3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

دکور اتاق کودک

کودکان مراحل مختلف رشد را طی می‌کنند بنابراین اتاق آن‌ها باید دارای وسایل و طراحی مناسب و سازگار با روحیات آن‌ها باشد. رنگ‌ها و الگوها نقش مهمی در پرورش خلاقیت و روحیه کودک دارند. کاغذ دیواری اتاق کودک باید هم به عنوان یک ابزار طراحی و هم به عنوان یک عنصر کاربردی کار کند. مدل‌های مناسب کاغذ دیواری، شادی و غریزه بازیگوشانه  کودک را بیدار می‌کنند و می‌توانند اثری آرامبخش یا تحریک کننده داشته باشند. آن‌ها پیوندی بین دنیای بیرونی و درونی کودک هستند و باعث تقویت خلاقیت و پشتیبانی از فرایندهای یادگیری می شوند.در این مقاله  برایتان توضیح می‌دهیم که هنگام استفاده از کاغذ دیواری برای طراحی دکوراسیون منحصر به فرد اتاق کودکان باید چه مواردی را در نظر بگیرید.

چگونه اتاق کودکان باید مبله شود؟

دکوراسیون اتاق کودک با توجه به چرخه رشد کودک تغییر می‌کند. آن‌ها باید با توانایی‌ها و علایق صاحب خود سازگار شوند. در حالی کودک در سال‌های اولیه زندگی به فضای بسیار کمی احتیاج دارد اما چند سال بعد شعار این است: “هرچه بچه ها بزرگتر می‌شوند، فضای بیشتری نیز نیاز دارند.”

اتاق نوزاد

بسیاری از والدین جوان قبل از ورود کودک اتاق کودک را آماده می کنند. آنها می خواهند تا زمان تولد کودک همه چیز در جای خود قرار داشته باشد. در واقع، کودک در طول هفته‌ها و ماه‌های اول در یک تخت کنار مادر در اتاق والدین می‌خوابد، این فرآیند نیز توسط متخصصان توصیه می شود زیرا باعث ایجاد روابط اجتماعی و تشویق پیوند می شود. در نتیجه، کودک معمولاً به اتاق خودش احتیاج ندارد تا زمانی که قرار است خواب را به تنهایی شروع کند ، مثلاً از 6ماهگی یا یک سالگی. از نظر مبلمان، تختخواب کودک، میز تعویض لباس و کمد لباس کودک یا دراور تمام مواردی است که  در اتاق کودک لازم است. چوب روشن یا سفید رنگ ایده آل برای مبلمان اتاق کودک است و یک بوم خنثی برای انتخاب کاغذ دیواری ارائه می دهد. رنگ‌های شفاف و متضاد برای چشم نوزادان بسیار مناسب است. اشکال هندسی ساده به رنگ سیاه و سفید گزینه بسیار خوبی برای نوزادان است و به دلیل محدودیت بینایی، طرح‌های بزرگ انتخاب‌های خوبی هستند.

دکور اتاق کودک

‌‌کودکان نوپا

مرحله نوزادی از یک سالگی تا سه سالگی ادامه دارد. کودکان در این دوران چابک‌تر و کنجکاوتر می شوند. آنها چهار دست و پا می خزند و سپس راه رفتن را یاد می گیرند. اتاق خواب این کاوشگران کوچک، اغلب از یک تخت نوزاد نوجوان و فضای ذخیره سازی زیادی برای اسباب بازی‌ها برخوردار هستند. صندلی کودک نیز یکی دیگر از گزینه‌های محبوب این دوران است. با این حال، اتاق نباید بیش از حد مبله شود زیرا آنچه کودک بیشتر به آن نیاز دارد، فضا برای جابجایی و بازی است. کاغذ دیواری نقش برجسته می تواند لذت کشف کودک را پشتیبانی و تقویت کند. باغ وحش، جنگل و حیوانات دریایی خنده دار، ماشین ها و الگوهای هندسی ظریف همه گزینه های خوبی هستند. در این سن، کودکان می توانند تمام رنگ های اصلی و همچنین پاستیلی را ببینند، موضوعی که باید هنگام انتخاب کاغذ دیواری در نظر گرفته شود.

صندلی کودک

‌سن مهد کودک

از سه سالگی، بسیاری از کودکان به مهد کودک می روند و وارد مرحله جدید و مهم زندگی می شوند. آنها با سایر کودکان و بزرگسالان معاشرت می کنند، قوانین جدیدی را می آموزند، مهارت های اساسی اجتماعی را کسب می کنند و تجربه‌های جدیدی را کسب می کنند. اولین دوستی ها ایجاد می شود. اتاق کودک به مکانی برای تمرین مهارت‎ها تبدیل می شود که در آن تجربیات، اغلب به صورت بازیگوشانه، مثلاً با بازی‌های نقش آفرینی، پردازش می شوند.علایق و ترجیحات شخصی شروع به برجسته شدن می کند. دختران اغلب عروسک، اسب، موجودات افسانه ای را ترجیح می دهند، در حالی که پسران تمایل به علاقه به ماشین‌ها، آتش نشان‌ها یا هواپیماها دارند. این موضوع در انتخاب نقوش کاغذ دیواری منعکس شده است. مدل‌های کاغذ دیواری رنگارنگ تر و با جزئیات بیشتری هستند و به یک پس زمینه برای بازی های تخیلی تبدیل می شوند.

سن مدرسه

کودکان از پنج یا شش سالگی مدرسه را شروع می کنند. مرحله مهم دیگر آغاز می شود و گزینه های طراحی اتاق / کاغذ دیواری این را منعکس می کند. بچه های مدرسه خواسته‌های چالش برانگیزتری را تجربه می کنند، آنها باید اولویت های خود را دوباره مرتب کنند، نتایج علمی کسب کنند و شایستگی های اجتماعی خود را گسترش دهند.  دکور اتاق کودک به یک فضای چند منظوره تبدیل می شود. علاوه بر یک تخت خواب مناسب میز تحریرکودک کودک، قطب اصلی وسایل اتاق کودک محسوب می‌شود. کمد لباس بزرگتر، یک کشو و یک مکان نشیمن  دنج یا مطالعه دکوراسیون اتاق کودک را کامل می کنند. منطقی است که به طور سیستماتیک مناطق خواب، مطالعه، استراحت و بازی را جدا کنید، به عنوان مثال با استفاده از مدل‌های مختلف کاغذ دیواری اتاق کودک. رنگ های کاغذ دیواری و نقوش الگو به طور فزاینده ای با ترجیحات کودک سازگار شده و جنبه های روانشناختی را در نظر می گیرند. در حالی که منطقه ی‌ مطالعه از محرک‌های رنگ و الگوهای الهام بخش سود می برد، فضای آرامش و خواب باید دارای رنگ های آرامش بخش و الگوهای تصویری تخیلی باشد.

کاغذ دیواری اتاق کودک

‌‌نوزادان کدام رنگ‌ها را می توانند ببینند؟

هنگام تولد نوزادان، توانایی بینایی آنها محدود است زیرا بینایی آنها در سال اول زندگی به آرامی رشد می کند. با وجود اینکه والدین اتاق نوزاد را با رنگ های زیبا تزئین می نمایند، این موارد تاثیر چندانی در تحریک رشد و پرورش توانایی بینایی کودکان به ویژه در هفته های اول پس از تولد، ندارند. این واقعیت را باید هنگام انتخاب رنگ و نقش کاغذ دیواری در نظر گرفت.

ظرفیت بصری

حوالی ماه هفتم بارداری، کودکان متولد نشده ابتدا چشمان خود را باز می کنند و قادر به تشخیص نور و تاریکی هستند. پرتوهای نور به صورت سایه‌های قرمز از دیواره شکم مادر دیده می شود. پس از تولد، دنیا مکان بسیار مبهمی برای نوزادان تازه متولد شده است. جهت گیری توسط منابع و حرکات نور تعیین می شود. توانایی‌های بصری آنها به تدریج بهبود می یابد اما طی هفته های اول به فضای مستقیم جلوی صورت (نزدیم بینی) محدود می شود. کودک عمدتا به رنگهای روشن و تضادهای روشن / تاریکی واکنش نشان می دهد. دانشمندان دریافته اند که نوزادان تازه متولد شده از ترکیب سیاه و سفید لذت می برند. رنگ‌های گرم و ملایم قرمز نیز گزینه خوبی است زیرا آنها نورهای دیده شده از داخل شکم مادر را برای آنها یادآوری می کند. از هفته نهم، کودک می تواند با هر دو چشم ببیند و همچنین توانایی دیدن چیزها از راه دور را پیدا می کند. از ماه سوم زندگی، نوزادان می توانند رنگ های اصلی قرمز ، آبی و زرد را تشخیص دهند و آنها را از هم تشخیص دهند. از ماه 5 نیز می توانند رنگ های پاستلی را مشاهده کنند. مطالعات نشان داده است که در این سن، نوزادان رنگ های قرمز، نارنجی، بنفش و آبی را ترجیح می دهند. رنگ‌ها یک روش عالی برای توسعه توانایی های بصری هستند و این فقط به کاغذ دیواری محدود نمی شود بلکه باید برای کل اتاق در نظر گرفته شود. برای رسیدن به این هدف، رنگ‌ها می توانند خنثی یا خاموش باشند. لوازم جانبی، مبلمان و اسباب بازی‌ها با رنگ‌های روشن تضادهای جالبی را برای کودک ایجاد می کنند.

قدرت بینایی نوزاد

قدرت بینایی نوزاد تازه متولد شده به ناحیه نزدیک به چشم (حدود 20 – 25 سانتی متر) محدود می شود. کودک می تواند چهره ها را تشخیص دهد، به ویژه چهره‌های مراقبین مستقیم(مادر، پرستار و … رنگهای قوی و غنی از کنتراست عصب بینایی را تحریک می کنند. الگوهای گرافیکی بزرگ، اشکال هندسی ساده یا چهره های حیوانات زیبا  توجه کودک را به خود جلب می کند. از سه ماهگی به بعد، کودک روی رنگهای اصلی روشن، اشکال پیچیده تر و جزئیات تمرکز می کند. روند تکامل بینایی نوزاد را اینجا بخوانید.

دکوراسیون اتاق کودکبیشتر بخوانید: اصول کاربردی برای رنگ آمیزی و تزیین اتاق کودک

‌کلام آخر: انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای اتاق کودک امری مهم و ضروری هست زیرا یکی از مکان‌هایی که کودک زمان زیادی را در آنجا سپری می‌کند اتاق او می‌باشد. برای انتخاب رنگ و طرح  کاغذ دیواری اتاق بچه باید به سن و علایق او نیز توجه کرد. از اینکه ما را در خواندن این مقاله همراهی کردید از شما ممنویم. نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟