3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

روانشناسی کودک

رفتن به پیش‌دبستانی یا مهد کودک، یک مرحله مهم هم برای شما و هم فرزند شما است. این اتفاق ممکن است اولین تجربه‌ی او برای دور شدن از خانه یا ورود به یک محیط تازه و آشنایی با دوستان جدید ‌باشد. حتی بازگشت به یک برنامه‌ی آشنا هیجانات، لذت‌ها و نگرانی‌های خود را دارد. در سن 3 تا 5 سالگی رشد، “تغییر” می‌تواند احساسات و افکار زیادی را به همراه داشته باشد (در این دوره حرف زدن صحیح و یادگیری سواد قابل انتظار است). برخی از کودکان تغییرات را بیشتر از دیگران می‌پذیرند و از آن لذت می‌برند. اما حتی برای “باتجربه‌ترین” کودک نیز غیر معمول نیست که در روزها و هفته‌های اول مدرسه نیاز به توجه بیشتری داشته باشد. مركز كيفيت آموزش و مراقبت از كودكان استراليا (ACECQA) نكات مفيدي را در این مورد ارائه داده است که در ادامه با هم خواهیم خواند.


1- قبل از شروع از مدرسه دیدن کنید

از زمان برگزاری جلسات آشنایی در مدرسه مطلع شوید و در صورت امکان وقت بگذارید تا در آن شرکت کنید. این به معلمان اجازه می‌دهد تا با فرزند شما آشنا شوند و فرزند شما با بچه‌های دیگری که همزمان مدرسه را شروع می‌کنند، ملاقات کند. برخی از معلمان زودتر از خانواده‌ها دعوت می‌كنند كه به بازدید مدرسه و کلاس‌ها بروند. اگر نه، خودتان برای دیدن ساختمان و زمین بازی به مدرسه بروید. از قوانین اساسی مدرسه و برنامه‌ی کلاس فرزند خود، مانند زمین بازی که کودکان مجاز به بازی در آن هستند و هم‌چنین برنامه‎های آموزشی فوق برنامه به عنوان مثال، چه روزی لباس ورزشی باید پوشیده شود یا چه کتاب‌هایی در چه روزهایی برای بردن به مدرسه لازم است آگاهی پیدا کنید. این به شما و فرزند شما کمک می‌کند تا برای اتفاقاتی که در مدرسه می‌افتد آماده باشید.

روانشناسی کودک


2- ثبت نام در مهد کودک

آموزش و مراقبت اولیه با کیفیت، که شامل مراقبت از کودک پیش‌دبستانی و کوچک‌تر است و در همه‌ی زمینه‌ها از رشد کودکان پشتیبانی می‌کند، مهارت‌ها و اعتماد به نفس لازم را برای شروع مدرسه به کودکان می‌دهد که به نوبه خود انتقال به مدرسه را تسهیل می‌کند. آن‌ها قبل از شروع مدرسه تجربه حاضر شدن در کلاس، نشستن و گوش دادن به مربی، به اشتراک گذاشتن و مشارکت در مکالمات را می‌آموزند و در آن‌ها مهارت پیدا خواهند کرد و برخی مهارت‌های دستی مانند استفاده از چسب و قیچی را آموزش خواهند دید.

3- کتاب‌های خوب درباره شروع مدرسه بخوانید

ادبیات، یک راه عالی برای شروع بحث در مورد رفتن به مدرسه است. با کودک خود به شیوه‌ای مثبت و شاد صحبت کنید. خواندن و تهیه کتاب‌ یک ایده عالی برای آشنایی فرزند شما با مدرسه است (و در مورد یادگیری به طور کلی عشق به مطالعه چیز فوق‌العاده‌ای است!). بسیاری از کودکان از به اشتراک گذاشتن کتابی که مخصوص آن‌ها نوشته شده است، خوشحال می‌شوند. به عنوان مثال یک داستان با عنوان “مدرسه جدید من” بنویسید و آن را با عکس‌های فرزند خود و مدرسه جدید وی شخصی‌سازی کنید. سپس هفته‌ها قبل از شروع مدرسه، به طور مرتب با فرزند خود بخوانید، به این ترتیب آن‌ها فرصت خواهند داشت تا سوالات خود را بپرسند و احساس خوبی در مورد مدرسه رفتن پیدا کنند.

تربیت کودک


4- بر واکنش فرزندتان به مکالمات مربوط به مدرسه نظارت کنید

با فرزند خود در مورد احساساتش در مورد مدرسه، دوستان، معلمان و فعالیت‌های جدید صحبت کنید. به اشتیاق، هیجان، سردرگمی و یا اضطراب او توجه کنید. تا آن‌جا که ممکن است با او صحبت کنید و به سوالاتش پاسخ دهید. در صورتی که به نظر رسید دغدغه‌ای ندارد و علاقه چندانی به صحبت ندارد، او را با سوالات و کنجکاوی بیش از حد خسته نکنید.


5- رفتارهای مثبت یا مناسب را تشویق کنید

کودکان باید بتوانند خواسته‌های معلم را انجام دهند، قوانین را رعایت کنند و با مربیان و سایر کودکان ارتباط مناسب داشته باشند. یکی ازموثرترین راه‌ها برای تشویق این نوع رفتارهای مثبت، پاداش دادن به آن است. وقتی فرزند شما رفتار مثبتی از خود نشان می‌دهد، مانند انجام تکالیف به خوبی، محبت و احساسات مثبت خود را نشان دهید، به عنوان مثال دست زدن و خوشحال شدن، در آغوش گرفتن و… ، یا از پاداش‌های ملموس شامل برچسب، ستاره روی نمودار یا یک بازی ویژه با مادر یا پدر استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: اهمیت خرید هدیه و تشویق کودکان

کودک در مدرسه

‌6- به او بیاموزید که از وسایل خود مراقبت کند

کودکان باید بتوانند از وسایل مدرسه خود مراقبت کنند. به کودک خود کمک کنید تا بسته‌بندی و باز کردن کوله پشتی را که برای مدرسه استفاده می‌‎کند، تمرین کند. اطمینان حاصل کنید که کوله پشتی کودک شما راحت و مناسب است و به آسانی می‌تواند وسایل خود را در آن قرار دهد و یا بیرون بیاورد.

7- طراحی فضای مطالعه در دکوراسیون اتاق کودک

یکی از روش‌های تشویق کودک برای رفتن به مدرسه و انجام تکالیف، تغییر و به روزرسانی دکوراسیون اتاق خواب کودک است. خرید میز تحریر و صندلی کودک انجام تکالیف مدرسه را برای کودک آسان‌تر می‌کند. یک وسیله عالی و ضروری برای ساماندهی وسایل مدرسه مانند کتاب‌ها و لوازم التحریر، کتابخانه کودک است.

کودک در مدرسه

‌8- ساعت خواب کودک را تنظیم کنید

خواب کافی در دوران مدرسه برای کودک ضروری است و برای خوش رفتاری و تمرکز کودک لازم است. روزهای ابتدایی مدرسه نیز می‌تواند طاقت‌فرسا باشد، بنابراین زود خوابیدن در شب و بیدار شدن صبح مهم است و باید از هفته‌های قبل از مدرسه شروع شود.
بیشتر بخوانید: بچه‌ها در هر سن به چند ساعت خواب نیاز دارند؟

مدرسه و کودک

9- تمرین مهارت‌های شخصی

تمرین مهارت‌ها و کارهای شخصی مانند لباس پوشیدن، دستشویی رفتن و شستن دست‌ها بسیار اهمیت دارد. وقتی فرزند شما بتواند این کارها را خودش در مدرسه انجام دهد، اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت.


10- راهکارهای خودآرام‌ سازی را به فرزند خود بیاموزید

کودکان باید یاد بگیرند وقتی ناراحت و یا عصبانی می‌شوند، چگونه خود را آرام کنند، بخصوص وقتی شما برای کمک به آن‌ها در کنارشان نیستید. از فعالیت‌های متناسب با سن استفاده کنید که آرامش‌بخش است؛ برای مثال، نوازش کردن یک اسباب بازی نرم، فشار دادن توپ استرس، نوشیدن آب یا یادگیری پاک کردن چشم‌های خود با دستمال. هم‌چنین ایده خوبی است که درباره فعالیت‌های آرامش‌بخش ترجیح داده شده فرزند خود، با معلم جدید صحبت کنید.


کلام آخر: فراموش نکنید مهم‌ترین کاری که به عنوان والدین می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که شروع پیش‌دبستانی و هم‌چنین سال‌های اولیه مدرسه برای فرزندتان به خوبی پیش می‌رود؛ این است که تجربیات و آموزش‌های با کیفیتی را در خانه یا در محیط مراقبت از کودک به او ارائه دهید. امیدواریم خواندن این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟