3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تخت خواب کودک

طراحی دکوراسیون اتاق کودک یک فرایند مسئولانه، پیچیده و پر هزینه برای برای والدین است. بدیهی است که طراحی دکوراسیون اتاق نوزاد و کودک به اندازه و شکل اتاق، سن کودک، دامنه علایق و ترجیحات او بستگی دارد. در این مطلب ما بهترین ایده‌های چیدمان اتاق خواب کودکان را با در نظر گرفتن ملاحظات سنی کودک برایتان ارائه می دهیم. این مقاله دارای دو قسمت است، در این مطلب به مسائلی که برای طراحی دکوراسیون اتاق کودک باید در نظر بگیرید می پردازیم و در قسمت دوم ایده های طراحی دکوراسیون مناسب اتاق کودکان زیر 5 سال را بررسی می کنیم.

طراحی اتاق کودک متناسب با سن او

اولین و مهمترین جنبه برای طراحی فضای داخلی راحت و کاربردی در اتاق کودک، در نظر گرفتن سن کودک است. برای هر دوره از زندگی کودک توجه به اولویت ها و نیازهای مختلف مهم است. بطور مثال، نوزاد ترجیحات و علایق خاص خود را ندارد و طراحی اتاق او مطابق میل والدینش است. کودک هرچه بزرگتر می شود سرگرمی، ترجیحات و بازی های خلاقانه پیدا می کند. شخصیت‌های کارتونی و افسانه ای جزئی جدایی ناپذیر از زندگی کودک می شوند و او دوست دارد که آنها را در فضای داخلی اتاق خود ببیند. بعدها، بازیها به تدریج با کلاسها جایگزین می شوند؛ یک کودک پیش دبستانی بیشتر از اسباب بازی، به کتاب و لوازم ورزشی احتیاج دارد. در آینده، کتاب و لوازم التحریر کاملا جایگزین اسباب بازی های اتاق کودک می شود.

  • طراحی اتاق کودک زیر 3 سال

در سال های اولیه، طراحی اتاق کودک خصوصاً برای والدین مهم است. به طور معمول، اتاق نوزاد در رنگ های ملایم و پاستلی با استفاده از تن رنگی روشن واسباب بازی ها و استیکرهای کودکانه تزئین شده است. کودک شروع به سینه خیز رفتن و سپس راه رفتن می کند، بنابراین اولویت در اتاق کودک در این سن وسایل ایمن، راحت است. هنگام خرید فرش اتاق کودک به کیفیت بالا، نرم بودن و به راحتی قابل شستشو بودن آن توجه کنید. تخت خواب ایمن و تشک راحت متناسب با رشد کودک، کمد و دراور، همه از وسایل ضروری اتاق کودک هستند که به ایجاد فضای راحت و ایمن در اتاق کودکان کمک می کنند.

  • ‌طراحی اتاق کودک از 3 تا 5 سال (دوران طلایی کودکی)

در این دوره، کودک شروع به ابراز فردیت خود می کند. او می تواند در مورد خواسته ها و ترجیحاتش صحبت کند. کودک از فضای دلنشین و راحت اتاق خودش سپاس گزار خواهد بود. والدین باید مطمئن باشند که مبلمان از مواد ایمن ساخته شده است و تمیز کردن آنها آسان می باشد. در این دوره استفاده از رنگ روشن در طراحی اتاق برای کودک بسیار مهم است. اگر قصد تغییر دکوراسیون را ندارید ساده ترین راه برای به روز رسانی اتاق کودک تعویض اکسسوری هایی مانند روتختی، پرده و … است. اضافه کردن اکسسوری به دکوراسیون اتاق کودک ایده ی کاربردی بسیار خوبی است. سن 3 تا 5 سالگی، مهم ترین زمان برای رشد و پرورش خلاقیت کودک است. بنابراین والدین وظیفه دارند که مکانی راحت و امن برای سرگرمی و بازی کودک فراهم کنند. اگر فضای اتاق کافی است حتما تجهیزات ورزشی را به دکوراسیون اتاق اضافه کنید. رشد جسمی کودک در این مرحله بسیار مهم است.

تخت خواب کودک

‍‌

‌از کجا باید شروع کنید؟

دانستن اینکه از کجا باید شروع کنید اغلب می تواند بزرگترین چالش هنگام ایجاد اتاق نوزاد و محافظت از کودکان در خانه باشد. سوالات زیر را از خود بپرسید تا یک برنامه برای خود ایجاد کنید که چگونه بهترین مکان ها را برای نوزادان، کودکان نوپا یا کودکان خردسال بسازید.

  • اندازه ی اتاق را در نظر بگیرید.
  • اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که چه مقدار فضا دارید و چه اتاقی را می خواهید برای اتاق کودک طراحی کنید. موارد زیر را قبل از هر اقدام دیگری مد نظر قرار دهید:
  • اطمینان حاصل کنید که فضای اتاق خواب کودک برای قرار دادن تخت خواب و سایر وسایل مورد نیاز کودک به اندازه کافی بزرگ است. اگر فضای کافی ندارید، از تهیه کدام وسایل باید چشم پوشی کنید؟
    اطمینان حاصل کنید که نور کافی، تهویه مناسب و گرمایش و سرمایش مناسب در اتاق وجود دارد.

صندلی اتاق نوجوانتصفیه هوای اتاق کودک

‌‌ایمنی اتاق را فراموش نکنید.

ایمنی هنگام برنامه ریزی برای چیدمان اتاق کودک اولویت دارد؛ به اقدامات ایمنی پایبند باشید:

  • تخت‌خواب کودک را زیر پنجره قرار ندهید.
  • از نصب لوستر در اتاق کودک خودداری کنید.
  • محافظ ایمنی پریزهای برق را نصب کنید.
  • برای پنجره ها حفاظ بگذارید.
  • از پرده های بلند استفاده نکنید.
  • حتما کفپوش نرم را که تمام سطح اتاق را پوشش دهد در نظر داشته باشید.
  • از به کار بردن هرگونه وسیله الکتریکی با سیم های بلند دراتاق کودک دوری کنید.
  • از خریدن اسباب و اثاثیه با گوشه های تیز خودداری کنید.

‌‌

‌نیازهای اساسی کودک را در نظر بگیرید.

مطمئنا شما دوست دارید در چیدمان اتاق نوزاد و کودک همه ی وسایل از قبیل تخت خواب کودک، کمد و دراور برای لباس ها، یک قفسه کتاب برای داستان های کودک، یک ویترین و جعبه اسباب بازی و… را قرار دهید. اما هنگامی که شروع به کار می‌کنید، باید اولویت بندی ملزومات را در نظر بگیرید. در مورد چیزهایی که باید در اتاق کودک جاسازی شود، فکر کنید و به آن اولویت دهید؛ مانند تخت و کمد و بعد از آن به تعیین جاهای دیگر مانند محل ذخیره سازی اسباب بازی، مبل کودک و یا میز و صندلی کودکانه بپردازید. طراحی اتاق های کودکان نسبت به نوزادان پیچیده تراست، زیرا کودکان بیشتر از نوزادان فعال هستند و نیازهای بیشتری دارند.
برای آشنایی با رنگ مناسب اتاق کودکان تا 5 سالگی در قسمت دوم این مقاله نیز با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟