌دهند که کافئین باید بیش از 85-100 میلی گرم در روز برای کودکان بزرگتر از 12 سال محدود شود و باید در کودکان زیر 12 سال از مصرف کامل آن‌ها اجتناب شود.نوشابه

بیشتر بخوانید: آشنایی با 10 مورد از غذاهای مضر برای کودکان

کلام آخر: همان‌طور که گفتیم نوشیدنی‌هایی که کودکان میل می‌کنند در سلامت و میزان وزن آن‌ها بسیار تاثیرگذار است، بهترین نوشیدنی برای کودکان ۱ تا ۴ ساله آب، شیر مادر و شیر است. از نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید و مصرف آبمیوه‌های غیر طبیعی و نوشابه‌ها را محدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟