3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

سلامت روان

اگر اولین تجربه مادر شدن دارید، حتما دوره‌ی بارداری و هفته‌های اول تولد نوزاد می‌تواند برایتان گیج کننده و استرس زا باشد، از این رو اگر کسانی باشند که تجربیات خود را با شما در میان بگذارند، شما با خیالی آسوده تر قدم در این مسیر خواهید گذاشت.  در این مقاله ما برای شما 9 سوال رایج مادران را جمع‌آوری کردیم تا حدی از سوالات شما را پاسخ داده باشیم.


1. در بارداری چقدر باید وزن اضافه کنم؟

افزایش وزن در بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این به وزن قبل از بارداری نیز بستگی دارد. اکثر زنان باردار بین 10 تا 12.5 کیلوگرم (22 پوند تا 26 پوند) اضافه وزن پیدا می‌کنند و بیشتر وزن خود را بعد از هفته 20 اضافه می‌کنند. یک زن باردار به طور متوسط ​​روزانه فقط به ۳۰۰ کالری بیشتر از دوران قبل از بارداری نیاز دارد. این میزان کالری و اضافه وزن مجاز در بارداری به او کمک می‌کند تا در این دوران اضافه وزن سالمی داشته باشد. وزن کم یا زیاد در دوران بارداری می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی برای شما یا جنین شما شود. اما نگران نباشید، رعایت رژیم غذاهای سالم در دوران بارداری می‌تواند موثر باشد.


2- چه ویتامین‌های دوران بارداری مصرف کنم؟

با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع، بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد. اما زمانی که باردار هستید، باید مکمل اسید فولیک مصرف کنید.

برای حفظ سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، به ویتامین D نیاز دارید.

در کنار ویتامین‌هایی که باید مصرف کنید، برخی از آنها نیز وجود دارد که باید مراقب آنها باشید و از  مصرف آنها اجتناب کنید. شما باید از مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های حاوی ویتامین A (رتینول) اجتناب کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند به رشد کودک شما آسیب برساند. همچنین باید از جگر و فرآورده های کبدی (از جمله روغن کبد ماهی) خودداری کنید، زیرا دارای ویتامین A بالایی هستند.


3- بهترین زمان برای خرید سیسمونی هفته چندم بارداری است؟‌‌

خریدن سیسمونی نوزاد در ما‌ه‌های اول بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین بهتر است آن را به ماه‌های آخر بارداری خود نیز موکول نکنید؛ زیرا در آن دوره ممکن است خیلی بیشتر از قبل احساس سنگینی کنید و دچار کمردردهای اواخر دوران بارداری شوید و علاوه بر خرید کردن، چیدن وسایل اتاق کودک برای شما بسیار دشوار شود. بهترین زمان خرید سیسمونی بچه بعد از تعیین جنسیت نوزاد است. لیستی از وسایلی که ۱۰۰٪ برای نگه‌داری از نوزاد مورد نیازتان خواهد بود تهیه کنید و به این ترتیب از خریدن اجناسی که ممکن است خیلی ضروری و مورد نیاز نباشند جلوگیری کنید و انتخاب‌هایی واقع‌گرایانه انجام دهید.


4- چگونه در بارداری تناسب اندامم را حفظ کنم؟

فعال ماندن و انجام ورزش در دوران بارداری برای شما و کودکتان عالی است. تا زمانی که مشکلی نداشته باشید، می‌توانید سطح عادی فعالیت روزانه و رژیم ورزشی خود را حفظ کنید. بهتر است برای انجام فعالیت‌های ورزشی در دوران بارداری قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید

سلامت روان

بیشتر بخوانید: چه ورزش‌هایی را در دوران بارداری بهتر است انجام دهیم؟

5- شیردهی چه مدت باید طول بکشد؟

مدت زمان شیر دهی به اندازه کودک شما، سن و این که چند مرتبه در روز به او غذا می‌دهید بستگی دارد .میانگین مدت زمان شیردهی در هر وعده می تواند ۱۰ تا ۲۰ دقیقه باشد، اما این زمان می‌تواند از ۵ تا ۴۵ دقیقه طول بکشد .بعضی از آنها دوست دارند تا بسیار آرام این عمل را انجام دهند و بعضی دیگر بسیار سریع هستند.


6- چگونه متوجه شوم که نوزاد من به اندازه مورد نیاز شیر می‌خورد؟

به گفته آکادمی اطفال آمریکا، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند باید هر زمان که بخواهند و هر مقدار که بخواهند شیر بخورند. اکثر نوزادان تازه متولد شده هر دو تا سه ساعت یک بار شیر می‌خورند که از ابتدای لحظه شروع محاسبه می‌شود. این یعنی حدود ۸ تا ۱۲ بار تغذیه در هر روز. در مورد اینکه نوزاد در هر بار تغذیه چقدر باید شیر بخورد باز هم هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد.  ولی نشانه هایی وجود دارد که با چک کردن آنها می‌توانید متوجه شوید که آیا به اندازه کافی شیر به کودک می‌رسد یا خیر.

  • اگر شیر به اندازه کافی باشد نوزاد شروع به وزن گرفتن میکند.
  • اگر شیر به اندازه کافی باشدنوزاد باید به صورت پیوسته وزن بگیرد (ماهانه بین نیم کیلو تا ۹۰۰ گرم).
  • اگر کودک شاد و سرحال و تپل دارید یعنی کودک شما به خوبی تغذیه می‌شود.


7- آیا باید نگران زردی نوزادم باشم؟

بیشتر از نیمی از نوزادان طبیعی و سالم در چند روز اول زندگی در پوست صورت خود ته رنگ زرد پیدا می‌کنند. اگر کودک شما چنین است، احتمالاً چیز نگران کننده ای نیست ولی مخصوصاً اگر شکم و یا پاهای کودک زرد به نظر می رسد، باید آن را به پزشک خود نشان دهید. علت زردی در بسیاری از اوقات دقیقاً مشخص نیست و علل مشخص شده زردی، نیز بسیار متفاوت هستند که شامل ناسازگاری خون و Rh مادر با نوزاد، کم کاری تیروئید نوزاد، کمبودهای آنزیمی گلبول‌های قرمز مثل بیماری فاویسم، زردی ناشی از کمبود دریافت شیر مادر، زردی ناشی از شیر مادر و علل بسیاری دیگر ! 60 درصد نوزادان رسیده، روز دوم یا روز سوم پس از تولد دچار زردی می‌شوند که پس از یک هفته زردی آنها ناپدید می‌شود. در ۸۰ درصد نوزادان نارس نیز که دچار زردی شده‌اند پس از تولد علائم از بین می‌روند.

 

سلامت روان

8- چرا نوزادم زیاد گریه می‌کند؟ 

نوزادان تازه متولد شده زیاد گریه می‌کنند و همچنین زیاد می‌خوابند.  بیشتر نوزادان حدود ۸ تا ۹ ساعت در طول روز و حدود ۸ ساعت در طول شب می‌خوابند، هرچند این خواب‌ها مداوم نیست و ممکن است آنها چندین بار در طول خواب بیدار شوند. رایج‌ترین علل گریه نوزادان عبارتند از:

  • گرسنگی
  • مشکلات شکمی ناشی از قولنج و نفخ
  • نیاز به آروغ زدن
  • پوشک کثیف
  • نیاز به خواب
  • نیاز به آغوش
  • درد رویش دندان
  • بیماری


9- چه زمانی نوزادم شروع به دندان در آوردن می‌کند؟

زمان دندان در آوردن در تمامی نوزادان  یکنواخت و مشابه  نیست.  به طور معمول بچه‌ها در چهار ماهگی شروع به دندان درآوردن کرده و تا یک سالگی نیز این روند ادامه دارد. اگر دندان کودک شما دیرتر درآمد، جای نگرانی نیست ولی اگر مدت دندان در آوردن بیشتر از این طول بکشد، باید به متخصص دندانپزشکی اطفال مراجعه کنید.

سلامت روان

بیشتر بخوانید: ۸ نکته ضروری که مادران تازه وارد باید بدانند.

 

کلام آخر:  بدیهی است که برای مادر شدن لازم است که خیلی از مهارت‌ها را یاد بگیریم،  سوال‌های زیادی وجود دارد که باید از اون‌ها سر در بیاریم و هیچ کس هم از ما انتظار ندارد که پاسخ همه‌ی ‌آنها را از قبل بدانیم. سوالات بالا فقط نمونه‌ای از رایج‌ترین سوالاتی بود که برای اکثر مادران تازه پیش می‌آید، جواب سایر سوالات را می‌توانید با یک سرچ ساده در گوگل بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟