3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تغذیه مادر برای وزن گیری جنین در ماه اخر

وزن‌گیری جنین در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. اگر وزن جنین کمتر از حد طبیعی باشد سبب بروز مشکل برای سلامت او و زایمان خواهد شد. از این رو دانستن اینکه برای افزایش وزن جنین چه باید کرد؛ اهمیت ویژه‌ ای دارد. برخی از مادران با اینکه در طول بارداری مصرف مواد غذایی بالایی دارند، اما جنین وزن گیری خوبی ندارد. این مساله نشان می‌ دهد که تغذیه مادر در بارداری صحیح نبوده و مادر ویتامین‌ های مورد نیاز را دریافت نمی‌ کند.

انتخاب بهترین روش وزن‌ گیری جنین در بارداری سالم سبب می‌ شود که نوزاد با وزن نرمال دنیا بیاید. از این رو در این مطلب مهم ترین مواد غذایی که مادر باردار باید برای وزن گیری جنین در ماه آخر بارداری بخورد را برای شما آورده‌ ایم. با بررسی غذاهای مورد نیاز بدن مادر باردار در ماه آخر بارداری تا پایان همراه ما باشید.


رژیم غذایی مادر باردار برای وزن گیری جنین

رژیم نقش اساسی را در بارداری ایفا می‌ کند. اگر خواهان داشتن جنینی سالم با وزن مناسب هستید؛ لازم است رژیم غذایی کامل و سالمی داشته باشید. رژیم شما باید شامل تمامی گروه‌ های مختلف غذایی باشد. بسیاری از مادران به اشتباه تصور می‌ کنند که خوردن هرگونه ماده غذایی حتی با ارزش غذایی کم می‌ تواند به افزایش وزن جنین کمک کند.

اگر مادر با استفاده از تغذیه خود مقادیر کافی ویتامین‌ ها و مواد معدنی را دریافت نکند؛ جنین رشد خوبی نخواهد داشت. یکی از مواردی که در دوران بارداری در سلامت جنین و مادر نقش به سزایی دارد، مصرف مواد غذایی با کیفیت بالا می‌ باشد.


چربی‌ های مورد نیاز

یکی از مواد مورد نیاز برای رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی جنین چربی‌ ها می‌ باشند. چربی‌ ها همچنین به عنوان منبع عالی برای تامین انرژی در نظر گرفته می‌ شوند و در انتقال ویتامین‌ ها به سراسر بدن موثر می‌ باشند. چربی ضروری امگا ۳ با استفاده از خوردن آجیل مثل گردو و دانه‌ های روغنی، ماهی چرب سالمون بدست می‌ آید که باعث رشد بهتر جنین، تامین انرژی، ایجاد تعادل در ترشح و میزان هورمون، کاهش تورم و بهبود خلق و خوی جنین می‌ شود.


مصرف لبنیات در بارداری

از آنجا که لبنیات سرشار از کلسیم می‌ باشند، برای رشد بهتر استخوان جنین از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار می‌ باشند. لبنیات همچنین سرشار از پروتئین و ویتامین های A ,D می‌ باشند. در ماه‌ های آخر مادران باردار بهتر است حداقل روزی دو بار شیر بنوشند. مادرانی که طعم شیر را دوست ندارند و یا با مصرف شیر دچار مشکلات گوارشی می‌ شوند، می‌توانند به جای شیر از مقدار زیادی ماست استفاده کنند تا بتوانند مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

مصرف لبنیات محلی که با استفاده از شیر پاستوریزه نشده تهیه می‌ شوند و احتمال آلودگی آن‌ ها زیاد است ممکن است باعث ایجاد بیماری هایی در مادر، سقط جنین و عوارض همیشگی برای جنین شوند؛ پس بهتر است مادران باردار از خوردن لبنیات محلی خودداری کنند. لبنیات مفید برای این دوره شامل شیر، خامه، پنیر، ماست و بستنی می‌ باشد که مصرف آن ها چهار بار در روز توصیه می‌ شود.


مصرف حبوبات و غلات در بارداری

مواد معدنی مورد نیاز بدن مادر باردار فیبر، املاح معدنی و ویتامین B می‌ باشند که با مصرف حبوبات و غلات تامین می‌ شوند. مصرف این مواد غذایی تاثیر شگفتی بر رشد جنین دارند. ویتامین B و فولیک اسید برای پیشگیری از ایجاد نقایص جدید در جنین ضروری می‌ باشند که با مصرف حبوبات و غلات در اختیار مادر باردار قرار می‌ گیرند. از جمله حبوبات و غلات مفید برای مادر باردار جهت وزن گیری جنین لوبیا چیتی، قرمز و سفید، ذرت و دیگر غلات دارای سبوس مثل بلغور و جو دو سر می‌ باشند.

وزن گیری جنین در ماه آخر بارداری

بیشتر بخوانید: بارداری سالم و راحت به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟

 

مصرف میوه و سبزی‌ در بارداری

مصرف سبزی‌ هایی که دارای برگ های سبز رنگ تیره می‌ باشند؛ مثل گوجه فرنگی، پرتقال، انبه ویتامین‌ ها، املاح و فیبر مورد نیاز بدن مادر باردار را تامین می‌ کند و مصرف روزانه آن لازم و ضروری است. خوردن میوه‌ هایی مثل موز، آناناس و سیب به عنوان میان وعده توصیه می‌ شود. خوردن سیب زمینی نیز در این مدت توصیه می‌ شود. سبزی‌ های مفید برای این دوره اسفناج، کلم پیچ و برگ چغندر می‌ باشند.


غذاهای دریایی و بارداری

غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو سرشار از پروتئین، آهن و اسید چرب امگا ۳ می‌ باشند که مصرف آنها باعث رشد و تکامل مغز جنین در ماه‌های آخر بارداری می‌ شود. برای درمان و حل مشکلات رفتاری و درکی در دوران کودکی بهتر است، مادر باردار در طول دوران حاملگی از مقدار کم این مواد غذایی استفاده کند. مصرف دو بار غذاهای دریایی در دوران حاملگی توصیه شده است.

مصرف برخی از ماهی‌ ها بخاطر وجود فلزات سنگین در دوران حاملگی مضر می‌ باشد. اگر مادر در بارداری از این غذاهای دریایی استفاده کند، ممکن است جنین دچار تاخیر در رشد، کاهش شنوایی و کاهش یادگیری شود. خوردن کوسه ماهی، تیره ماهی، ماهی دودی و ماهی خال مخالی در دوران بارداری ممنوع است. زیرا خوردن آن‌ ها ممکن است روی سیستم عصبی جنین تاثیرات منفی بگذارد. مصرف تن ماهی نیز به خاطر داشتن مواد نگهدارنده در مدت بارداری باید کاهش پیدا کند.

مواد غذایی که بهتر است در دوران بارداری نخورید

بیشتر بخوانید: ۱۰ ماده غذایی که بهتر است در دوران بارداری نخورید!!

 
مصرف مایعات در بارداری به میزان کافی

مصرف میزان کافی مایعات در بارداری به جلوگیری از هرگونه کم‌ آبی بدن کمک می‌ نماید. کم‌ آبی در بارداری می‌ تواند سبب بروز عوارض جدی پزشکی برای شما و جنین شود. استفاده از آب، انواع آب‌میوه‌ ها، آب سبزیجات، شیر و هرگونه مایعات بدون کافئین به تأمین آب مورد نیاز بدن کمک می‌کند.


استفاده از ویتامین‌ های مخصوص بارداری

استفاده از مولتی‌ ویتامین‌ ها و مکمل‌ های تجویز شده طی بارداری ضروری است. جنین برای رشد و نمو خود به این ویتامین‌ ها نیازمند است. انواع مکمل‌ هایی که در حاملگی تجویز می‌ شوند تأثیر به سزایی در افزایش وزن جنین دارند. بنابراین آن‌ ها را مرتب و به موقع مصرف نمایید.


نکات مهم در ماه آخر بارداری

  • بهتر است تعداد وعده‌ های غذایی در ماه آخر بارداری برای وزن گیری جنین ۵ تا ۶ وعده باشد.
  • تغییر در روش پخت و پز یکی دیگر از نکات ضروری است.
  • در این مدت بهتر است از غذاهای کباب شده و بخار پز استفاده شود.
  • از خوردن کیک، شیرینی، شکلات و چیپس به عنوان میان وعده خودداری شود.
  • خوردن تخم مرغ دو تا سه بار در هفته در ماه آخر بارداری مفید می‌ باشد.
  • از خوردن تخم مرغ عسلی خودداری کنید.
  • خرید سیسمونی نوزاد در ماه آخر بارداری به دلیل رشد جنین، بالا رفتن وزن مادر و بی حوصلگی‌ ها میتواند دشوار باشد، پیشنهاد می‌شود درماه‌ های نخست بارداری لیست اقلام ضروری سیسمونی نوزاد خود را فراهم کرده، همچنین پیشنهاد می شود به دلیل اینکه زیبایی اتاق تا حد زیادی به سرویس خواب نوزاد بستگی دارد، حتما از ماه های اولیه شروع به تحقیق درباره بهترین برند های سرویس چوب نوزاد و نسبت به خرید آن اقدام نمایید.
  • از دیگر مشکلات مادر در ماه آخر بارداری کم‌ خوابی و بی‌ خوابی است. به همین دلیل بهتر است میان وعده‌ های سبک خورده شود و فاصله میان شام و خواب حداقل ۲ ساعت در نظر گرفته شود.
  • وزن سنگین جنین می‌تواند موجب کشیده شدن رحم و پوست شکم به سمت پایین شود. بنابراین مشاهده درد های خفیف شکم و لگن در این ماه طبیعی بوده و نیازی به نگرانی نیست.
  • از دیگر نشانه‌ های طبیعی در ماه آخر بارداری کم شدن حرکات جنین نسبت به ماه‌ های قبل در بارداری است. از آنجایی که در این ماه جنین به اندازه کافی رشد نموده است. نمی‌ تواند به خوبی در رحم مادر حرکت نماید.
  • به هیچ عنوان در ماه آخر بارداری اجسام سنگین بلند نکنید. این کار می‌ تواند منجر به پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس شود.

بهترین ورزش های دوران بارداری

بیشتر بخوانید: بهترین ورزش های دوران بارداری که بهتر است انجام دهیم

 

کلام آخر: وزن گرفتن جنین باید از طریق روش‌هایی علمی و سالم انجام پذیرد؛ زیرا آنچه اهمیت دارد رشد و نمو سالم است و معیار سنجش سلامت او لزوما وزن بالا نیست. ضمنا باید در نظر داشته باشید که تغذیه برای وزن‌ گیری جنین در ماه آخر بارداری کمک چندانی به شما نخواهد کرد. زیرا عمده رشد جنین در سه ماهه اول و دوم اتفاق می‌ افتد و در سه ماهه سوم فقط شاهد افزایش سایز جنین خواهیم بود. پس در نظر داشته باشید مناسب است که بهترین روش‌ ها برای وزن‌ گیری جنین را از ابتدای بارداری رعایت کنید.

دیدگاهی در مورد “برای وزن گیری جنین در ماه آخر بارداری چه بخوریم؟

  1. نیلوفر گفت:

    هفته 34هستم وزن ج نینم 2160بودگفت خوبه ولی 3روزتاخیررشدداشته چکارکنم وزن بگیره

    1. غزل گفت:

      مصرف بستنی واجیل ولبنیات وپودر لیدی میل از داروخونه تهیه کنیدجنین وزن خوبی میگیره

  2. نیلوفر گفت:

    هفته 34هستم وزن ج نینم 2160بودگفت خوبه ولی 3روزتاخیررشدداشته چکارکنم وزن بگیرهممنون میشم بگین دلیله تاخیررشدچیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟