3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

روانشناسی

محققان مدت‌هاست اهمیت و تاثیر آرمان‌ها و ایده‌آل‌های فرهنگ عامه را در زندگی جوانان ثبت کرده‌اند. این ایده‌آل‌ها می‌توانند به اشکال مختلفی از جمله مدل‌های مد، خواننده‌ها و بازیگران زن، شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی و اسباب‌بازی‌ها ظاهر شوند. در مورد عروسک‌ها، تحقیقات نشان داده است که دختران با عروسک‌های مورد علاقه خود ارتباط برقرار می‌کنند که در آن خود ایده‌آلی را مطابق با ویژگی‌های عروسک ایجاد می‌کنند. عروسک‌ها عامل اجتماعی هستند و ایده آل‌های جامعه بزرگتر را به زندگی خصوصی دختران می‌آورند. در این مطلب مهم‌ترین تاثیرات منفی عروسک‌های باربی را بر روی کودکان بررسی خواهیم کرد.

عروسک‌های باربی و تاثیر آن بر تصویر بدنی کودکان

تصور ذهنی از بدن، بازنمایی ذهنی است که یک فرد از خود ایجاد می‌کند، اما ممکن است ارتباطی با نحوه ظاهر واقعی فرد داشته باشد یا نداشته باشد. تصویر بدنی در معرض انواع تحریفات ناشی از نگرش والدین، سایر تجربیات اولیه، عناصر درونی مانند احساسات یا خلق و خو و عوامل دیگر است. تصویر بدنی سالم به این معنی است که فرد در بدن خود احساس راحتی کند و از ظاهر خود احساس خوبی داشته باشد. این تصویر شامل آنچه درمورد ظاهر خود فکر می‌کند و احساس می‌کند و این که چگونه ارزشمندی خود را قضاوت می‌کند، است. تصویر بدنی منفی از بدن می‌تواند کودک شما را در معرض خطر بیشتر برخی از بیماری‌های روانی مانند اختلالات خوردن و افسردگی قرار دهد. شکل‌گیری تصویر بدنی در میان دختران پیش از نوجوانی رایج است و 6 تا 11 سالگی یک دوره زمانی کلیدی برای توسعه تصویر بدنی دختران است. در این زمان، دختران ممکن است شروع به الگوبرداری از یک اندام بسیار لاغر و غیر واقعی کنند. کسانی که شروع به دیدن بدن خود از این منظر عینی می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی جدی در نوجوانی هستند. تصویر منفی از بدن همچنین ممکن است منجر به اعتماد به نفس پایین شود که می‌تواند بر بسیاری از بخش‌های زندگی کودک تأثیر بگذارد. تصاویر رسانه‌ای از بدن زنان می‌تواند آنچه را که ما زیبا یا مطلوب می‌دانیم شکل دهد. قرار گرفتن مکرر در معرض نوع خاصی از ایده‌آل می‌تواند تمایل شما را برای آن افزایش دهد، به خصوص زمانی که آن بدن ایده‌آل با تصاویر ثروت، شادی و موفقیت همراه باشد. از این حیث، عروسک‌های باربی می‌توانند به عنوان یک نوع رسانه با قدرت تأثیرگذاری بر تصویر بدنی دختران عمل کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تناسبات بدنی غیر واقعی در باربی‌ها، تصور دختران را از فرم بدن ایده‌آل تغییر دادند این تحقیق که در ژورنال Body Image منتشر شد، نشان داد که دختران ۶ تا ۸ ساله که با باربی‌ها بازی می‌کردند نسبت به دخترانی که با عروسک‌هایی که تناسب بدنی واقعی‌تری داشتند، شکایت بیشتری از بدن خود داشتند، که متأسفانه بازی با عروسک‌های واقعی‌تر نتوانست این اثرات منفی را از بین ببرد.

 

‌اثر سوء تغذیه عروسک باربی بر دختران

عروسک باربی سنتی بدنی کاملا غیر واقعی دارد. به گزارش مدیکال دیلی، اگر یک فرد واقعی بدن باربی را داشت، باید چهار دست و پا راه می‌رفت، زیرا قد، وزن و تناسب او برای ایستادن بسیار نامتناسب است. عروسک‌های باربی که برای دختران جوان به بازار عرضه می‌شوند، بدنی بسیار لاغر و بالغ با سینه‌های بزرگ و کمرهای بسیار باریک دارند. این عروسک‌ها معمولاً دارای اندازه‌های بدنی هستند که در یک زن واقعی به بدن بسیار لاغر نزدیک است. اگرچه فرم بدن باربی به‌گونه‌ای طراحی‌شده که بعید به نظر می‌رسد هیچ دختری بتواند با ویژگی‌های فیزیکی آن به حیات خویش ادامه دهند، اما در اثر تبلیغات، ویژگی‌های باربی به مانند «ملاک زیبایی زن امروز»، باعث شده که بسیاری از دختران با اتخاذ رژیم لاغری و تلاش در جهت شبیه شدن به فیزیک بدنی باربی در دام بیماری‌های سوء تغذیه همچون آنورکزیا و بولیمیا گرفتار شوند.

‌بلوغ زودرس:

گروهی معتقدند، باربی‌ها، بلوغ زودرس کودکان را در پی دارند. بسیاری پدر و مادرها می‌گویند این عروسک‌ها نمی‌گذارند کودکان، بچه بمانند و خیلی زودتر از موعد آن‌ها را به دنیای بزرگسالی وارد می‌کنند. با همه این مسائل، باربی همچنان محبوب دل‌هاست و جنگیدن با آن کار آسانی نیست.

روانشناسیبیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهایی که درباره بلوغ زودرس فرزندان باید بدانیم

‌مصرف گرايی و تجمل :

لباس‌های باربی اغلب تجملاتی و متعلق به طبقه‌ی ثروتمند جامعه است و اگر چه کودک را در رويای زيبای آينده‌ی استفاده از آن غرق می‌کند اما درکنار اين حسرت رسيدن به آن را نيز در دل او به جای می‌گذارد. نه تنها لباس که زيورآلات باربی نيز بسيار گران هستند. باربی به ترويج تجمل و مصرف‌گرايی با توجه به تنوع بيش از حد می‌پردازد.

آنچه والدین باید بدانند

به نظر می‌رسد ایده خوبی است که بچه‌ها را از عروسک‌های فوق‌العاده لاغر و شبیه به بزرگسالان دور کنید و عروسک‌هایی را که بیشتر شبیه بچه‌های واقعی هستند انتخاب کنید. اگرچه ممکن است این کار دشوار باشد، زیرا بسیاری از بچه‌های کوچک در حال حاضر ترجیح زیادی برای عروسک‌های باربی نشان می‌دهند و این به آن معنا نیست که شما باید همه باربی‌های کودک خود را دور بیندازید. با این وجود، لازم به یادآوری است که تصویر بدنی دختران زود شکل می‌گیرد. دختران پیام‌های اعضای خانواده، همسالان خود و رسانه‌ها را دریافت می‌کنند که فرهنگ ما چه نوع بدن‌هایی را قابل قبول یا ارزشمند می‌داند. درباره‌ی کارهایی که با پوشیدن کفش پاشنه‌بلند قادر به انجامشان نیستیم هم برای دخترتان حرف بزنید. اما به‌هرحال برای قانع کردن او به دلایل بیشتری احتیاج دارید، چون آن چیزی‌ که عروسک‌های باربی را واقعاً جذب می‌کند این است که این عروسک‌ها نمونه‌ی یک بانوی کامل هستند نه یک دختر کوچک مثل عروسک‌های دیگر. دختر بچه‌ها معمولاً توجه خود را به خانم‌های بزرگسال معطوف می‌کنند و از این طریق هویت جنسی خود را می‌شناسند. برای اینکه عروسک‌های باربی در زندگی دخترتان حضور مثبت داشته باشند، نه منفی، موقع بازی آن‌ها را به‌جای رئیس گروه، خلبان، دانشمند و … جا بزنید.

‌‌

تربیت فرزندبیشتر بخوانید: همه چیز درمورد هویت جنسی و شکل‌گیری آن در کودکان

‌کلام آخر: همان‌طور که در بالا بیان کردیم دختران در اثر الگوبرداری غلط از باربی، به بیماری‌هایی همچون سوء تغذیه و رژیم‌های لاغری و یا افسردگی دچار می‌شوند. مهم نیست که عروسک باربی می‌خرید یا نه. اگر مخالف خریدن باربی هستید، حتماً دلیل آن را برای دخترتان توضیح دهید. اگر هم عروسک را برایش تهیه کردید، کلیشه‌های موجود را کمی دست‌کاری کنید. بدن‌های باربی واقعی یا قابل دستیابی نیستند. حتی یک قدم کوچک به سمت تغییر محتوای آن پیام‌ها می تواند تفاوت ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟