3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

پول توجیبی

آموزش مهارت‌‌های مالی در کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است. آموزش مدیریت مالی و پس انداز از اصول مهمی است که روی شخصیت کودک اثر می‌گذارد. آشنا کردن کودکان با پول و زمان مناسب پول توجیبی دادن به آن‌ها و آموزش مالی در محیط خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که به نوعی شخصیت مالی و اقتصادی کودک را می‌سازد  و او را برای مدیریت مخارج خود و خانواده‌اش در آینده آماده می‌کند. در این مقاله خواهیم خواند:

  • اهمیت پرداخت پول توجیبی به فرزندان
  • از چه زمانی باید به کودکان پول توجیبی داد؟
  • مقدار مناسب پول توجیبی برای کودکان
  • نحوه‌ی دادن پول تو جیبی به فرزندان

اهمیت پرداخت پول توجیبی به فرزندان

پول تو جیبی به پولی گفته می‌شود که والدین به کودک می‌دهند تا با آن برخی از نیازهای خود را تامین کند. در قدیم به بچه‌ها پول تو جیبی داده نمی‌شد؛ زیرا این تفکر غلط رایج بود که  والدین هرچه را که کودک احتیاج دارد، برایش تهیه می‌کنند، یا با این کار توقع کودک از والدین زیاد می‌‌شود. امروزه این تفکرات منطقی و پذیرفته نیست، زیرا کودک در شرایطی به مفهوم و ارزش پول پی می‌برد که مقداری پول را در اختیار داشته باشد و برای آن برنامه‌ریزی کند. همچنین دادن پول توجیبی باعث ‌رشد شخصیت کودک، ایجاد حس استقلال و تقویت حس مسئولیت‌پذیری در کودکان می‌شود. بنابراین لازم است که والدین به صورت هفتگی یا ماهانه مقداری پول را برای فرزندان خود در نظر بگیرند و به آن‌ها آموزش دهند مقداری از آن را خرج و مقداری را پس‌انداز کنند.

زمان مناسب دادن پول تو جیبی به کودکان

کودکان وقتی با مفاهیم شمارش، پول، قیمت، مقایسه کردن و ارزش‌گذاری اشیا آشنا می‌شوند، می‌توانند پول توجیبی دریافت کنند. معمولا والدین در سنین متفاوتی به فرزندانشان پول توجیبی می‌دهند که این کار را با توجه به تشخیص خودشان و همچنین توصیه‎های دیگران انجام می‌دهند. با این حال مناسب‌ترین زمان برای پول توجیبی دادن به کودک زمانی است که او را با مفهوم شمارش و قیمت آشنا کنید. اگر کودک شمردن بلد نباشد، دادن پول توجیبی به او هیچ فایده ای ندارد، زیرا قادر نیست به هنگام پول گرفتن و یا خرید کردن، جمع و تفریق کند. بعضی از کودکان از سن پنج تا شش سالگی معنای پول و ارزش مالی را می‌فهمند بنابرین والدین می‌توانند از این سنین مبلغی را به عنوان پول توجیبی به فرزندشان بدهند. همینطور بعضی از کودکان بعد از وارد شدن به مدرسه و آشنایی با اعداد و ارقام، ارزش پول را متوجه می‌شوند.

پول توجیبیبیشتر بخوانید: چگونه مسئولیت‌پذیری را به کودکان بیاموزیم

مقدار مناسب پول توجیبی برای کودکان

مقدار مناسب پول توجیبی برای کودکان با توجه به سن کودک و شرایط اقتصادی و مالی خانواده و نیاز بچه‌ها تعیین می‌شود. پول توجیبی و میزان آزادی عمل یک کودک 10 ساله با 7 ساله متفاوت خواهد بود. همچنین مقدار آن در خانواده‌های مختلف متفاوت است. یک خانواده توان مالی این را دارد که روزانه 50 هزار تومان به کودک خود پول تو جیبی بدهد ولی خانواده‌ی دیگر توان دادن ده هزار تومان هم ندارد. اما برای این مبلغ باید سقفی در نظر گرفت. یعنی اگر خانواده  توانش را دارد که روزانه 200 هزار تومان هم به کودک 7 ساله پول بدهد، این کار صحیح نیست و باید برای میزان پول توجیبی آنان سقفی را در نظر گرفت. به طور کلی مبلغ پول تو جیبی نباید آنقدر کم باشد که کودک برای آن ارزشی قائل نباشد و وقتی می‌خواهد به خرید برود بتواند از مغازه دست کم با پول روزانه‌اش یک چیزی بخرد و نه آنقدر زیاد باشد که ولخرجی کند. کودکان و نوجوانانی که پول توجیبی زیادی دریافت می‌کنند، به طور ناخودآگاه ولخرجی را می‌آموزند و هیچ‌گاه به مهارت مدیریت مالی دست نمی‌یابند؛ از طرفی مقدار کم پول توجیبی ممکن است باعث بروز برخی رفتارهای اشتباه در کودکان و به ویژه نوجوانان شود؛ مانند برداشتن پول از کیف پدر و مادر بدون اجازه. مبلغ پول تو جیبی را متعادل در نظر بگیرید؛ زیرا هدف آموزش مسائل مالی، درک ارزش پول و آموزش پس‌انداز کردن آن به کودک است. به کودک خویش بنا به سنش پول تو جیبی دهید و با افزایش سن، به مبلغ پرداختی بیفزایید.

 پس‌اندازبیشتر بخوانید: چگونه پس‌انداز کردن پول را به کودکان بیاموزیم؟

‌نحوه‌ی دادن پول تو جیبی به فرزندان

بهتر است سعی کنید تا در ابتدای هفته پول تو جیبی کودک را بدهید تا او بتواند در طول هفته از پولی که به او داده‌اید استفاده کند. این مبلغ باید بگونه‌ای باشد تا بخشی از نیازهای کودک مانند خرید لوازم‌التحریر، وسایل و خوراکی‌هایی را که دوست دارد را تامین کند و مقداری هم برای پس انداز کودک باشد. پول توجیبی به صورت ماهانه برای کودکان دبستانی توصیه نمی‌شود. اگر به صورت ماهانه به کودک خود پول می‌دهید باید روی خرج کردن آن نظارت و کنترل بیشتری داشته‌ باشید. برای کودک مشخص کنید که اگر پول تو جیبی خود را بیهوده خرج کند پول اضافه‌تری به او نمی‌دهید و باید تا هفته‌ آینده و یا ماه آینده صبر کند. این کار مدیریت مالی و مسئولیت‌پذیری کودکان را به تدریج تقویت می‌کند. به یاد داشته باشید که چه در صورت پرداخت هفتگی و چه ماهیانه، حتما پول تو جیبی را سر موعد پرداخت کنید، نه زودتر از موعد و نه دیرتر از موعد، زیرا در غیر این صورت کودک خود را گیج می‌کنید و او به خوبی این موضوع را یاد نخواهد گرفت.

پول

‌کلام آخر: همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، دادن پول تو جیبی به کودک و اهمیت دادن به این مسأله سبب شکل‌گیری رشد شخصیتی کودک، ایجاد احساس استقلال و احساس تشخص در وجود وی می‌شود و از اهمیت زیادی بهره‌مند است. پرداخت پول توجیبی باید از قاعده‌ای منظم و خاص بهره‌مند باشد که می‌تواند به صورت‌های مختلفی مثل روزانه، هفته‌ای و ماهانه باشد تا کودک یا نوجوان بتواند طبق آن نظم، برای پول ثابتی که به وی پرداخت می‌شود برنامه‌ریزی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟