3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

چه زمانی مناسب از شیر گرفتن کودک است؟

از ۱۸ ماهگی تا دوسالگی زمانی است که می‌توان برای از شیر گرفتن کودک اقدام کرد؛ اما به علت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن کودکان شیرخوار و احتمال ابتلای کودک به عفونت‌های میکروبی، آلرژی و آسم قبل از ۱۸ ماهگی، بهتر است شیردهی تا این زمان و یا بهتر از آن تا دوسالگی ادامه یابد.

ضمن این‌که تاکید می‌شود شیرخوار در فصل گرم تابستان از شیر مادر محروم نشود. شیوع بیماری «گاستروآنتریت» یا بیماری التهاب روده و معده، یک بیماری عفونی ویروسی است که با اسهال و علائم دیگری همراه است و ابتلای کودک در تابستان به این بیماری موجب از بین رفتن آب زیادی از بدن او می‌شود. با تغییرات تغذیه‌ای کودک و در صورت از شیر گرفتن کودک در فصل گرم ممکن است کودک بیشتر در معرض این بیماری قرار بگیرد.

از شیر گرفتن کودک یک فرآیند تدریجی است که بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی بهترین زمان برای آن درنظر گرفته شده است؛ شما در این دوران علاوه بر آن‌که به کودک خود شیر می‌دهید، غذای دیگری را نیز به او خواهید داد.

از شیر گرفتن کودک می‌تواند با عواطف و احساسات مختلف و متضادی همراه شود. ممکن است شما و فرزندتان از استقلالی که با آن مواجه می‌‌شوید لذت ببرید و یا ممکن است با مشاهده‌ی ورود فرزندتان به مرحله‌ی جدیدی از زندگی دچار ناراحتی شوید که این موارد کاملاً طبیعی است. انجمن اطفال و نوزادان آمریکا توصیه کرده است که حتماً تا شش ماه اول تولد کودک به او از سینه خودتان شیر بدهید و تا زمانی شیردهی را ادامه دهید که شما و کودکتان مشکلی ندارید و می‌توانید با قطع شیردهی کنار بیایید.

جالب است بدانید که برخی از کودکان حتی تا سن ۳ و ۴ سالگی نیز شیر می‌خورند. با این حال تصمیم‌‌گیری در خصوص زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودک، یک اقدام شخصی است و کاملا به خود مادر بستگی دارد.

برخی از مادران به دلیل مصرف دارو یا اجبار به برگشت به سرکار، تصمیم می‌‌گیرند که هرچه سریع‌تر کودک را از شیر بگیرند در حالی‌که برخی دیگر صبر می‌‌کنند تا کودک کمی بزرگ‌تر شود. علیرغم این‌که گاهی اوقات خود مادر تصمیم می‌گیرد که چه موقع کودک را از شیر بگیرد، گاهی اوقات نیز کودک وارد این پروسه شده و از شیر خوردن از سینه امتناع می‌ورزد.

‌کودکان با هم تفاوت دارند و واکنش هر یک از آن‌ها به از شیر گرفته شدن متفاوت است. برخی از کودکان به راحتی این روند را می‌پذیرند و از امتحان کردن غذاهای جدید با قاشق و یادگیری نحوه‌ی استفاده از فنجان لذت می‌برند اما برخی دیگر دوست ندارند شیر خوردن را ترک کنند و از شیر خوردن با شیشه‌ی شیر یا هر روش دیگری خودداری می‌‌کنند.

هنگامی ‌که شما آماده هستید کودکتان را از شیر بگیرید بهتر است این کار را به تدریج انجام بدهید. شما می‌توانید در ابتدا به جای شیر خودتان به کودک با استفاده از یک شیشه شیر به او شیر بدهید و با گذر زمان، تعداد دفعات شیر دادن با بطری را بیشتر کنید و کمتر از سینه خود به فرزندتان شیر دهید.

از شیر گرفتن کودک در شب یا روز؟

بهتر است در ابتدا تعداد دفعات شیر دادن از سینه خود در طول روز را کاهش دهید، سپس در ساعات خواب کودک به طور کلی کم‌تر به او شیر دهید و در مرحله بعدی در اوایل صبح تعداد دفعات شیر دادن را کم کنید. معمولاً ترک کردن شیردهی به کودک در ساعات خواب سخت‌‌ترین قسمت از شیرگرفتن کودک محسوب می‌شود، به همین دلیل معمولاً حذف شیردهی در شب باید آخرین مرحله‌ی از شیر گرفتن کودک باشد. اغلب کودکان می‌توانند از سن ۶ ماهگی با فنجان شیر بخورند. اگر کودک شما شش ماه به بالا سن دارد می‌توانید به طور مستقیم او را به شیر خوردن از فنجان و یا شیشه عادت بدهید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم درباره‌ی تغذیه و خوابیدن کودک نوپا

چگونه روند از شیر گرفتن کودک را راحت‌تر کنیم؟

اگر شما به دنبال راهی هستید که از شیر گرفتن کودک را ساده‌تر نماید، می‌توانید از نکات زیر بهره بگیرید:

  • صبور باشید؛ چراکه از شیر گرفتن کودک یک فرآیند تدریجی است.
  • از همسر خود یا پرستار کودکتان بخواهید با شیشه به او شیر بدهد، زیرا معمولاً کودکان از هر کسی به غیر از مادر خود راحت‌تر شیشه شیر را قبول می‌کنند.
  • در سن ۶ تا ۹ ماهگی کودک به اوغذای جامد بدهید، زیرا در این دوران راحت‌‌تر می‌‌تواند برای از شیر گرفته شدن آماده شود.
  • در این دوران که به آن دوران گذار گفته می‌‌شود از وسایل نرمی که می‌تواند به کودک آرامش دهد یا اجازه دهد با اضطراب ناشی از قطع شیر خوردن از سینه کنار بیاید استفاده کنید به عنوان مثال به کودک خود یک پتوی نرم بدهید.
  • زمان مناسبی را به بغل کردن و بازی کردن با کودک خود اختصاص دهید تا زمان بیشتری را با هم باشید. قطع شیردهی و عدم حضور مادر به طور همزمان، ضربه سنگینی برای کودک به همراه دارد؛ حتماً به این مورد توجه ویژه‌ای نمایید.
  • به خاطر داشته باشید که با بزرگ‌تر شدن کودک، از شیر گرفتن او نیز دشوارتر خواهد شد، زیرا کودک به توانایی انتخاب و استقلال دست یافته و در این حالت تمایل کم‌تری برای از شیر گرفته شدن دارد؛ در نتیجه شروع به لجبازی، عصبانیت و کارهای ناشایست دیگری می‌نماید.

‌بیشتر بخوانید: تغذیه نوزاد پنج ماهه

 

برخی از محققان به مادران پیشنهاد می‌کنند که هر ده تا پنج روز یک بار یک مرحله از دفعات شیردهی را کم کنند، یا آن‌ که زمان شیر خوردن کودک را کم‌تر کنند یا فاصله زمانی بین دفعات شیر خوردن کودک را افزایش دهند. گاهی اوقات حذف کردن وعده شیردهی بعد از ظهر راحت‌ترین راه است، زیرا در این زمان کودکان بیشتر در حال بازی کردن هستند و متوجه نمی‌‌شوند که شیر نخورده‌اند.

کلام آخر: به‌ طور کلی از شیر گرفتن کودک، به‌خصوص در مورد کودکانی که به مدت طولانی از شیر مادر تغذیه می‌ کنند، کاری زمان‌ بر خواهد بود و نیاز به صبر و شکیبایی دارد. از این‌که در خواندن این مقاله ما را همراهی کردید از شما سپاس‌ گزاریم. پیشنهادات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟