3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

به عنوان والدین، دادن آبنبات یا سایر خوراکی‌های شیرین به عنوان پاداش یا تشویق به بچه‌ها می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. با این حال، در حالی که کودکان مطمئناً از شیرینی لذت می‌برند، حقیقت این است که قند بیش از حد برای کودکان می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد. به علاوه، راه‌های بهتری برای تشویق رفتار خوب و عادات غذایی وجود دارد. در این مطلب مهمترین دلایل منع مصرف بیش از حد قند و شکر برای کودکان را بخوانید.

اجتناب از نگرانی‌های سلامتی در آینده

اگرچه خوردن هر چند وقت یکبار شیرینی‌ها، بعید است در کوتاه مدت مشکلات عمده‌ای ایجاد کند، اما تشویق عادات غذایی سالم از اوایل دوران کودکی بسیار مهم است. تعادل خوبی بین محدود کردن بیش از حد در مورد آنچه فرزندتان می‌خورد و بی‌توجهی به تربیت نوجوانان و بزرگسالان سالم آینده وجود دارد. قند بر کودکان تأثیر متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارد و مستلزم نظارت بر میزان مصرف روزانه آن‌ها است. ایجاد عادات غذایی مغذی از ابتدا کودک شما را به سمت یک سبک زندگی سالم‌تر در آینده هدایت می‌کند. به جای عواقب منفی قند، بر فواید غذاهای مغذی تمرکز کنید تا به کودکان کمک کنید نگرش مثبتی در مورد تغذیه خوب پیدا کنند.

‌مقدار مناسب مصرف شکر برای کودکان

طبق توصیه‌های AHA (انجمن قلب آمریکا)، کودکان زیر ۲ سال هرگز نباید شکر اضافه مصرف کنند و برای بچه‌های بین ۲ تا ۱۸ سال توصیه می‌شود روزانه ۲۵ گرم (۶ قاشق چایخوری) یا کمتر شکر مصرف کنند.

یک مطالعه نشان داده است که بیش از ۸۱ درصد از کودکان بیش از مقدار توصیه شده روزانه قند مصرف می‌کنند. مصرف بیش از حد قند در سنین پایین اغلب با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر در سنین بالاتر همراه است. نادیده گرفتن علائم سوء تغذیه در کودکان کم وزن ندارند، آسان است.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن بیش از حد قند می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی شود. مصرف شیرینی‌جات نه تنها گروه‌های غذایی ضروری مانند پروتئین، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و غلات را کاملاً جابجا می‌کنند، بلکه ویتامین‌های بدن را نیز در طول هضم از بین می‌برند، مانند ویتامین‌های B که در متابولیسم گلوکز نقش دارند. کودکان در حال رشد، به پروتئین برای رشد عضلات و چربی‌های سالم برای حمایت از مغز و سیستم عصبی خود نیاز دارند.

کودکی که به جای شیر ساده، نوشابه یا آبمیوه می‌نوشد، کلسیم مورد نیاز برای دندان‌ها و استخوان‌های قوی را از دست می‌دهد. تشویق کودکان به ایجاد ذائقه نسبت به غذاهای طبیعی و بدون شیرینی، آن‌ها را برای عادات غذایی سالم‌تر و پیشگیری از بیماری‌های مزمن در بزرگسالی آماده می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با 10 مورد از غذاهای مضر برای کودکان

چگونه قند در کودکان تاثیر می‌گذارد؟

شکر ناسالم‌ترین غذایی است که هر کسی می‌تواند مصرف کند. برای کودکان در حال رشد، قند می‌تواند بدتر از الکل باشد. شکر ۸ برابر بیشتر از مواد مخدری مانند کوکائین اعتیادآور است. وقتی بچه‌ها شروع به مصرف آبنبات می‌کنند، معتاد می‌شوند و نمی‌توانند آن را ترک کنند. این امر منجر به عدم مصرف مواد مغذی می‎شود و می‌تواند در سلامتی کودک شما اختلال ایجاد کند. مصرف بیش از حد به روش‌های زیر بر کودکان تاثیر می‌گذارد:

سرکوب سیستم ایمنی

رژیم غذایی سرشار از قند یا کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن شود. مصرف زیاد این گونه غذاها و نوشیدنی‌ها می‌تواند توانایی بدن شما را در دفع بیماری‌ها کاهش دهد و شما را مستعد ابتلا به بیماری‌ها کند.

افزایش وزن و چاقی

غذاهای شیرین فاقد مواد مغذی هستند و باعث افزایش وزن می‌شوند که اغلب منجر به چاقی در بزرگسالی و در نتیجه بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، کبد چرب، درد مفاصل و موارد دیگر می‌شود. علاوه بر این، درد مفاصل، نقرس و بیماری کبد چرب از عوارض احتمالی اضافه وزن هستند.

افزایش خطر ابتلا به دیابت

مصرف قند همچنین می‌تواند منجر به افزایش سطح انسولین شود و یکی از دلایل ابتلا به دیابت نوع ۲ است. شناخته شده است که دیابت به کلیه‌ها، چشم‌ها و رگ‌های خونی کودک شما آسیب می‌رساند. در حالی که این بیماری در بزرگسالان شایع‌تر است، اما مطالعات نشان می‌دهد که در بین کودکان به‌ویژه علت چاقی در حال افزایش است.

تاثیر بر بینایی

افزایش سطح قند خون می‌تواند منجر به تورم چشم‌ها شود که بر بینایی تأثیر می‌گذارد و باعث تورم و ایجاد تاری دید می‌شود. کاهش مصرف قند می‌تواند این را تغییر دهد و بینایی را به حالت عادی بازگرداند.

افزایش مشکلات گوارشی

قند بیش از حد می‌تواند باکتری‌های خوب روده را کاهش دهد و منجر به مشکلات گوارشی مانند گاز، سوزش سر دل، سوء هاضمه و همچنین کاهش جذب مواد مغذی مهم از غذای مصرفی شود. هضم ضعیف قند نیز با اسهال مرتبط است.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان با مصرف منظم غذاها و نوشیدنی‌های شیرین تشدید می‌شود. در صورت عدم درمان، مشکلات دندانی می‌تواند منجر به عفونت‌های جدی شود (حتی زمانی که آن‌ها فقط دندان‌های شیری هستند). همراه با پرهیز از تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین، آموزش مسواک زدن به کودکان در سنین پایین، قند ایجاد کننده پلاک را از بین می‌برد و به حفظ دندان‌های قوی و سالم کمک می‌کند. مسواک زدن منظم (بدون خمیر دندان) بچه‌ها را به عادات خوب مراقبت از دندان‌ها عادت می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 5 مورد از بهترین و بدترین نوشیدنی های کودکان را بشناسید

 

کلام آخر: یکی از ساده‌ ترین راه‌ ها برای اطمینان از اینکه فرزندتان درست غذا می‌ خورد، پرهیز از نگهداری تنقلات شیرین زیاد در خانه و به خصوص در اتاق خواب کودک است. بچه‌ها باید در مورد اینکه چه چیزی بخورند، آزادی انتخاب داشته باشند، اما وقتی همه گزینه‌ها سالم هستند، لازم نیست نگران جنگ قدرت مرتبط با غذا باشید. تربیت بیش از حد سخت‌ گیرانه و حذف شکر از رژیم غذایی کودکان می‌ تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

اگر بچه‌ها از انجام کاری بدون دلیل منع شوند، سرکش می‌شوند. بنابراین، باید به فرزندان خود توضیح دهید که چرا شکر برای آن‌ها مضر است.  به یاد داشته باشید، تا زمانی که کودکان در طول روز انرژی مورد نیاز خود را از سایر غذاها دریافت کنند و یاد بگیرند که از مزایای تغذیه سالم قدردانی کنند، ایرادی ندارد که هر چند وقت یک‌ بار از خوردن شیرینی‌جات لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟